از آغاز موج سوم بیماری کرونا در کشور چند هفتهای میگذرد و نگرانیهای بسیاری در میان مردم پیرامون چگونگی مواجهه با این بیماری و حفظ سلامتی خود شکل گرفته است.
از آغاز موج سوم بیماری کرونا در کشور چند هفتهای میگذرد و نگرانیهای بسیاری در میان مردم پیرامون چگونگی مواجهه با این بیماری و حفظ سلامتی خود شکل گرفته است. در این میان کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز با توجه به موضوع فعالیت و ماموریتهای خطیری که در زمینه برنامهریزی، پیشبرد راهبردها و سیاستهای کلان کشور در حوزه فناوری اطلاعات و به ویژه در این روزها به دوش آنها گذارده شده است، دغدغههایی دارند. دغدغههایی که بخشی از آنها به چگونگی ایفای نقش و نحوه خدمترسانی در دوران ابتلا به کرونا و بخشی دیگر به وضعیت تدابیر اتخاذ شده در خصوص اقدمات پیشگیرانه در این زمینه بازمیگردد. بنابراین بدون کوچکترین تردیدی به سراغ دکتر حسین ملک، معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات ایران میرویم که البته ریاست ستاد مبارزه با کرونای سازمان را نیز به عهده دارد. در حالی که معتقد است از خودش و سپس سازمان فناوری اطلاعات ایران میتوان شکست زنجیره کرونا را آغاز کرد و در عین حال تاکید بسیاری بر رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی در دفتر کاری خود دارد، گفت و گو را آغاز میکنیم.
- تدابیر سازمان فناوری اطلاعات ایران در کنترل بیماری کرونا
اقدامات سازمان فناوری اطلاعات ایران در مواجه با بیماری کرونا شامل دو حوزه پیشگیری و درمان است.
معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی سازمان فناوری اطلاعات ایران، نخستین اقدام این دستگاه بعد از همهگیری کرونا در کشور را به تبع قوانین بالادستی، تشکیل ستاد مبارزه با کرونا دانست که اهم اقدامات آن شامل دو حوزه پیشگیری و درمان است.
دکتر ملک، در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری بیان داشت، با توجه به پروتکلهای تعیین شده توسط وزارت بهداشت و درمان درگام نخست، ضمن اطلاعرسانی بخشنامههای ستاد ملی کرونا و ارایه آموزشهای لازم به پیادهسازی موازین بهداشتی پرداختیم که تا زمانی که کشور درگیر این بیماری است، ادامه پیدا خواهد کرد. در همین راستا، ابتدا از فرهنگسازی و آموزش کارکنان آغاز کردیم و دستورالعملهای ستاد ملی کرونا به شیوههای مختلف اعم از پیامک، نصب بنر، اتوماسیون اداری و تولید فایل آموزشی مورد اطلاع رسانی عموم همکاران قرار گرفت. در مرحله بعد، الزامات سلامت محیط کار اجرایی شد و امکانات بهداشتی مورد نیاز برای گند زدایی محیط های عمومی و تامین بهداشت فردی کارکنان و مراجعان تامین و در دسترس قرارگرفت. تبسنجی روزانه کارکنان در بدو ورود به محل کار ، توزیع ماسک طبق برنامه زمانبندی شده، قراردادن محلول ضدعفونی کننده در راهروها و ایجاد کابین ضدعفونی کننده مجهز به سیستم مهپاش از دیگر تدابیر اجرا شده در حوزه پیشگیری از کرونا در سازمان فناوری اطلاعات است. همچنین با تشویق کارکنان به پیگیری امور اداری از یکدیگر توسط تلفن، ایمیل یا اتوماسیون، آموزش کارکنان بخش خدمات، ممنوعیت صرف صبحانه و نهار به صورت جمعی، ایجاد محدودیتهای ویژه برای آبدارخانهها، ممنوعیت ورود کلیه پیکهای موتوری برای تحویل بسته اعم از کالا یا غذا، تلاش برای کنترل هر چه بیشتر این بیماری در داخل سازمان را در دستور کاری خود قرار دادیم. وی، ایجاد زیرساختهای لازم جهت دورکاری کارکنان را یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در زمینه پیشگیری بیماری کرونا دانست که باعث شد در جایگاه یکی از نخستین سازمانهای پیشگام در این زمینه قرار بگیریم. وی، انجام دور کاری کارکنان سازمان را مطابق بخشنامه های سازمان امور اداری و استخدامی کشور، از دیگر اقدامات اولیه برای کاهش احتمال واگیری ویروس برشمرد که تا زمان همهگیری این بیماری و عدم وجود ممانعتهای قانونی ادامه پیدا خواهد کرد.
معاون توسعه مدیریت و امور پشتیبانی، ضمن تشریح تدابیر اتخاذ شده در حوزه درمان به بخشنامه شماره ۱۹۹۸۷ مورخ ۱۹/۰۷/۱۳۹۹ با موضوع ستاد مدیریت و پیشگیری از بیماری کرونا اشاره کرد که مهمترین بخش آن مربوط به نحوه مواجهه کارمند مبتلا به کرونا و هماتاقیهای وی است. بر این اساس چنانچه فردی با مشاهده علایم اولیه مواجه شد، با مراجعه به پزشک متخصص عفونی، ریه، داخلی و یا طب اورژانس میبایست نسبت به انجام آزمایشهای لازم اقدام نماید. در صورت مثبت بودن جواب به مدت ۱۴ روز را در شرایط قرنطینه سپری کند و پس از این مدت با انجام آزمایش مجدد و در دست داشتن جواب منفی آزمایش در محل کار خود حاضر شود. همچنین در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است چنانچه فردی با یکی از همکاران مبتلا به بیماری کرونا هماتاق یا همنشین باشد، با نظر پزشک معتمد سازمان میتواند از سه روز قرنطینه خانگی در منزل و در صورت عدم وجود علایم اولیه به محل کار مراجعه اما ملزم به رعایت کلیه پروتکلهای بهداشتی به صورت سختگیرانه، فاصلهگذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است. دکتر ملک، همچنین در راستای حمایت از کارکنانی که افرادی که با آنها در یک خانه زندگی میکنند و به بیماری کووید ۱۹ مبتلا هستند نیز تصریح داشت که طی این رویداد، کارمند میتواند با ارایه آزمایش مثبت فرد بیمار و سایر مستندات مربوطه، با تایید پزشک معتمد و نظر وی در محل کار حاضر شوند. البته ضدعفونی محل استقرار کارمند مبتلا به کووید ۱۹ نیز از دیگر اقداماتی است که پس از اطلاع از نتیجه آزمایش فرد مشکوک انجام میشود.
- نحوه برخورد با کارکنان خاطی
از دکتر ملک در خصوص اقدامات قانونگذار در برخورد با کارکنانی سوال کردیم که اهتمامی برای رعایت پروتکلهای بهداشتی تعیین شده در محل کار خود به خرج نمیدهند. وی با تاکید بر این مهم که حفظ سلامت کارکنان از درجه اهمیت بالایی برخوردار است به بخشنامه شماره ۲۹۰۸۲۳ مورخ ۰۵/۰۶/۱۳۹۹ سازمان اداری و استخدامی کشور اشاره کرد که طی آن، کارکنان و مدیرانی که اقدام به عدم رعایت شیوه نامههای بهداشتی و ضوابط ابلاغی ستاد ملی مقابله با کرونا نمایند، پیرو ماده ۹ قانون رسیدگی به تخلفات اداری به بالاترین مقام دستگاه اجرایی بدون ارجاع به هیاتهای رسیدگی در پنج سطح مورد مجازات قرار میگیرند. این مجازات در مرتبه اول، اخطار کتبی بدون درج در پرونده، مرتبه دوم، توبیخ کتبی با درج در پرونده، مرتبه سوم، کسر یک سوم حقوق و فوقالعاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر به مدت یک ماه، مرتبه چهارم، کسر یک سوم حقوق و فوقالعاده شغل یا عناوین مشابه حداکثر به مدت سه ماه و مرتبه پنجم، انفصال موقت حداکثر تا سه ماه است. البته گفتنی است کلیه مجازاتهای این بند قطعی و غیر قابل تجدید نظر میباشد.
معاون پشتیبانی با یادآوری این که رعایت موازین بهداشتی توسط بازرسان و ضابطین سازمانی مورد پیگیری و رصد قرار میگیرد، خاطرنشان ساخت هر گونه مخفیسازی این بیماری توسط کارکنان مورد پیگیرد قرار میگیرد و مطابق آنچه قانون تعیین کرده است با آن برخورد خواهد شد.
- ابتلای ۱۰ درصد کارکنان به کووید ۱۹
بر اساس آخرین آمار به دست آمده تا هفته گذشته تست PCR تعداد ۵۵ نفر از مجموع کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران مثبت گزارش شده است که این رقم به طور تقریبی معادل ۱۰ درصد کارکنان است که ۴۴ نفر بهبود یافته و در محل کار حاضرند و ۱۱ نفر نیز در حال گذراندن دوره نقاهت هستند. البته تعدادی از کارکنان نیز در وضعیت مشکوک ابتلا به بیماری کرونا به سر میبرند که هنوز اطلاعی از نتیجه نهایی آزمایش آنها در دسترس نیست. از میان کارکنان مبتلا به کرونا اعم از رسمی، قراردادی، پیمانکاری و امریه، کمترین سن ۲۴ سال و بالاترین سن ۶۰ سال است و رایجترین گروه سنی مبتلایان ۴۰ تا ۴۹ ساله هستند. تحلیل آماری کارکنان مبتلا به کووید ۱۹ در سازمان فناوری اطلاعات (از میان ۵۵ نفر) نشان میدهد، حدود نیمی از مبتلایان را کارکنان قراردادی تشکیل میدهند که بالغ بر ۳۴درصد آنها دارای گروه خونی AB مثبت هستند. همچنین ۴۷ درصد مبتلایان شامل کارکنان زن و ۵۳ درصد نیز مردان هستند.
در یک نگاه کلی، بررسی آماری کارکنان سازمان فناوری اطلاعات ایران حاکی از این است که از مجموع کارکنان تعداد ۳۹۹ نفر رسمی، پیمانی، قراردادی و طرحی و ۱۵۱ نفر نیز پیمانکاری هستند. از این تعداد ۱۶۴ نفر زن، ۲۳۵ نفر مرد هستند و حدود ۳۲ درصد آنها در گروه سنی ۳۵ تا ۴۰ سال قرار دارند.
- توسعه خدمات دولت الکترونیک، یک نیاز ضروری است
رییس ستاد مبارزه با کرونا در سازمان فناوری اطلاعات ایران توسعه خدمات دولت الکترونیک را یک نیاز کاملا ضروری دانست که ذینفعان اصلی آن علاوه بر دستگاهها، مردم هستند. دکتر ملک با بیان این مهم که بیماری کرونا با وجود ایجاد دشواریهای بسیاری برای مردم و دولتها باعث شد، کاربری فناوری اطلاعات در کلیه حوزهها بیشتر مورد توجه قرار گیرد که از جمله آنها شناسایی ظرفیتهای ایجاد امکان دورکاری برای کارکنان ارایه دهندگان خدمات بود. که علاوه بر کاهش میزان واگیری موجب صرفهجویی حاملهای انرژی، کاهش میزان آلایندهها و حفظ سلامت محیط زیست بخشی از آن محسوب میشود.
وی همچنین از تامین و توزیع ملزومات بهداشتی اعم از ماسک، محلول ضدعفونیکننده و مواد شوینده میان کارکنان در هفتههای آتی خبر داد و در خاتمه یادآور شد، بیماری کرونا دور از ما و خانواده ما نیست. پس مصوبات ابلاغ شده توسط ستاد کرونای ملی و داخلی سازمان را جدی بگیریم و پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم تا بتوانیم به حفظ سلامتی خود و خانوادههایمان کمک کنیم. ما میتوانیم شکست زنجیره کرونا را از سازمان فناوری اطلاعات ایران آغاز کنیم.
منبع: سازمان فناوری اطلاعات ایران