در یکسال گذشته، موج مهاجرت به دنیای آنلاین به نحوی زندگی همهی ما را مورد تاثیر قرار دادهاست. از قرارهای کاری گرفته تا خرید اقلام روزانه یا دید و بازدید با مادربزرگ و پدربزرگها. به جرات میتوان گفت که شیب گذر به زندگی دیجیتال در ۱۰ سال گذشته هیچگاه به تندی چیزی که در یک سال گذشته تجربه کردیم نبودهاست. این گذر ناگزیر از لمس و حضور به صفحات نمایشگر، اگرچه در برخی موارد از کیفیت لحظاتمان کاستهاست ولی از نظر دیگر تحولی را رقم زده است که میلیاردها دلار هزینهی تبلیغاتی غولهای تکنولوژی در پدیداری آن ناکارآمد بودهاست. گذر تمام و کمال جامعهی انسانی از بعد مکان به جهان اینترنت را، با اطمینان میتوان تنها قسمت پر لیوان شیوع ویروس کرونا دانست.
در این میان، صنایع آنلاین یکی پس از دیگری به ترتیبِ هرم نیازهای بقا و سرگرمی انسان در این محیط دیجیتال، قد علم کرده، و زنجیرهی این گذار را کامل میکنند. Video On-demand یا سرویسهای اشتراک و تماشای فیلم و سریال نیز از این دست نیازهای انسان دیجیتال هستند که میکوشند تا جای خالی لالهزارها را میان ما انسانها پر کنند.
سرویسهای اشتراک و تماشای فیلم و سریال این قابلیت را به شما میدهند که بهراحتی به هر فیلم یا سریالی که مد نظر داشته باشید در هر ساعتی از شبانهروز دست یابید. حال تصور کنید پس از یک روز خسته کنندهی کاری از پشت کامپیوتر خود در یکی از اتاقهای خانه به جمع خانواده میگریزید تا لحظات پایانی خوشی را در آخر روز خود همراه عزیزانتان سپری کنید. انتظار شما این است که با این سطح از پیشرفت تکنولوژی بتوانید به راحتی در یکی از این سرویسها برنامه مد نظر خود را پیدا کرده و به تماشای آن بپردازید؛ اما در این میان مانع ناخوشآیند دیگری میان شما و تماشای برنامهی مورد علاقه شما وجود دارد. رابط کاربری نامناسب سرویسهای اشتراک ویدئو که همانند آنتنهای درست تنظیم نشده قدیمی شما را به پشت بام برای تنظیم و گرفتن کانال مورد نظر میفرستد!
«تستادی»، پلتفرم آنلاین بررسی سهولت کاربری کسبوکارهای دیجیتال، به بررسی کامل تجربه استفاده از این سرویسهای آنلاین از دیدگاه کاربران عادی پرداخته است. نتایج بازخورد مشتریان در این تحقیق نشان میدهد که با وجود سرمایهگذاریهای کلان در توسعه محتوا، محصول و تلاشهای فراوان جهت برنامهریزی و ایجاد مسیر هموار استفاده کاربران در این نمونههای پیشرو، این سرویسها هنوز مسیر طولانی تا رسیدن به حالت ایدهآل برای استفاده کاربران دارند.
برای مثال کاربران در این سرویسها در بخشهای جستجو، دستهبندی، و عملکرد فیلترها با مشکل یا ابهام مواجه شدند. جزئیات مقایسهای بیشتر در جدول زیر قابل ملاحظه است:
فاکتورهای این جدول بر اساس جزئیات و بخشهایی که از نظر کاربران در فرآیند استفاده حائز اهمیت بوده و یا با ابهام و سردرگمی بیشتری در مواجهه با آن روبرو شدهاند تقسیمبندی شده است.
برای مثال نمونههایی از مشکلات کاربران در هر بخش به شرح زیر است:
- ثبتنام و ساخت حساب کاربری:
کاربران در ورود برخی اطلاعات شخصی خود تعلل میکردند و دلیل نیاز به ورود این اطلاعات از شفافیت کافی برایشان برخوردار نبود و فرآیند ثبت نام در نگاه آنان پیچیده و زمانبر به نظر میرسید.
- امکانات فیلتر و جستجو:
معماری دستهبندی محتوا در تمامی وبسایت بصورت منسجم برنامهریزی نشده است و کاربران در دسترسی به این قسمت دچار ابهام میشدند.
- یافتن و دسترسی به لیست علاقهمندیها:
اکثر کاربران در یافتن و دسترسی به این قسمت پس از آزمون و خطا توانستند تا به این قسمت دسترسی پیدا کنند و آیکونهای به کار رفته برایشان قابل حدس نبود.
جزییات تستهای انجام شده، ویژگیهای کاربران و مشکلات ایجاد شده، برای مطالعه و بررسی بیشتر در گزارش جامع موجود است.
تست کاربردپذیری روشی موثر برای ارزیابی عملکرد وبسایت، اپلیکیشن و یا سایر محصولات؛ از راه تماشای رفتار کاربری واقعی که در تلاش است تا کارهایی مشخص را انجام دهد. هدف این است که بخشهایی از محصول که احتمال دارد کاربران را گیج یا دچار ابهام کند، مشخص شده و فرصتی برای ارتقا تجربهی کاربری کلی ایجاد شود.
«تستادی» اولین و تنها پلتفرم آنلاین تستهای کاربردپذیری در ایران است که صاحبان کسب و کارهای آنلاین را به کاربران واقعی وصل میکند. کسب و کارها میتوانند طی چند مرحله ساده، تستهای کاربردپذیری طراحی کنند، و محصولات خود (وبسایت، اپلیکیشن و پروتوتایپ) را بر روی کاربران واقعی تست کنند.
برای اطلاع از جزئیات بیشتر از نحوه، شرایط و نتایج مطالعه انجام شده میتوانید به فایل PDF گزارش ضمیمه شده مراجعه کنید؛ و برای تماس با کارشناسان ما از طریق وبسایت testady.com یا شماره تلفن ۰۲۱۸۸۵۰۷۱۰۶اقدام کنید.