گزارش شکایات ثبت و بررسی شده از کسبوکارهای آنلاین در تابستان ۹۹ از سوی اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی منتشر شد. در این گزارش شکایات ثبت شده در پنل اتحادیه کسب وکار های مجازی، شکایات ارجاع شده از سوی وزارت صمت، اتاق اصناف ایران و نماد الکترونیک (ای نماد) به تفصیل شرح داده شده است.
به گزارش وبنا آنطور که اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی اعلام کرده از تیر تا مهر ماه سال ۹۹ بیش از ۲۹۹۴ فقره از شکایات ثبت و ارجاع شده از طرف سازمان صمت، سازمان تجارت الکترونیک و اتاق اصناف ایران از سوی این اتحادیه مورد بررسی شده است که از این تعداد ۵۶/۶۴ درصد از اعضای اتحادیه، ۲۵/۹۳ درصد از کسب وکار های غیر عضو و ۱۷/۴۳ درصد از طرف سازمان های ذکر شده هستند.
از بین شکایات ثیت شده موضوع عدم ارائه کالا و یا خدمت مورد نظر نیز بیشترین شکایت ثبت شده در اتحادیه کسب وکار های مجازی را داشته است.
براساس بررسیهای اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی بیش از ۳۵ درصد از شکایات مربوط به تخلفات و جریمههای فصل هشتم قانون نظام صنفی بوده است. نزدیک به ۴۰ درصد از شکایات مربوط به تخلفات فصل هشتم قانون نظام صنفی به عدم مطابقت کیفیت کالای تحویلی با تصویر، ۱۵ درصد مربوط به احتکار و ۱۳ درصد در مورد گرانفروشی بوده است.
بیش از ۳۲ درصد از شکایات بررسی شده ذیل فصل تخلفات و جرایم ماده ۵ آییننامه اجرایی ماده ۸۷ قانون نظام صنفی بوده که ۴۲ درصد از آن به عدم تحویل به موقع کالا یا خدمات و ۲۹ درصد به عدم تأمین کالا و خدمات اختصاص داشته است.
بخش پایانی این گزارش به نتیجه شکایات بررسی شده اختصاص دارد. آنطور که اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی اعلام کرده ۸۵ درصد از شکایات مختومه، ۵/۶ درصد از شکایات باطل، ۰/۳ درصد از شکایات به کمیسیون مربوطه ارجاع و ۱/۸ درصد از شکایات به مراجع قضایی ارجاع شده است.