وب‌گاه‌های دولتی ملزم به رعایت دسترس‌پذیری هستند

تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۹

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: ایجاد دسترس‌پذیری یک مسئولیت اجتماعی است و وب‌گاه‌ های دستگاه‌های دولتی ملزم به رعایت آن هستند.

به گزارش وبنا به نقل از سازمان فناوری اطلاعات ایران، امیر ناظمی با اشاره به نقش استفاده از فناوری‌های جدید در ایجاد دسترس پذیری اظهار داشت: وقتی از دسترس‌پذیری صحبت به میان می‌آید، بدین معناست که افراد با نیازمندی‌های خاص بتوانند از امکاناتی که به طور عمومی فراهم شده ‌است استفاده کنند.

وی ادامه داد: از این حیث، دسترس‌پذیری از دو جنبه حائز اهمیت است: یکی از منظر ارزشی و اخلاقی است که جزو حقوق افراد به شمار می‌رود. جنبه دیگر که اغلب اوقات نادیده گرفته می‌شود، این است که بر اساس مطالعات انجام شده، ۷۰ درصد انسان‌ها در دوره‌ای از زندگی دچار نیازمندی‌های خاص می‌شوند. بنابراین، ایجاد دسترس‌پذیری در سایت‌های اینترنتی، نیازمند رعایت مجموعه‌ای از استانداردها است.


رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: به همین منظور در سازمان فناوری اطلاعات ایران، مجموعه‌ای از این استاندارها که شامل ۴۰ استاندارد است ترجمه شده و روی درگاه این سازمان قرار گرفته است. لذا رعایت این استانداردها برای طراحی وبگاه‌های دستگاه‌های دولتی الزامی است.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به این که حدود ۲۰۰ هزار نفر افراد نابینا در کشور وجود دارند، افزود: یکی از چالش‌های موجود در زمینه دسترس‌پذیری، چگونگی حفظ امنیت صفحه‌های پرداخت بانکی بود و به همین دلیل، صفحه پرداخت بانکی به ویژه در بخش وارد کردن بخش عبارت امنیتی یا کپچا، دسترس‌پذیر نمی‌شد. چالشی که وجود داشت این بود که صفحه مورد نظر به گونه‌ای باید طراحی می‌شد که علاوه بر حفظ امنیت برنامه، امکان استفاده از آن برای فردنابینا نیز فراهم می‌شد. سرانجام استفاده از فناوری کپچای صوتی توانست به حل این چالش کمک کند. به طوری که فرد نابینا به جای دیدن عبارت امنیتی، آن را می‌شنود و اعمال می کند.

وی گفت: در همین راستا، چندی پیش، یکی از بانک های کشور اقدام به استفاده از این فناوری کرده و صفحه پرداخت بانکی خود را دسترس‌پذیر کرد.

ناظمی با بیان اینکه دسترس‌پذیری علاوه بر داشتن جنبه کرامت انسانی، با جذب کاربران دارای نیازمندی های خاص می‌تواند مقرون به صرفه باشد، از آمادگی سازمان فناوری اطلاعات ایران برای ارائه مشاوره‌های لازم به منظور دسترس‌پذیر شدن اپلیکیشن شاد (شبکه آموزشی دانش‌آموز) خبر داد.

در این زمینه امیرحسین سلیمانی، مشاور روشندل معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به لزوم شناسایی نرم‌افزارها و خدماتی که افراد نابینا و کم بینا می‌توانند کاربر آن باشند، از عدم دسترس‌پذیر بودن نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های داخلی در مقایسه با نمونه‌های خارجی انتقاد کرد.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از اپلیکیشن‌های داخلی مانند پرداخت‌های بانکی، تاکسی‌های اینترنتی و یا کتاب‌های اینترنتی، با مشکل دسترس‌پذیری مواجه هستند و در عمل برای افراد دارای نیازمندی‌های خاص قابل استفاده نیستند؛ اما با گام‌های مثبتی که در این حوزه برداشته شده، می‌توان شاهد اقدامات مهمی بود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *