طرح سازمان فناوری اطلاعات ایران و بر پایه وام وجوه اداره‌شده؛

دولت به جای استارتاپ‌ها به صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه وام دهد

تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۹

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران در صفحه اینستاگرام خود ضمن ارائه توصیه‌هایی پیرامون جذب سرمایه از سوی استارتاپ‌ها از جلب نظر سرمایه‌گذاران روی ۳۱ استارتاپ در جریان رویداد ۱۰۰ استارتاپ اصفهان خبر داد.

به گزارش وبنا، متن یادداشت امیر ناظمی در اینستاگرام به شرح زیر است:

سیاست‌های توسعه نوآوری همواره در لبه مرزی است که یک سوی آن کاهش مداخله دولت است و سوی دیگر آن نیاز به پشتیبانی دولتی برای کاهش ریسکی است که در نوآوری همیشه نهفته است! به همین دلیل هم سیاست نوآوری کار ساده‌ای نیست.


همین موضوع در سیاست تامین مالی نوآوری پیچیدگی دوچندان دارد؛ چرا که تامین مالی مستقیم دولتی می‌تواند پر از فساد باشد؛ خصوصا وقتی ارزیابی‌های انسانی جایگزین معیارهای عینی و شفاف شود. از سوی دیگر تامین مالی با استفاده از برخی از روش‌ها مانند وام دادن نیز اساسا برای استارت‌آپ‌ها روش مطلوبی نیست. در حقیقت بهتر است استارت‌آپ‌ها از سرمایه‌گذاری جسورانه به جای وام استفاده کنند.

بر این اساس سیاست‌های تامین مالی غیرمستقیم اهمیت پیدا می‌کند. یکی از روش‌های سیاست تامین مالی غیرمستقیم چنین است:

دولت به سرمایه‌گذاری که حاضر به سرمایه‌گذاری جسورانه می‌شود؛ وام ارزان‌قیمت پرداخت می‌کند. در این طرح که در سازمان فناوری اطلاعات ایران و بر پایه وام وجوه اداره‌شده طراحی شده است، اتفاق‌های زیر می‌افتد:

۱دولت به جای دخالت کردن در بازار و راه انداختن هزار کارگروه تشخیص و ارزیابی، در واقعیت ارزیابی و انتخاب را به بخش خصوصی واگذار می‌کند. در این وضعیت دولت تشخیص‌دهنده ناواردی که پتانسیل فساد دارد دیگر نخواهد بود.

۲دولت همه پول سرمایه‌گذار را وام نمی‌دهد، بلکه ۵۰ درصد آن را می‌دهد و اسناد واریز نیمی دیگر به حساب سرمایه‌پذیر را پیش از دادن وام دریافت می‌کند. به این ترتیب کسی بیهوده وارد این بازی نمی‌شود.

۳دولت تنها به سرمایه‌گذاران حرفه‌ای (یعنی شرکت‌های سرمایه‌گذاری جسورانه رسمی) وام می‌دهد؛ تا کسانی که صرفا به دنبال پول دولت هستند وارد بازی نشوند.

۴دولت تنها به شرط سرمایه‌گذاری جسورانه وام می‌دهد؛ به همین دلیل قرارداد رسمی میان سرمایه‌گذار و سرمایه‌پذیر باید برای دریافت وام ارائه شود تا ریسک هرگونه تبانی افزایش یابد و همچنین سرمایه‌گذار اصول سرمایه‌گذاری و ریسک را می‌پذیرد.

۵ریسک سرمایه‌گذار کاهش می‌یابد؛ چون وام داده‌شده دارای تنفس یکساله است و با سود ۵ درصد یا ۹درصد که بسیار پایین‌تر از نرخ تورم و سود بانکی است. همچنین زمان بازپرداخت نیز چهار ساله است و این فاصله پنج ساله در عمل زمان کافی به بازگشت می‌دهد.

۶دولت مستقیما دست به سرمایه‌گذاری نمی‌زند و به این ترتیب هم میزان مداخله دولت کاهش می‌یابد و هم رقیب بخش خصوصی نمی‌شود.

مشارکت با رویدادهای شناسایی و معرفی طرح‌های نوآورانه بر اساس دلایل بالا طراحی شده است. آخرین رویدادی که در کشور برگزار شد، ۵شنبه گذشته بود.

در این رویداد مبلغ ۱۵.۴ میلیارد تومان سرمایه (۱۲.۲ میلیارد سرمایه‌گذاری قطعی و ۳.۲ میلیارد پس از ارزیابی موشکافانه) برای ۳۲ استارت‌آپ جذب شد؛ که سرمایه‌گذاران تا سقف نیمی از این مبلغ می‌تواند از وام وجوه اداره‌شده استفاده کنند. در سکوی پرتاب زاینده رود، بلندترین پرواز سرمایه‌گذاری استارت‌آپ‌های کشور در اصفهان رقم خورد.

در پایان هفته نهم کاروان سرمایه‌گذاری ۱۰۰استارت‌آپ در استان اصفهان، از مجموع ۲۳۰ طرح کسب‌وکاری ارسال شده، ۵۵ تیم به داوری نهایی راه یافتند و در نهایت ۳۱ تیم موفق به جلب نظر داوران و سرمایه گذاران شدند. این کاروان سرمایه‌گذاری از ابتدای پاییز و با تمرکز بر تیم‌های غیر تهرانی کار خود را آغاز کرده است‌. سرمایه گذاران شرکت‌کننده در این رویداد عبارتند از: صندوق نوآوری و شکوفایی، هاب اصفهان، هدهد، شناسا، داوین، صندوق پژوهش و فناوری اصفهان، نیک‌استارتر.

البته امروز رویداد رینوتکس تبریز هم آغاز شد و برنامه مشابهی برای حمایت از سرمایه‌گذاران در این رویداد نیز تدارک دیده‌ایم.

منتظر همراهی سایر سرمایه‌گذاران جسورانه هستیم.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *