«تبلیغات در گشت‌وگذار بازار» به عنوان محصول جدید کافه بازار رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۴ دی ۱۳۹۹

کافه بازار در رویداد تبلیغات در بازار ۴ دی ۹۹ با هدف معرفی ویژگی‌های جدید در بخش تبلیغات برای توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها به صورت آنلاین برگزار شد. مدیران کافه بازار در این رویداد به تشریح سه ابزار جدید تبلیغاتی؛ تبلیغات در جستجو، گشت‌وگذار در بازار، سرویس تبلیغات ویدئویی در بازار پرداختند.

در ابتدای این رویداد کافه‌بازار آمارهایی از سرویس سرچ‌ادز خود که یکسال از رونمایی آن می‌گذرد،‌ ارائه داد. به گفته مدیران این پلتفرم در یکسال گذشته به صورت میانگین روزانه کاربرن ۷ میلیون سرچ در بازار انجام می‌دهند که ۵۱ درصد آن منجر به نصب می‌شود که حدود ۲۰ میلیون از عبارت‌های جستجو شده در ماه غیرتکراری هستند. به گفته آن‌ها از زمان شروع سرچ‌ادز تاکنون، بیش از ۵هزار اپلیکیشن در «تبلیغات در جستجو» حضور داشته‌اند و ۱میلیارد و ۷۰۰ میلیون آگهی نمایش داده شده است که سهم برنامه‌ها ۱میلیارد و ۴۰۰ میلیون و بازی‌های ۳۰۰ میلیون است.

همچنین ۳۰ درصد نمایش تبلیغات در یکسال گذشته با مدل با جزئیات بوده است. تعداد کل نصب از تبلیغات در بازار در جستجو کافه بازار ۴۳ میلیون بار بوده است که ۳۹ میلیون آن مربوط به بازی‌ها و ۴ میلیون آن برای نصب بازی‌ها بوده است. همچنین ۸ میلیون نصب از طریق سرچ‌ادز انجام شده است. رکورد روزانه بیشترین نمایش آگهی روی یک کلمه ۱۶۰ هزار و ۱۳۴ بار و رکورد روزانه نصب از روی یک کلمع ۳۰ هزار و ۴۸ بار بوده است. بالاترین میزان نصب یک برنامه از طریق تبلیغات در جستجو بیش از ۷۰ هزار نصب است و رکورد میران یک نمایش از آگهی در یک روز ۲ میلیون بار است. به گفته آن‌ها میانگین نرخ نصب برای اپلیکیشن‌ها ۲۲۷تومان و برای بازی‌ها ۱۲۷۰ تومان است.


به گفته مدیران کافه بازار آن‌ها متناسب با دغدغه‌های کاربران از جمله توسعه‌دهندگان و کسب‌وکارها، برخی ویژگی‌ها را باز طراحی کرده و برخی فیچر‌ها هم به تازگی اضافه کرده‌اند.

محمد جواد گلستانی و کسری وفایی، مدیران محصول پنل تبلیغات بازار درباره تغییرات پنل توضیح دادند. از جمله تغییرات و امکاناتی که به بخش پنل سرچ ادز اضافه شده است؛ می‌توان به مدیریت دسترسی، عبارات جستجو شده، باز طراحی جدول کلیدواژه‌ها و اضافه کردن متریک‌های مرتبط، آکادمی، پیشنهاد کلیدواژه اشاره کرد. آن‌ها در توضیحات هر یک از ویژگی‌ها اعلام کردند که در بخش مدیریت دسترسی، دسترسی‌های اختصاصی، عمومی و مالی هر برنامه مشخص و تفکیک شده است. در قسمت عبارت جستجو شده آن‌ها می‌توانند کلمات کلیدی خود را وارد کرده و اطلاعات مربوط به آن را مشاهده کنند تا بتوانند کمپین خود را به درستی ترک کنند. همچنین مجموع کلمات جستجو شده توسط کاربران نشان داده می‌شود. در جدول کلید واژه‌ها هم تعداد خریدهای درون برنامه‌ای که از طریق تبلیغات سرچ ادز انجام شده است،‌ نشان داده می‌شود.

در بخش آکادمی هم محتوای متنی، ویدیوی ،‌پاسخ و پرسش‌های متداول را قرار دادیم. همچنین آن‌ها اعلام کردند که تا چمد هفته دیگر بخش پیشنهادکلید واژه هم به پنل اضافه خواهد شد که اطلاعاتی از جمله تعداد بازدید، حجم رقابت و تعداد سرچ و پیشنهادهای خود سیستم در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

مدیرمحصول پنل تبلیغات در ادامه به جزییات پنل جدید تبلیغات در سرچ ادز و دیسکاوری بازار پرداخت. به گفته او آن‌ها در  راستای ایجاد تجربه‌ی کاربری منطبق با نیاز‌های تبلیغ‌دهنده‌ها، پنل را بازطراحی کرده‌اند. وفایی با تاکید بر اینکه هدف آن‌ها در کافه بازار فرهنگ کاربر محور است، توضیح داد که مشکلات را جمع آوری کرده‌اند و بر اساس نیاز‌ها آن را دسته بندی و برای آن راه‌حل ارائه داده‌اند. همچنین برای افزایش امکانات محصولی و تبلیغات موبایلی استفاده از پنل را آسان‌تر کرده‌اند. ساخت کمپین، انتخاب کلیدواژه‌های موثر، پرداخت توسعه‌دهندگان برای شارژ حساب، تخصیص بودجه به کمپین‌ها، گزارش‌گیری و بهبود عملکرد کمپین‌ها از جمله ویژگی‌های پنل جدید تبلیغات کافه‌بازار است.

یکی دیگر از قابلیت‌های جدید سرچ‌ادز ریتارگتینگ است که به گفته مدیران کافه بازار در این قسمت اپلیکیشن‌ها می‌توانند قابلیت‌های جدید خود را معرفی کنند و کاربران را به نصب برنامه تشویق کنند.

گلستانی در ادامه با اشاره به عدم تطابق آمارهای پنل بازار با ترکر را دو موضوع اعلام کرده است. یکی تفاوت در نحوه‌ی شمارش تعداد نصب و دیگری کاربرانی که قبلا اپلیکیشن در گوشی‌ها نصب بوده اما آن را پاک کرده‌اند و در یک زمان دیگر از طریق سرچ‌ادز برنامه را نصب کرده‌اند، به گفته او احتمال می‌رود که به هر دلیلی ترکر متوجه پاک شدن برنامه نشده است.

مدیر محصول پنل تبلیغات در جست‌وجوی بازار با اشاره به داده‌های دموگرافی گفت که یک تیم پروفایل در بازار وجود دارد که وظیفه آن‌ها جمع‌آوری اطلاعات دموگرافی از قبیل سن، جنسبت، مکان و غیره است و همچنین به زودی روی داده‌های رفتاری کاربران کار خواهند کرد تا به عنوان سرویس در اختیار مشتریان پنل تبلیغات کافه‌بازار قرار داده شود و احتمالا تا ۲ الی ۳ ماه آینده اولین خروجی آن آماده خواهد شد.

تبلیغات در گشت‌وگذار بازار

تبلیغات در گشت‌وگذار محصول دیگری بود که در این رویداد توسط سامان مهدور معرفی شد. به گفته او این قابلیت جدید، ‌تبلیغاتی است که در بخش پینشهادی بیشتر به کاربران ارائه می‌شود. او توضیح داد که تاکنون ۳۰ اپلیکیشن و بازی از این ویژگی‌ جدید استفاده کرده‌اند و از امروز همه توسعه‌دهندگان می‌توانند از تبلیغات در گشت‌گذار استفاده کنند.

به گفته مهدور تقریبا ۱۵ تا ۲۰ میلیون بار کاربران کافه بازار به صفحه جزئیات برنامه مراجعه می‌کنند و ۳۰ درصد از بازی‌ها از طریق صفحه جزئیات و پیشنهادات کافه بازار به کاربران نصب می‌شوند. او توضیح داد: «زیر صفحه جزئیات برنامه بزرگ‌ترین مرجع نصب بازی‌ها روی کافه‌بازار است. به‌طوری که حتی از صفحه اصلی و سرچ بازار هم بیشتر نصب می‌گیرد.»

مهدور کاربران کافه بازار را به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول کاربرانی هستند که با برای نصب اپلیکیشن مشخص وارد کافه‌بازار می‌شود و آن را سرچ می‌کنند.

دسته دوم کاربرانی که برای گشت‌وگذار وارد بازار می‌شوند و به دنبال پیشنهادات بازار هستند. به گفته او در این محصول جدید کافه بازار هدف دسته دوم کاربران بازار است. او دراین‌باره گفت: «در این مسیر تازه، تبلیغ‌دهندگان، به کاربرانی دسترسی پیدا می‌کنند که احتمالا از هیچ مسیر تبلیغاتی دیگری قابل پیدا شدن نیستند.»

مهدور در توضیح مزیت‌های این محصول به  تعریف ساده و راحت کمپین تبلیغاتی در ۳ قیمت اشاره کرد و گفت: «کاربران می‌توانند قیمت متوسط هر نصب کامل، بودجه کل کمپین و حداکثر بودجه روزانه را مشحص کرده و کمپین آماده اجرا برای آن‌ها است.  تجربه کاربران کافه‌بازار بسیار اهمیت دارد و برای آن که به این کیفیت آسیبی وارد نشود، ظرفیت‌های این سیستم جدید، سخت‌گیرانه و به مرور باز می‌شود.»

از برنامه‌های آینده کافه بازار اضافه کردن ویژگی‌های دیگری از جمله بهبود شناخت کاربر، آمارهای تحلیلی، گسترش ظرفیت نصب است.

رشد ۵۰ درصدی تماشای ویدیویی بازار در دوران کرونا

در بخش دیگر این رویداد بهرام احسان دوست، مدیر کسب‌وکار بخش ویدیو بازار، توضیح داد که بخش ویدیوی بازار درواقع یک VOD است که محتوای آن در هر زمان در دسترس است.

به گفته احسان دوست در تبلیغات دیجیتال، تبلیغات ویدیویی سهم قابل توجهی دارند. او تاکید می‌کند که در دورن کرونا تماشای ویدیویی بازار ۵۰ درصد رشد داشته است و بیشتر تبلیغات محیطی به سمت تبلیغات دیجیتال آمده است. به گفته او سهم تبلیغات در ویدئو در رسانه‌های دیجیتال از هزینه تبلیغات دیجیتال در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۷ درصد بوده و این عدد درحال رشد و اضافه شدن است. در حال حاضر ۳۶ درصد از تبلیغات دیجیتال از طریق موتور‌های جست‌وجو اتفاق می‌افتد و ۳۲ درصد آن تبلیغات بنری هستند.

مدیر توسعه کسب‌وکار ویدئو کافه‌بازار ۳ نوع مختلف از سرویس‌های ویدئویی را معرفی کرد و گفت : «در سرویس‌های SVOD در آن کاربر با پرداخت حق اشتراک به همه محتوای سرویس دسترسی خواهد داشت، سرویس‌های TVOD که کاربر با پرداخت هزینه برای محتوای مشخص فقط به همان محتوا دسترسی خواهد داشت و سرویس‌های AVOD که کاربر به رایگان در ازای تماشای تبلیغات به تمام محتوا دسترسی خواهد داشت.» او گفت که آن‌ها در بخش تبلیغات ویدیو بازار مدل AVOD را پیش گرفته‌اند که یک روش تبلیغ‌محور است. او در این‌باره گفت: «کاربران در کافه بازار انتظار محتوای رایگان را داشتند و ما هم مدل تبلیغاتی را با این حجم از کاربر انتخاب کردیم. تبلیغات ویدیویی از این نظر مهم است که ارتباط قوی‌تری با بیننده برقرار می‌کند و پیام در زمان کمی منتقل می‌شود و از طرفی موضوع در ذهن بیننده ماندگار است.»

به گفته او برخلاف تلویزیون و رسانه‌های ویدیویی سنتی، در بازار مخاطبان جوان یا نوجوان هستند و از نظر جنسیتی هم تقریبا تعداد مردها با خانم‌ها برابر است.

احسان دوست با تاکید بر این موضوع که استقبال از تبلیغات ویدویی موبایلی در حال افزایش است گفت که طبق گزارش‌ها بر خلاف تبلیغات تلویزیونی مخاطبان به تبلیغات موبایلی توجه بیشتری نشان می‌دهند.

او دلیل نرخ کلیک بالای تبلیغات ویدیویی را ایجاد حس و تاثیری که همزمان نور، صدا، موسیقی و تصویر روی مخاطب می‌گذار، دانست.

مدیر توسعه کسب‌وکار ویدئو کافه‌بازار در ادامه آمار و ارقامی از تماشای ویدئو روی موبایل در سال‌های مختلف ارائه داد. به گفته او تماشا تبلیغات ویدیویی در هفته از ۵/۵ ساعت در سال ۲۰۱۷ به ۶/۸ ساعت در سال ۲۰۱۹ به این افزایش داشته است. او توضیح داد: «میزان محتوا روی موبایل تقریبا با میزان تماشای محتوا روی تلویزیون برابر شده و احتمالا در آینده‌ای نزدیک استاندارد‌های پخش محتوا تغییر خواهد کرد. رشد سهم دستگاه‌های دیجیتال از تبلیغات ویدئویی در سال ۹۷، ۷۰ درصد تبلیغات ویدئویی روی گوشی‌های موبایل و ۳۰ درصد روی دسکتاپ اما در سال ۹۸، سهم موبایل به ۸۶ درصد افزایش و سهم دسکتاپ به ۱۴ درصد کاهش پیدا کرده است.»

او در ادامه گفت: «سهم تبلیغات دیجیتال از کل هزینه تبلیغات در جهان از ۵۰ درصد عبور کرده و در سال ۲۰۲۰ با ۳۵۵ میلیارد دلار نسبت به ۱۶۳ میلیارد دلار تبلیغات غیردیجیتال افزایش داشته است.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *