معاون وزیر ارتباطات:

سهم اقتصاد دیجیتال در شکل گیری زیست بوم استارت‌آپی پایین است

تاریخ انتشار: ۱۰ دی ۱۳۹۹

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به بررسی چالش های اصلی کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال گفت: سهم اقتصاد دیجیتال در چگونگی شکل‌گیری کسب و کارهای جدید و زیست بوم استارت‌آپی در کشور پایین است.

به گزارش وبنا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی در خصوص نوسازی صنعت در پرتو تحولات نوظهور، گفت: سیاستگذاران حوزه صنعت باید شرکت‌های بزرگ را برای ورود به زیست‌بوم استارت‌آپی تشویق کنند و ایجاد مراکز شتابدهی استارت‌آپی، راهکار اساسی جبران عقب‌ماندگی‌های موجود است.

وی با اشاره به اینکه صنعت در آینده نمی‌تواند به دور از فناوری اطلاعات به کار خود ادامه دهد، به رشد انفجاری داده در طول سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۰ اشاره کرد و افزود: اقتصاد دیجیتال متشکل از هسته مرکزی فناوری اطلاعات است که به طور تقریبی ۳ تا ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در کشورهای مختلف را به خود اختصاص می‌دهد. علاوه بر لایه هسته مرکزی، فناوری اطلاعات باعث تغییر مدل کسب و کارها شده و حدود ۱۵ درصد از GDP کشورها را شامل می‌شود.


ناظمی ادامه داد: در تعریف گسترده تر نیز اقتصاد دیجیتال شامل شرکت‌هایی است که از فناوری اطلاعات با هدف افزایش ارزش افزوده استفاده می‌کنند و نزدیک به ۳۰ درصد GDP را به خود اختصاص می‌دهند. بنابراین می‌توان گفت، اقتصاد دیجیتال به دنبال ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات است که بهره‌وری و کارآمدی بالاتری داشته باشند. در همین راستا، صنعت چهار (industry ۴) در این لایه از اقتصاد دیجیتال قرار می گیرد تا صنایع به ویژه از نوع سنتی و قدیمی بتوانند از ظرفیت‌هایی که این صنعت در اختیار آنها قرار می‌دهد برای رسیدن به بهره‌وری بیشتری استفاده کنند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به این مهم که سهم اقتصاد دیجیتال به مراتب بیشتر از سهم فناوری اطلاعات در تولید ناخالص داخلی کشورها است، تصریح کرد: بررسی چالش اصلی کشور در حوزه اقتصاد دیجیتال نشان می دهد که ایران در شاخص‌های مرتبط با شبکه، سطح پوشش و دسترسی، دارای رتبه‌های به نسبت مطلوبی است، اما در چگونگی به کارگیری شبکه در شکل‌گیری کسب و کارهای جدید و زیست بوم استارت‌آپی، سهم اقتصاد دیجیتال کشور کاهش می‌یابد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به جزییات پیاده سازی طرح آینده‌نگاری سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: تحلیل پاسخ‌های دریافتی در طرح آینده‌نگاری نشان داد که اعتقاد خبرگان بیشتر مبنی بر مداخله دولت در زمینه توسعه فناوری است که به ترتیب مشتمل بر توسعه بخش پژوهش و دانشگاه با حوزه صنعت، توسعه زیرساخت‌های تحقیق و توسعه، وضعیت به روزرسانی قوانین و مقررات، کاهش مقررات و ارتقای شیوه‌های تامین مالی تحقیق و توسعه است.

وی افزود: در این میان، شیوه مداخله دولت در بازار نیز به صورت کمک به توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط و همچنین ارتقای محیط کسب و کار مورد توجه قرار گرفته است. در این میان سه حوزه فعالیت رایانش ابری، کلان داده و اینترنت اشیا از وضعیت بهتری برخوردار هستند و نیاز به مداخله دولت ندارند و بخش خصوصی در آن به فعالیت می‌پردازند. اما امنیت سایبری، نیازمند مداخله دولت در به کارگیری و توسعه فناوری است. البته از حوزه رباتیک نیز نباید غافل شد که در کشور ایران، بنا به دلایلی ولو ساختاری، از فرصت رشد کمتری برخوردار بوده است.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به بررسی تاثیرات مثبت پاندمی کرونا بر حوزه خرده فروشی و در مقابل آن کاهش شدید رشد پلتفرم‌هایی مانند گردشگری و فروش بلیت، خاطرنشان کرد: «صنعت چهار» در ایران در وضعیت کنونی از جذابیت و توانمندی پایینی برخوردار است. لذا به نظر می‌رسد، عدم رشد صنعت چهار در کشور از طریق منبع محور بودن صنعت نشان داده شده است. به طوری که صنایع ما، به دلیل منبع محور بودن دارای تمایل کمتری جهت استفاده از فناوری اطلاعات هستند و از توانمندی کافی برخوردار نیستند.

ناظمی گفت: بنابراین راه حلی که برای سیاستگذاران حوزه صنعت کشور وجود دارد، این است که شرکت‌های بزرگ را به منظور ورود به حوزه تحقیق و توسعه زیست‌بوم استارت‌آپی تشویق کنند و جبران عقب‌ماندگی در این زمینه از طریق ایجاد مراکز شتابدهی به رشد استارت‌آپ‌ها امکان پذیر است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *