تفاهم‌نامه همکاری مشترک میان ستاد فهما و بنیاد بازی‌های رایانه‌ای امضاء شد

استفاده از ظرفیت ۲ میلیونی اعضاء کانون‌های مساجد برای آموزش و تولید بازی‌های ویدئویی

تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹

ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) و بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در راستای هم افزایی، همکاری و بهره‌گیری از امکانات و ظرفیت سخت افزاری و نرم افزاری متقابل برای اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مشترک تفاهم‌نامه همکاری امضاء کردند.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، در مراسم امضای این تفاهم‌نامه که با حضور حجت الاسلام حبیب رضا ارزانی رئیس ستاد فهما و سیدصادق پژمان مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد، حجت الاسلام دکتر ارزانی با اشاره به عضویت بیش از دو میلیون نفر در بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد تصریح کرد، این ظرفیت حضور فعال‌تر ما در حوزه بازی‌های ویدئویی را ضروری می‌ساخت.

رئیس ستاد فهما در مراسم امضاء این تفاهم‌نامه گفت: بسیار خوشحال هستیم که امروز این تفاهم‌نامه امضا می شود تا با همکاری و هم‌افزایی یکدیگر بتوانیم هم در حوزه آموزش و هم در حوزه تولید محتوا در زمینه بازی‌های ویدئویی قدم‌های مهمی برداریم. وظیفه ما صرفا به فعالیت در حوزه مساجد محدود نیست و ما باید به عرصه بازی‌های ویدئویی که امروز جایگاه بسیار مهمی در کشور دارد، وارد شویم.


او افزود: استفاده از ظرفیت‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای آموزش بازی‌سازی که در ادامه می‌تواند منجر به تربیت نیروی کار و کسب درآمد شود، برای اعضاء کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور بسیار ارزشمند است. ضمن اینکه ارائه آموزش‌های آنلاین در حوزه بازی‌سازی موجب تسری موضوع عدالت اجتماعی برای ناطق دورافتاده و محروم کشور که امکان دسترسی به چنین فضاهای آموزشی را ندارند، خواهد شد.

حجت الاسلام ارزانی همچنین در حوزه تولید بازی‌های ویدئویی از آمادگی این ستاد برای همکاری مشترک با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در خصوص تولید محصولات فاخر خبر داد و افزود: در میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد پتانسیل و ظرفیت بسیار خوبی برای حضور در این عرصه وجود دارد و امیدارم این تفاهم‌‌نامه کمک کند که این اتفاق مبارک زودتر شکل بگیرد.

آمادگی بنیاد برای آموزش‌بازی‌سازی به اعضاء کانون‌های فرهنگی هنری مساجد

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در مراسم امضاء این تفاهم‌نامه نیز گفت: وجود بیش از ۲۵ هزار کانون فرهنگی هنری مساجد در سراسر کشور نشان‌دهنده سرمایه و پشتوانه مردمی محکمی برای انجام اقدامات فرهنگی است. شبکه نیروی انسانی در سراسر کشور در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، ظرفیت بسیار مناسبی است که بنیاد برای پیشبرد اهداف خود در حوزه فرهنگ‌سازی برای مصرف بازی‌های دیجیتال به شدت به آن نیاز دارد.

سیدصادق پژمان تصریح کرد: به موضوع بازی‌های دیجیتال می‌توان با رویکردهای متفاوتی چون ابعاد صنعتی، هنری، فرهنگی، ترویجی و  رسانه‌ای آن نگاه کرد. تعداد و طیف سنی کاربران بازی‌های دیجیتال نشان می‌دهد که عموم مردم به نحوی درگیر این حوزه هستند و با توجه به حضور بیشتر کودکان، نوجوانان و جوانان در این عرصه ما نیازمند کار فرهنگی و تربیتی بیشتر در این زمینه هستیم. به نظر می‌رسد در شرایط کنونی مساجد و دستگاه‌های فرهنگی ما نیاز به استفاده بیشتر از این ابزار برای پیشبرد اهداف تربیتی و فرهنگی هستند.

او افزود: در کنار تمام مشکلاتی که بازی‌ها می‌توانند برای کسانی که آموزش لازم برای مواجه‌سازی با این رسانه را ندیده‌اند، ایجاد کند اما ظرفیت‌ها و پتانسیل موجود در آن به لحاظ مولفه‌های فرهنگی، ترویجی و ارزشی در هیچ رسانه دیگری به این وسعت وجود ندارد. اگر بخواهیم صنعت بازی‌های دیجیتال را از بعد مخاطب، گردش مالی، ضریب نفوذ و طیف سنی با رسانه صنعت سینما که مورد استقبال مردم هم هست مقایسه کنیم، حتما با اختلاف چشمگیری کفه ترازو به سمت بازی‌های ویدئویی سنگینی خواهد کرد. بنابراین لازم است این ظرفیت امروز بیشتر از قبل شناسایی شود. از این جهت ما علاقمند هستیم که تمام دستگاه‌های فرهنگی نسبت به موضوع بازی‌های دیجیتال حساس باشند و از همکاری آنها با بنیاد و استفاده از ظرفیت‌های آنها استقبال می‌کنیم.

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اشاره به محدودیت‌ها و مشکلات آموزش بازی‌سازی در کشور، گفت: طی ۱۰ سال گذشته بخش عمده آموزش‌های ما در این حوزه در شهر تهران متمرکز بوده؛ اما قبل از شیوع کرونا ظرفیت‌های آموزش‌های مجازی در بنیاد ایجاد شد که بعد از آن زیرساخت‌های آن توسعه پیدا کرد و امروز توانایی ارائه آموزش‌های بازی‌سازی به سراسر کشور برای استعدادیابی و ارتقاء سطح فنی فعالان این حوزه را داریم. ارائه این آموزش‌ها از سویی می‌تواند کمک مهمی به مهارت آموزی و افزایش ظرفیت‌های اشتغال در علاقمندان به این حوزه کند و از سوی دیگر با توجه به فقر نیروی انسانی در مجموعه اکوسیستم بازی‌های ویدئویی می‌توانیم از این آموزش‌ها برای تربیت نسل جدید نیروی انسانی متخصص بهره بگیریم.

سید صادق پژمان تصریح کرد: در این راستاد طی تفاهم‌نامه میان بنیاد با معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش کانال مدرسه بازی‌سازان فردا با رویکرد ارائه آموزش‌های بازی‌سازی به دانش‌آموزان سراسر کشور ایجاد شده و استقبال خوب دانش‌آموزان نشان می‌دهد که تشنگی و عطش زیادی در این حوزه وجود دارد. این مدل را می‌توانیم با کانون‌های فرهنگی هنری مساجد نیز ادامه دهیم. گشایش این مسیر می‌تواند علاوه بر آموزش، منجر به آموزش‌های بزرگتری در این حوزه مانند نحوه مواجهه کاربران با بازی‌ها، معرفی ظرفیت‌های بازی‌های ویدئویی و تغییراتی که می‌توانند در سبک زندگی ایجاد کنند، شود.

مدیرعامل بنیاد با تاکید بر استفاده از ظرفیت بازی‌های جدی برای پیشبرد اهداف مورد نظر در کانون‌های فرهنگی هنری مساجد از آمادگی بنیاد برای تولید بازی‌هایی با این رویکرد خبر داد و افزود: این اتفاق می‌تواند باعث توسعه بازی‌های جدی در میان کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در شهرهای مختلف شود. در حوزه سواد بازی نیز می‌توان در قالب کارگاه‌ها خانواده‌ها و کاربران بازی‌ها را با موضوع سواد بازی‌های ویدئویی آشنا کرد که این رویکرد در معاونت هدایت فرهنگی و آموزش بنیاد دنبال می‌شود. در خصوص برگزاری مسابقات نیز این ظرفیت وجود دارد که با همکاری بنیاد و ستاد مسابقاتی در سطح کانون‌ها برگزار شود تا علاوه بر وجه سرگرمی آن، از دل این مسابقات بازیکنان حرفه‌ای نیز شناسایی شوند.

پژمان پیش از امضاء این تفاهم‌نامه همچنین تاکید کرد: رویکرد ما در این بنیاد کار عملیاتی است و  صرفا به دنبال امضای یک تفاهم نامه نیستیم، بلکه نگاه کاربردی داریم. تلاش داریم امضای این تفاهم نامه روی کاغذ نماند و از زمانی که موضوع این تفاهم‌نامه در بنیاد مطرح شد، به صورت جدی درباره برنامه‌های مختلف این تفاهم نامه و نحوه اجرایی کردن آن برنامه‌ریزی شده است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *