صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی گروه مالی فیروزه راه‌اندازی شد

تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۹
صندوق سرمایه‌ گذاری خصوصی فیروزه

گروه مالی فیروه در نشست خبری امروز (یکشنبه ۱۶ آذر ۹۹) از کسب مجوز پذیره­‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (Private Equity Fund) از سازمان بورس و اوراق بهادار و راه‌اندازی صندوق سرمایه‌ گذاری خصوصی فیروزه خبر داد. آنطور که در این نشست خبری مطرح شد پذیره نویسی صندوق «صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ثروت آفرین فیروزه» از فردا آغاز خواهد شد.

به گفته رامین ربیعی، مدیرعامل گروه مالی فیروزه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در دنیا با هدف تجمیع سرمایه‌های خرد و کلان به منظور سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که توانایی تأمین مالی از بازارهای عمومی نظیر بورس را ندارند، راه‌اندازی شد.

ربیعی با بیان اینکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی در دنیا با استراتژی‌های مختلف از منظر حوزه فعالیت و نوع سرمایه‌گذاری تأسیس می‌شوند، گفت: «شناخته‌ شده‌ترین نوع سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی رفتن به سراغ شرکت‌های غیر بورسی است که به دلیل نداشتن سرمایه کافی، دانش مدیریتی و یا تکنولوژی جدید موفق به تحقق کامل پتانسیل‌های خود نشده‌اند. در این شرایط صندوق‌هیا سرمایه‌گذاری خصوصی بلوک‌های مدیریتی این کسب و کارها را خریداری و ساختار مدیریتی آن‌ها را متحول می‌کنند. استراتژی دیگر سرمایه‌گذرای این صندوق‌ها این است که دنبال شرکت‌های آینده‌دار غیر بورسی می‌روند و سهامدار اقلیتی آن‌ها می‌شوند و صبر می‌کنند تا این شرکت‌ها پس از چند سال وارد بورس شوند.»


مدیرعامل گروه مالی فیروزه در ادامه گفت: «در برخی نقاط دنیا استراتژی صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به این صورت است که وارد حوزه‌های زیرساختی کشور می‌شوند و با سرمایه‌گذاری بلندمدت زیرساخت‌های کشور را توسعه می‌دهند.»

ربیعی در رابطه با دلیل راه‌اندازی صندوق سرمایه‌ گذاری خصوصی فیروزه در حال حاضر، گفت: «گروه مالی فیروزه از ابتدای فعالیت خود قصد راه‌اندازی صندوق‌ سرمایه‌گذاری خصوصی را داشت ولی به دلیل تدوین نشدن قوانین مربوط به این صندوق‌ها از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار این امکان برای ما در آن زمان وجود نداشت. در حال حاضر که این امکان از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار فراهم شده است صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی ما به عنوان دومین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی کشور از فردا پذیره‌نویسی خود را آغاز خواهد کرد.»

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

حسن ملیحی، عضو کمیته سرمایه ‌گذاری صندوق سرمایه‌ گذاری خصوصی فیروزه در رابطه با مزایای راه‌اندازی شرکت‌های سرمایه‌گذاری خصوصی، گفت: «در بازار سرمایه خلائی وجود دارد که سبب می‌شود شرکت‌های کوچک و متوسط نتوانند از فرصت‌های این بازار استفاده کنند. در این شرایط صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به کسب‌وکارهای کوچک و متوسط غیربورسی کمک می‌کنند تا از دانش و سرمایه بهره‌مند شوند و برای ورود به بازار سرمایه خود را آماده کنند.»

حسن ملیحی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سبحان در رابطه با سازوکار فعالیت این صندوق توضیح داد: «مبلغ اولیه صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه ۱۰۰۰ میلیارد ریال است و هر فرد برای سرمایه‌گذاری باید حداقل ۱ میلیارد ریال، معادل ۱۰۰۰ واحد سرمایه‌گذاری را خرید کند. هر فرد در زمان پذیره‌نویسی باید ۳۵ میلیون تومان را به عنوان ودیعه پرداخت کند و مابقی مبلغ پس از انجام اولین سرمایه‌گذاری از افراد دریافت خواهد شد. »

ملیحی با بیان اینکه طول عمر صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه ۷ سال است در رابطه با صنعت‌های هدف این صندوق برای سرمایه‌گذاری گفت: «برای سرمایه‌گذاری از طریق صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی فیروزه صنعت‌های کشاورزی و دام‌پروری، صنایع غذایی، صنایع شیمیایی، کسب‌وکارهای حوزه لجستیک و بسته‌بندی، صنایع فلزی و معدن و صنعت کاغذ و مقوا در نظر گرفته شده است.»

در بخش دیگری از این نشست خبری رامین ربیعی در رابطه با فعالیت پلتفرم فیروزه‌پلت که از دیگر سازوکارهای سرمایه‌گذاری شکل گرفته در گروه مالی فیروزه است، گفت: «از بین بش از ۴۵ مورد که به مرحله مذاکره رسیدند، دو معامله موفق از طریق فیروزه پلت در حوزه‌های بازی و تجارت الکترونیکی انجام شده است. در این معامله‌ها یک سهامدار حقیقی سهام سهامداران خرد دو کسب‌وکار خریداری شد.»

مدیرعامل گروه فیروزه در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا در رابطه با دلیل انجام محدود معاملات در پلتفرم فیروزه‌پلت، گفت: «به دلیل آن که در شرکت‌های خصوصی اطلاعات مالی به صورت عمومی منتشر نمی‌شود قیمت‌گذاری و راض کردن طرفین به انجام معامله بسیار سخت است. با این حال هدف ما ایجاد فضایی برای نشاندن خریدار و فروشنده بر سر یک میز بود که در این هدف موفق بوده‌ایم. با این حال اصلاحاتی در سازوکار فیروزه‌پلت صورت گرفته است که به ما اجازه نقش‌آفرینی فعال‌تری را می‌دهد. برای نمونه اگر خریداری در فیروزه‌پلت تقاضای خرید استارتاپی را داشته باشد که در این پلتفرم ثبت‌نام نکرده است ما خودمان وارد میدان می‌شویم و موضوع را پیش می‌بریم. این در حالی است که پیش از این خدمات فیروزه پلت محدود به استارتاپ‌هایی بود که در این پلتفرم ثبت نام کرده بودند.»

مطالب مرتبط:

اولین‌ سرمایه‌گذاری از طریق فیروزه پلت در یک بازی

شروع معاملات نماد (ونچر) صندوق سرمایه‌گذاری جسورانه فیروزه

پایان زودهنگام پذیره‌نویسی صندوق جسورانه فیروزه

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *