مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در وبینار «هوشمندسازی و نوآوری بستر تاب‌آوری شهری» تاکید کرد:

داده‌ها و زیرساخت‌های هوشمند ابزار توسعه تاب‌آوری شهری هستند

تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۹
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در وبینار «هوشمندسازی و نوآوری بستر تاب‌آوری شهری» استفاده از داده‌ها، فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های هوشمند را از مهمترین شاخصه‌های مقابله با بحران‌ها و توسعه تاب آوری شهرها در جهان امروز عنوان کرد.

به گزارش روابط عمومی سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران، دکتر محمد فرجود، با حضور در این وبینار که روز دوشنبه ۲۴ آذرماه برگزار شد، طی سخنانی ضمن تاکید بر چند وجهی بودن موضوع تاب‌آوری شهری، پروژه‌های حول محور آن را بلند مدت ارزیابی کرد و گفت: موضوع تاب‌آوری علاوه بر سرمایه نیازمند زیرساخت‌های قوی است و از آنجا که موضوعی بلندمدت است، نباید فدای مصالح کوتاه‌مدت شود.
او گفت: استفاده از فناوری‌های نوین و زیرساخت‌های هوشمند و داده‌محور به ما کمک می‌کند در مواجهه با بحران‌ها بی‌دفاع نباشیم و قدم در مسیر پایداری شهر بگذاریم.
در ادامه فرجود با اشاره به نقش فناوری‌های دیجیتال و شهر هوشمند مانند اینترنت اشیا، تحلیل کلان داده، هوش مصنوعی و داده‌کاوی در افزایش توان تحلیل، تشخیص و پیش‌بینی شرایط و موقعیت‌ها بحرانی، آنها را ابزاری کلیدی در جهت افزایش تاب‌آوری شهری دانست و نمونه‌هایی از پروژه‌های این حوزه در برنامه تهران هوشمند را ارائه داد.
او با اشاره به سامانه‌های هشدار سریع گفت: سامانه هشدار سریع زلزله که با محوریت سازمان مدیریت بحران در حال آماده‌سازی و بهره برداری است، توسط حسگرهایی به پایش دائم سیگنال‌های زلزله می‌پردازد که به کمک آن در صورت وقوع زلزله، فرصتی چند ثانیه‌ای و حیاتی برای انجام اقدامات فوری و خودکار مثل قطع خطوط گاز را به مدیریت شهری می‌دهد. همچنین سامانه پیش‌بینی و هشدار سریع سیل می‌تواند باد، برف و سطح در برگیری هر کدام را اندازه‌گیری کرده و به مدیریت شهری هشدار دهد.
دبیر شورای راهبردی تهران هوشمند با تاکید بر اهمیت “مدیریت عملیات بحران” بر نقش داده‌ها و سامانه‌های مکانی در سه مرحله قبل، حین و پس از بحران اشاره کرد و در خصوص پروژه EOC اضافه کرد: EOC سامانه‌ای مکان‌محور است که پس از تعیین سطح حادثه بر اساس پارامترهای ورودی، اطلاعات مکانی حادثه را از منابع مختلف دریافت می‌کند و بر اساس نوع و محدوده حادثه، این اطلاعات را به صورت خودکار به افراد تعیین شده ارسال می‌کند و هم‌زمان با گسترش حادثه، داده‌ها توسط این سامانه به‌روز می‌شود.

فرجود در پایان با اشاره به اهمیت اولویت‌بندی در انجام پروژه‌های هوشمند گفت: ما در حال حاضر در میانه فاز اول برنامه تهران هوشمند هستیم و اولویت با پروژه‌هایی است که مسئله شهر تهران و در حیطه مسئولیت‌های اصلی شهرداری تهران باشد. فاز دوم از سال ۱۴۰۱ آغاز خواهد شد و دامنه متفاوت و گسترده‌تری خواهد داشت.

 


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *