معرفی وبسایت؛

مطالعه مقالات فارسی در موتور جستجوی علمی علم نت

تاریخ انتشار: ۲۶ آذر ۱۳۹۹
موتور جستجوی علمی علم نت

علم نت  موتور جستجوی علمی فارسی است که با رویکردی شبیه به گوگل اسکالر و با تمرکز بر اسناد علمی فارسی طراحی شده است.

این موتور جستجو سایت‌های نمایه کننده اسناد علمی مانند مگیران، نورمگز، SID.ir، ensani.ir، tpbin، سیویلیکا، ایرانداک و همچنین سایت های اصلی نشریات علمی پژوهشی را ایندکس کرده و در قالب یک موتور جستجوی تخصصی و یکپارچه در اختیار پژوهشگران قرار می دهد.

در حال حاضر وبسایت های متعددی در بستر وب وجود دارند که به نمایه سازی پژوهش های علمی کشور شامل مقالات، کتاب ها و پایان نامه ها می پردازند.


با وجود این که پایگاه‌های متعددی در حال ارائه خدمات به پژوهشگران هستند اما تفاوت‌ها و کاستی‌های محتوایی، فنی و مالی شرایطی را ایجاد کرده است که پژوهشگران نه امکان اعتماد کامل به یک سامانه را دارند و نه اینکه می توانند از یک سامانه به صورت کامل صرفه نظر کنند. از این رو نبود سامانه ای جامع که امکان جستجو دقیق، با کیفیت و یکپارچه را در کلیه منابع علمی فراهم کند کاملا احساس می شود. هدف از طراحی علم نت، ایجاد یک جویشگر علمی در زبان فارسی است که با خزش هدفمند سایت های علمی و ادغام نتایج مشابه، یک درگاه یکپارچه و جامع را برای دسترسی به منابع علمی فراهم می کند.

برخی قابلیت های جویشگر علم نت

 

جامع ترین بانک منابع علمی فارسی منتشر شده در وب

تاکنون بیش از ۴ میلیون سند علمی شامل پایان نامه ها و مقالات منتشر شده در کنفرانس ها و نشریات در این جویشگر ایندکس شده است. علم نت با بررسی هوشمند اطلاعات، همپوشانی اسناد علمی در سایت های مختلف را شناسایی کرده و تلاش می کند تا یک بانک جامع و بدون اسناد تکراری را در اختیار کاربر قرار دهد.

allversion

جستجوی یکپارچه، استاندارد و قوی در منابع علمی

موتور جستجوی علمی علم نت با فراهم کردن امکان جستجوی ساده و پیشرفته و همچنین امکان محدود کردن نتایج پس از انجام جستجو یک جستجوی استاندارد و قوی را در اختیار پژوهشگران قرار داده است.

نمایش هوشمند کلیدواژه های مرتبط با یک موضوع خاص

از انجا که ممکن است پژوهشگران جوان با تمام کلیدواژه‌های مرتبط با حوزه فعالیتی خود آشنا نباشند، پیشنهاد کلیدواژه‌هایی که با عبارت مورد جستجو کاربر با وجود تفاوت‌های لفظی و معنایی از نظر کاربردی در یک حوزه قرار می‌گیرند می‌تواند به عنوان درگاهی برای افزایش آکاهی آنان از حوزه پژوهشی خود باشد. این پیشنهادها به صورت هوشمند و با توجه به عبارت مورد جستجوی کاربر به وی پیشنهاد می شود. در تصویر زیر کلیدواژه‌های مرتبط با عبارت “اعتیاد به اینترنت” به کاربر پیشنهاد شده است.

UsedKeyword

پیشنهاد هوشمند زیر موضوعات مرتبط با عبارت کاربر

در صورتی که جویشگر عبارت مورد جستجوی کاربر را به عنوان یک موضوع کلی شناسایی کند، لیستی از زیر موضوعات را برای هدایت بهتر کاربر به موضوع مد نظر خود پیشنهاد می‌دهد. همانگونه که در تصویر زیر نمایش داده شده است، با جستجوی کلمه مدیریت زیر موضوعات مرتبط با عبارت “مدیریت” به کاربر پیشنهاد داده شده است.

RelatedKeyword

شناسایی روند پژوهش‌های انجام شده در یک حوزه خاص

آگاهی از روند پژوهش‌ها و موضوعات داغ هر حوزه به منظور انتخاب موضوعات تحقیقی مناسب دارای اهمیت ویژه‌ای برای پژوهشگران می‌باشد. همچنین این اطلاعات می‌تواند به عنوان یک شاخص مهم برای اتخاذ تصمیم‌ها و تدوین سیاست‌های کلان برای مدیران تصمیم ساز باشد. فراهم آوردن چنین اطلاعاتی را می‌توان به عنوان یکی از کارکردهای مهم جویشگرهای علمی به عنوان درگاه ارتباطی بین پژوهشگران و اسناد علمی در نظر گرفت.

در تصویر زیر به صورت نمونه روند پژوهش‌های انجام شده در سال‌های مختلف با موضوع “اعتیاد به اینترنت” نمایش داده شده است. همانگونه که در شکل مشخص است از سال ۹۱ یک جهش عمده در پژوهش‌های مرتبط با این موضوع رخ داده است.

موتور جستجوی علمی علم نت

معرفی حوزه فعالیت پژوهشگران در قالب ابرکلمات

شناسایی پژوهشگران فعال در هر حوزه تحقیقاتی از منظرهای مختلف دارای اهمیت. با شناسایی این پژوهشگران این امکان محقق می‌شود تا در صورت لزوم به دانش این افراد در فرایندهای تحقیقاتی مرتبط، از تجربیات ایشان استفاده شود. همچنین با دنبال کردن فعالیت این پژوهشگران امکان آگاهی از فعالیت‌های جدید و به روز در حوزه تحقیقاتی مرتبط فراهم می‌شود.

در طراحی جویشگر علمی تلاش شده است تا با یک رویکرد خلاقانه حوزه تحقیقاتی پژوهشگران به تصویر کشیده شود. همانگونه که در تصویر زیر نشان داده شده است حوزه تحقیقاتی یک محقق به صورت ابرکلمات نشان داده شده است. در این نمایش هر چه تعداد پژوهش‌های پژوهشگر در یک موضوع خاص بیشتر باشد، عنوان موضوع با اندازه درشت‌تر رسم می‌شود و از سوی دیگر هر چه تعداد پژوهش‌ها در یک موضوع کمتر باشد، آن موضوع با اندازه کوچکتری نمایش داده می‌شود.

موتور جستجوی علمی علم نت

طراحی واکنشگرا و سازگار با انواع موبایل و تبلت

با وجود گسترش تلفن های هوشمند و استفاده کاربران از این ابزارها برای براورده کردن نیاز خود، طراحی اکثر سایت های نمایه کننده اسناد علمی با این ابزارها سازگار نمی باشد. موتور جستجوی علمی علم نت با طراحی واکنشگرا سعی کرده است تا این محدودیت را از مقابل پژوهشگران بر دارد.

موتور جستجوی علمی علم نت mobile

سایر استارتاپ‌های معرفی شده در وبنا:

وبسایت ای زد فایل ؛ مرجع دانلود محصولات دیجیتال

ورود به دنیای تجارت با وبسایت جی تی جی

سامت ؛ سامانه ارتباط مصرف‌کننده با مشتری

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *