بانک اطلاعات فناورانه حمل و نقل ریلی ایجاد شد

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۹

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با حمایت از تاسیس کانون‌های هماهنگی دانش، صنعت و بازار، تلاش کرد تا رابطه این سه بخش را در حوزه‌ها و رشته‌های مختلف تقویت کند. با توجه به اهمیت استراتژیک حمل و نقل ریلی در کشور، این معاونت اقدام به تاسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری کرد تا روند ورود نوآوری و فناوری را به این حوزه تقویت کند.

در حال حاضر با توجه به انعقاد تفاهم‌نامه‌های گوناگون با برخی سازمان‌های متولی حمل و نقل ریلی شهری مانند شهرداری تهران، صدها شرکت و استارتاپ در این حوزه مشغول به فعالیت هستند. طراحی و تولید قطعات این صنعت و بومی‌سازی تجهیزات مورد نیاز قطار درون شهری بخشی از فعالیت‌های این مجموعه‌های فناور است.

کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری برای توسعه هم‌افزایی میان بازیگران مختلف این زیست‌بوم فعالیت‌های مختلفی را با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری انجام می‌دهد.


برگزاری نشست‌ها و سمینارها و کارگاه‌های آموزشی تخصصی ریلی بخشی از این تلاش‌ها را شامل می‌شود. همکاری  با مراکز فنی مرتبط در راستای رفع نیازهای کانون و رایزنی و جلب حمایت شرکت‌ها، دستگاه‌های اجرایی و سرمایه‌گذاران جهت مشارکت در توسعه فناوری و تولید در حوزه حمل و نقل ریلی شهری، از جمله فعالیت‌های روزمره کانون است.

شناسایی خلاها و نیازهای فناورانه بنگاه‌های تولید کننده و مصرف کننده و انتشار آن از طریق وب سایت، مجلات وابسته و نشست‌های کانون نیز در راستای اطلاع رسانی به شرکت‌ها و استارتاپ‌های توانا انجام می‌گیرد.

این کانون با شناسایی چالش‌های صنعت در حوزه حمل ونقل ریلی شهری، این چالش‌ها را به شرکت‌های فناور عرضه می‌کند تا برای آن پاسخ‌های فناورانه بیابند.

ایجاد بانک اطلاعاتی

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شرکت‌های تولید کننده، نهادهای متصدی حمل و نقل ریلی در کلان‌شهرها و مراکز تحقیق و پژوهش، بخشی از نهادهای هستند که کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری، در راستای تحقق اهداف مورد نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری با آنها همکاری میکند.

این کانون در سال جاری یک بانک اطلاعاتی کامل از شرکت‌های دانش‌بنیان و فناوری که در حوزه حمل و نقل ریلی فعال هستند، تهیه کرد تا در هر مورد با شناسایی توامندی‌های آنها، این شرکت‌ها به دستگاه‌های اجرایی و شرکت‌های بزرگ تولید کننده معرفی شوند.

به غیر از کانون کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری، با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، کانون‌های هماهنگی دانش،صنعت و بازار در حوزه‌های مختلفی مانند، کانون زنجیره گندم، آرد و نان،  زرشک و عناب ، جواهرات و سنگ‌های قیمتی، حمل و نقل ریلی شهری، تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ایران ساخت، رنگ و رزین، زنبور عسل، فرش، آبزیان، مدیریت پسماند و بازیافت، گردشگری، قند و شکر، امنیت فناوری اطلاعات، سلولز و مشتقات سلولزی، زرشک و عناب و بسته‌بندی نیز تشکیل شده‌اند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *