تعارض عشق و نفرت در اکوسیستم استارتاپی ایران؛

علیرضا صادقیان معاون استراتژی اسنپ شد

تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۹

علیرضا صادقیان مدیرعامل سابق هولدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان از این پس به عنوان معاون استراتژی گروه اسنپ فعالیت خواهد کرد.

صادقیان، بنیان‌گذار استارتاپ‌های نت‌برگ، چیلیوری، تیکت، سرمیز و دکتردکتر شب گذشته در توییتر خود اعلام کرد که از این پس در جهت تحقق بخشیدن به هدف خود که ایجاد فضای یادگیری و بهبود فضای کسب‌وکار اینترنتی بوده، به عضویت گروه اسنپ درآمده است؛ این خبر کوتاه واکنش‌های متفاوت فعالان استارتاپی را در پی داشت. صادقیان در توییتر خود نوشت: «فعالیت من بعنوان یک کارآفرین طی ۱۰ سال گذشته در اکوسیستم استارتاپی تجارب زیادی برای من به همراه داشت. در این مدت افتخار همکاری با بیش از ۲۰۰۰ نفر را داشتم و باعث مباهات من است که هولدینگ iiVentures دروازه ورود افراد زیادی به این حوزه بود و در کنار هم اتفاقات مثبتی را رقم زدیم. ایجاد فضای یادگیری و پیشرفت، و بهبود فضای کسب و کار اینترنتی هدفی بود که طی این سال‌ها همواره به دنبال آن بوده و هستم. بعد از تعامل با گروه اسنپ و با کنار گذاشتن اختلافات گذشته، از امروز با همان اهداف و در موقعیت کاری جدید بعنوان «معاونت استراتژی» گروه اسنپ، ساختن را ادامه خواهم داد.»

همکاری مدیرعامل سابق چیلیوری با گروه اسنپ از این جهت مهم به شمار می‌آید که علیرضا صادقیان و تیم چیلیوری در سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی برای بازیگر اول شدن این حوزه و رفع انحصار گروه اسنپ انجام داده است. سال ۹۸، چیلیوری با اعلام این موضوع که رقیب اصلی او اسنپ در عرصه سفارش آنلاین غذا انحصار ایجاد کرده و اجازه رشد به دیگر کسب‌وکارها نخواهد داد، تصمیم به مقابله حقوقی با این گروه گرفت و در شکایتی از شورای رقابت خواست که مانع فعالیت‌های انحصاری گروه اسنپ‌فود شود. نتیجه این شکایت، جریمه ۱۰۰ میلیونی اسنپ‌فود توسط شورای رقابت بود. چند ماه بعد از این ماجرا، در دی ۹۸، چیلیوری و ریحون با هدف جلوگیری از فعالیت ناسالم رقیب خود در بازار، با هم ادغام شدند او گفت از این پس برای تمرکز بیشتر از این پس به عنوان مدیرعامل چیلیوری فعالیت خواهد کرد. درست سه ماه بعد با اینکه تصور می‌شد چیلیوری در این رقابت در وضعیت خوبی قرار دارد، با شیوع بیماری کرونا در اسفند۹۸، در بیانیه‌ای با اشاره به افت سفارش ۷۰ درصدی این پلتفرم و رقابت ناعادلانه رقیب خود یعنی اسنپ‌فود خبر از پایان فعالیت چیلیوری داد. ناگفته نماند که دیوان عدالت اداری رای شورای رقابت انحصار اسنپ‌فود را رد کرده است.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *