روانشناس فرانسوی و فارغ التحصیل دانشگاه سوربن؛

طراحی بازی نیازمند تحقیقات گسترده در علوم انسانی، هنری و فنی است

تاریخ انتشار: ۳ دی ۱۳۹۹

سیلیا هودنت روانشناس فرانسوی یکی دیگر از سخنرانان بین‌المللی برگزاری رویداد جایزه بازی‌های جدی ۱۳۹۹ در روز نخست آن که به بخش سمپوزیوم بازی‌های جدی اختصاص دارد، در سخنانی به فرآیند پیچیده طراحی بازی که نیازمند تحقیقاتی گسترده و همه‌جانبه در علوم انسانی، هنری، فنی و …است، اشاره کرد.

به گزارش اداره ارتباطات و امور بین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، او که تحصیلات خود را دانشگاه سوربن به پایان رسانده تمرکز و محور اصلی مطالعاتش روی محور او رشد و توسعه شناختی ـ در کودکان ـ  متمرکز است، ازاین ‌رو مطالعات وی از چنین زاویه‌ای به صنعت بازی‌های دیجیتال می‌نگرد. از طرفی دیگر سابقه همکاری او با شرکت‌های تولیدکننده بازی همچون یوبی‌سافت و اپیک‌گیمز به‌عنوان طراح تجربه کاربری باعث شده است تا در این زمینه نیز صاحب‌تجربه و دانش ارزشمندی باشد.
هودنت در سخنانش گفت: طراحی تجربه کاربری اهمیت بسیار فراوانی در تعامل مخاطب با بازی‌ دارد که شاید در نگاه نخست چندان متوجه آن نباشیم. تلاش طراحان مبتنی بر این اصل است که؛ طرح پیشنهادی نباید انسان را وادار به تطبیق با شرایط موجود کند بلکه باید بستری را فراهم آورد تا تکنولوژی، رابط کاربری و تمامی عوامل به‌مرور با ویژگی‌های انسانی تطبیق یابند. آنچه نحوه‌ تعامل مخاطب با بازی را شکل می‌دهد، برداشت و ادراک او از معانی و مفاهیمی است که در طول بازی با آن‌ها مواجه می‌شود؛ که این قوه ادراک خود به‌مرو رزمان و در بستری از فرهنگ و باورهای حاکم بر جامعه رشد و پرورش می‌یابد.

او افزود: هرچند ممکن است اجرا و پیاده‌سازی تمام ویژگی‌های موردنظر در راستای بالا بردن کیفیت تعامل مخاطبان با بازی ضروری به نظر برسند؛ اما دو نکته کلیدی را همواره باید مدنظر قرار داد؛ نخست آنکه تعدد و پیچیدگی عناصر تعاملی موجب سردرگمی مخاطب نگردد و حافظه بصری او را به‌طور دائم به چالش نکشد و دوم آنکه با وادار کردن مخاطب به انجام چندین کار در زمان واحد، تمرکز او را برهم نزند.


او سخنان خود را این گونه جمع‌بندی کرد که: تمامی فرایندهای ذکرشده نیز باید به‌گونه‌ای طراحی شوند تا مخاطب را همواره به ادامه بازی تشویق کند. بدین ترتیب در پایان شاید بتوان اظهار داشت، طراحی بازی فرایند پیچیده‌ای است که نیازمند تحقیقاتی گسترده و همه‌جانبه در علوم انسانی، هنری، فنی و … است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *