رویداد جذب سرمایه رسانه ها چهارشنبه ۱۲ آذر ۹۹ با حضور ۷ استارتاپ این حوزه برگزار شد.
رویداد جذب سرمایه رسانه ها به همت روزنامه همشهری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان و پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و سامانه تامین مالی و سرمایهگذاری کارن (به عنوان مشاور و مجری رویداد) و به منظور شناسایی استارتاپهای رسانه برای جذب سرمایه و ورود به مرکز نوآوری رسانه همشهری برگزار شد.
۱۱۰ کاربر، شامل سرمایهگذاران و مخاطبان رویداد از طریق پلتفرم اسکایروم، بصورت آنلاین در برنامه حاضر شدند و استارتاپها به منظور جذب سرمایه به ارائه پرداختند.
در این رویداد دکتر پرویز کرمی، دبیر ستاد فرهنگ سازی اقتصاد دیجیتال و رییس مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، دکتر عباس زارعی، رییس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و دکتر سلطانی، عضو هیئت مدیره روزنامه همشهری به سخنرانی و ارائه توضیحاتی پیرامون حوزه رسانه و برنامههای مرکز نوآوری همشهری پرداختند.
سلطانی، عضو هیئت مدیره موسسه همشهری در ابتدای رویداد جذب سرمایه رسانه ها با اشاره به برگزاری اولین رویداد جذب سرمایه (Demo-Day) حوزه رسانه در آستانه بیست و هشتمین سالگرد تاسیس روزنامه همشهری گفت: روزنامه همشهری در طول دوران فعالیت خود منشأ تحولات و رویدادهای بزرگ و مثبتی در کشور بخصوص در فضای رسانهای و اقتصادی کشور بوده و در طول این ۲۸ سال توانسته است کسبوکار و رویدادهای مهمی را در عرصه اقتصادی به ثمر برساند. اکنون با توجه به تحولاتی که در فضای ارتباطی پدید آمده و عصر روزنامههای مکتوب به پایان رسیده است، ناچار به یک پارادایم شیفت به فضای ارتباطی جدید هستیم و گامهایی هر چند دیر اما بزرگ در این زمینه برداشته شده است.
وی افزود: موسسه همشهری با پشتوانه جایگاه خوبی که در بین مردم دارد، اعتماد و سرمایه اجتماعی خوبی کسب کرده است و با حمایت و پشتیبانی صاحبان ایده و نخبگان دانشگاهی، در زمینه پارادایم شیفت و ورود به عرصه رسانههای دیجیتال وارد شده است. مرکز نوآوری موسسه همشهری ساختاری است که قصد داریم در قالب آن و با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، این حرکت را نهادینه کنیم.
سلطانی خاطرنشان کرد: اعضای هیئت مدیره و همه همکاران در موسسه همشهری امید دارند که با توجه به همکاری و هماهنگی که در موسسه ایجاد شده است، بتوانیم مرکز نوآوری را به یک مرکز ملی نه تنها برای همشهری بلکه برای نظام رسانهای کشور قرار دهیم و همان طور که همشهری همواره منشأ تحول برای نظام رسانهای کشور بوده است، این مسیر همچنان ادامه پیدا کند.
عضو هیئت مدیره موسسه همشهری همچنین از پیگیری ورود همشهری به فرابورس خبر داد و افزود: مرکز نوآوری موسسه همشهری میتواند با بالا بردن ارزش برند همشهری، راه را برای ورود به بورس و فرابورس هموارتر کند.
در ادامه این رویداد نیز علی کدخدازاده دیگر عضو هیئت مدیره موسسه همشهری، فعالسازی مرکز نوآوری همشهری را از اصلیترین و اساسیترین دغدغههای هیئت مدیره این موسسه خواند و در برشمردن حوزههای موضوعی برای استارتاپهایی که میتوانند در مرکز نوآوری وارد شوند، به حوزههای محتوا، لجستیک، هوش مصنوعی، بلاک چین، پردازش متن کاوی، دیجیتال مارکتینگ و دستهبندی اطلاعات اشاره کرد.
پرویز کرمی، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاعرسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز با این رویداد آنلاین ارتباط گرفت و با قدردانی از اراده موسسه همشهری و همکاری دانشگاه تهران و سامانه کارن کراد برای راهاندازی مرکز نوآوری در حوزه رسانه، گفت: جای شتابدهندههایی که در حوزه فناوریهای رسانهای فعالیت کنند خالی بود و همیشه یکی از آرزوهای من به عنوان یک روزنامهنگار و فعال رسانه، ایجاد یک مرکز نوآوری در حوزه رسانه بوده است.
دکتر عباس زارعی هنزکی، رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز به عنوان دیگر سخنران این رویداد که اولین همایش جذب سرمایه در حوزه رسانه بود، اظهار کرد: همه کشورها در عصر تکنولوژی برای برنامههای ۵ و ۱۰ ساله خود واژههایی را انتخاب و برای اجرای آنها یک سری پروتکلهای اجرایی را مدنظر قرار دادند. ما در ایران، مفهوم شهر دانش را تعریف کردیم که بحث هوشمندسازی و تمام تکنولوژیها را شامل خواهد شد و دانشگاه تهران به طور جدی در حال پیگیری آن است.
وی با بیان اینکه مرکز نوآوری همشهری اولین مرکز نوآوری است که در شهر دانش دانشگاه تهران شروع به کار میکند، افزود: برای اینکه موسسه همشهری به ایدهها و اهداف استراتژیک خود برسد، لازم است دو حوزه فناوری رسانه و فناوری تبلیغات را منظور کنیم و ترکیب بین رسانه و فضای دیجیتال و آنلاین را کنار هم بگذاریم. همشهری در همه این حوزهها سهم دارد و به عنوان یکی از بهترینهای کشور توانسته است همواره پلتفرم خوبی باشد. در حوزه فعالیتهای رسانهای این موسسه، کارهایی که به صورت سنتی انجام میشده است، حالا باید زیر چتر فناوری رسانه و دیجیتال و آنلاین شدن آنها پیش برود.
اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید
زارعی افزود: در این عرصه غولهای بزرگی مانند اپل، آمازون، گوگل، فیس بوک و … هستند که کارهای جالبی هم انجام میدهند و سرمایهگذاریهای عظیمی هم پشت خود دارند. در این شرایط، خیلی سخت است که با هدف گرفتن بخشی از بازار آنها، برویم و یک پلتفرم جدیدی ایجاد کنیم. نظر ما این است که فرصتهای همشهری در آنجایی است که آن غولها خیلی نمیپردازند. رقابت با آنها خیلی ساده نیست، جز این که یک درزی باز شود که بتوانیم بخشی از پلتفرم آنها را بگیریم.
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه همشهری در راه جدید خود، شکلهای سنتی را به شکلهای جدیدتر تبدیل کند، خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین فضاهایی که همشهری خیلی خوب میتواند در آن کار کند و حرف اول را میزند، ایجاد کردن محتوای شخصی است.
زارعی در پایان گفت: در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، ترندهای آینده تبلیغات را شناسایی کردهایم. همشهری میتواند با استفاده از ساختارها و ابزار لازم در حوزه تبلیغات دیجیتال کار کند و در زمینه آن برنامهریزی استارتاپی داشته باشد.
اولین تیم ارائه دهنده در رویداد جذب سرمایه رسانه ها «بوکارو» بود.
محصول این استارتاپ، پلتفرم خلاصه کتاب است. در این سرویس، کاربران میتوانند کتابهایی اعم از داستانی، غیرداستانی و تاریخی را به طور خلاصه، مطالعه کنند.
بوکارو سعی دارد به یک دانشنامه خلاصهگو تبدیل شود.
سرمایه مورد تقاضا این استارتآپ ۲۱۲ میلیون تومان در ازای ۱۵ الی ۲۰ درصد سهام اعلام شد.
دومین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه رسانه استارتآپ «تاکسیبورد» بود که محصول خود را، رسانه تبلیغاتی نوین در داخل تاکسی معرفی کرد. سرمایه مورد تقاضا این استارتآپ ۲.۷ میلیارد تومان است برای توسعه محصول، بازاریابی و نیروی انسانی. ویژگی منحصر به فرد این محصول، نصب مانیتور ۱۰ اینچی در پشت صندلی راننده است که از طریق آن محتوای تولیدی تیم به همراه تبلیغات مکان محور نمایش داده خواهد شد.
ویژگی دیگر این محصول، استفاده مفید از زمان برای مسافران، استفاده از ویدئو برای نمایش و تبلیغات تمام جنبههای یک کالا، امکان گزارشگیری آنلاین از میزان بازدیدها و امکان بخشبندی مشتریان برای تبلیغات است.
استارتآپ «گراف» سومین تیم متقاضی سرمایه در این رویداد بود که تولیدکننده نرمافزارهایی به سفارش مشتری و ارائهدهنده راهکارهای نرمافزاری مبتنی بر بستر مدیریت فرآیندهای سازمانی است.
این استارتاپ، ماموریت خود را تولید زیرساخت بومی مدیریت فرایندهای کسب و کار (BPMS) اعلام کرد. میزان سرمایه درخواستی این طرح، ۴ میلیارد تومان در ازای ۱۸ درصد سهام است.
استارتآپ «رایبرد» چهارمین طرحی بود که محصول خود را سامانه مدیریت ابری محتوای نمایشگرها معرفی کرد.
ارائه پلتفرم تبلیغاتی و اطلاعرسانی یکپارچه، هوشمند و هدفمند و تبدیل شدن به رسانهای اثربخش برای کسب و کارها و سازمانها، خدمت اصلی این طرح است. رایبرد تقاضای مالی خود را ۵۰۰ میلیون تومان اعلام کرد.
پنجمین استارتآپ «ویدابیا» بود که محصول خود را، پلتفرم آنلاین ترجمه و صداگذاری ویدیو به زبان فارسی معرفی کرد. این استارتاپ به ارائه خدمات دوبله و صداگذاری آنلاین میپردازد.
سرمایه مورد تقاضا این استارتآپ ۸۵۰ میلیون تومان در ازای تخصیص ۱۸ درصد سهام است.
«واکاویک» ششمین طرح ارائه شده این رویداد بود که محصول خود را سرویس پردازش متن فارسی معرفی کرد.
ماموریت این استارتاپ ارائه پلتفرم تبلیغاتی و اطلاع رسانی یکپارچه، هوشمند و هدفمند و تبدیل شدن به رسانهای اثر بخش برای کسب و کارها و سازمانها است. واکاویک متقاضی ۱.۵ میلیارد تومان سرمایه در ازای ۲۰ درصد سهام است.
هفتمین تیم متقاضی سرمایه در رویداد جذب سرمایه در حوزه رسانه، «الوکانتنت» بود که یک پلتفرم تولید محتوای متنی و الکترونیکی برای برقراری تعامل پویا بین تولیدکنندگان و سفارشدهندگان محتوا است.
این استارتاپ با تکیه بر سه اصل تولید محتوای باکیفیت، تحویل محتوا در زمان تعیین شده و مقرون به صرفه بودن خدمات، به تولید محتوای متنی و الکترونیکی میپردازد.
درخواست سرمایه این طرح ۱ میلیارد تومان در ازای ۱۵ درصد سرمایه عنوان شد.
در پایان هر ارائه، برای پاسخ به سوالات سرمایهگذاران، پرسش و پاسخ برگزار شد و حضار بصورت حضوری و شرکت کنندگان آنلاین از طریق تایپ در پلتفرم اسکایروم به طرح سوالاتشان از استارتاپها پرداختند.
مطالب مرتبط:
برگزاری ۳۵۰ جلسه آنلاین سرمایهگذاری برای استارتاپها، طی ۴ روز در کافه سرمایه کارن کراد