بازار بهصورت رسمی از بینش بازار به عنوان مرجع دادههای صنعت برنامههای موبایل رونمایی کرد. تیم کافه بازار هدف سایت بینش را کمک به تصمیمگیری سازندگان فعالان و تصمیمگیران صنعت برنامه و بازی موبایلی عنوان کرد.
سایت بینش بازار متکی بر ۱۳ میلیارد رکورد داده ماهیانه براساس رفتار۴۱ میلیون کاربر نصب فعال اپ بازار است. این سایت بازنمودی از ۳۰ سنجه مختلف است که نشان میدهد کاربران در چه دستهها و براساس چه متغییرهایی ۱۸۷ میلیون دنلود برنامه و بازی در ماه انجام میدهند.
سایت بینش بازار از طریق ادرس insight.cafebazaar.ir در دسترس عموم است. بینش بازار چندین بخش دارد. در دو بخش سنجهها و سنجههای عمومی فعالان صنعت برنامه و بازی موبایلی میتوانند براساس شاخصهای متنوعی از روندهای مرتبط با صنعت مطلع شوند. در این بخش ۲۵ سنجه وجود دارد و این تعداد با توجه به بازخوردها احتمال دارد افزایش پیدا کند. در بخش دسته سایت بینش بازار، علاقهمندان شاخصهای کلی متعلق به آن دسته را مشاهده میکنند. در بخش گزارشها، تاریخچهای از گزارشهایی که کافه بازار منتشر کرده وجود دارد.«جدیدترینها» بخشی از سایت بینش است که خبرهای مرتبط با توسعه سایت در آنها قرار دارد. اغلب نمودارها در سایت بینش، براساس زمان و دسته قابلیت مقایسه شدن دارند. این سایت توسط تیم داده کافه بازار ساختار یافته و براساس رفتار کاربران موبایلی برنامه بازار به ارائه محتوا میپردازد.
با بینش تصمیم بگیرید
به گفته مهدی ناصری، تحلیلگر دادههای کسبوکار در کافه بازار، از سال ۱۳۹۴ کافهبازار بیش از ۲۴ گزارش مختلف فصلی، سالانه و موردی را منتشر کرده با این هدف که اشتراکگذاری دادهها باعث نفع بردن جامعه و حتی خود کافه بازار خواهد بود. این سایت از دادههای واقعی بازار که ماهیانه بهروز میشود، شکل گرفته است. این دادهها با در نظر گرفتن سنجههای گوناگون در دستههای متنوع بازی و برنامه استخراج و محاسبه میشوند.
به گفته تحلیلگر دادههای کسبوکار کافه بازار، رویکرد اصلی تیم کافهبازار این است که به مخاطب بینش کافی برای تصمیمگیری بدهد. او در این خصوص توضیح داد: « بینش مجموعهای متشکل از سنجهها، بنچمارکها، مقایسهها، روندها و تحلیل است. ما به جای انتشار آمار، سنجه یا متریک منتشر میکنیم. شناخت حوزههای مختلف و بنچمارکهای مختلف کمک میکند تا برنامهنویس یا بازیساز تحلیل درستی از اتفاقاتی که در صنعت میافتد داشته باشد»
اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید
دادهها و نمودارهای این سایت مخاطبان مختلفی میتواند داشته باشد. این دادهها میتوانند کمک کننده توسعه محصول باشند و برنامهریزی کمپینهای مارکتینگ را آسانتر و نتایج را قابل پیش بینیتر کند. برای هدف گذاری شاخصهای کلیدی ارزیابی عملکرد و برنامه ریزی راهبردی همراه مدیران شود. سرمایه گذاران با اطمینان خاطر بیشتری وارد کسب و کارها شوند. از طرف دیگر، دادهها فضای نقد و آگاهی را برای رسانهها باز کرده و ظرف تحقیقات دانشگاهی را بزرگتر کند.
مخاطبین بینش بازار
علیرضا اشکان، مدیر بازاریابی بازار، در مورد مخاطبین سایت بینش بازار گفت: « مخاطبان ما افرادی هستند که درگیر خود کسبوکار هستند. مانند برنامهنویسان که باید سنجههایی مثل مدل گوشی، لوکیشن و غیره به بهرهوری بهتر برنامهنویس کمک خواهد کرد.» او ادامه داد: «مدیران شرکتها و مدیران محصولات با سنجههای دیگری مانند میزان خریدها، علاقه و انتخاب کاربران، سهم درآمد بازیهای و برنامهها میتوانند تصمیمات آینده خود را در شرایط بهتری بگیرند.»
او دسته دیگری از مخاطبین بینش بازار را افرادی که به دنبال مگاترندها هستند عنوان کرد. به گفته اشکان، میتوانند از طریق این سایت ترندهای این حوزه را دریابند و از این طریق آیندهای واضحتر از جنس حوزه فعالیت خود را ترسیم خواهند کرد.
بینش بازار کمکی برای تصمیمهای داده محور است
محمد زهتابی، مدیرعامل شرکت پاییزان، سخنران مهمان این رویداد آنلاین در خصوص تصمیمات دادهمحور توسط مدیران محصول و سازندگان محصول ارائه داد. به گفته او راه اندازی سایت بینش بازار خلا نبود بنچ مارک (benchmark) را تا حدود زیادی برطرف میکند. او همچنین توضیح داد: « بازیسازان با اتخاذ رویکرد درستی نسبت به داده میتوانند تصمیمهای بهتری برای توسعه محصول خود بگیرند. شاخصها و سنجه های عرضه شده در سایت بینش بازار کاربردی بوده و در مسیر توسعه محصول میتوان از آنها استفاده کرد. البته باید در نظر داشت که اولین اصل در استفاده از داده شک داشتن است. کسی که خیلی قاطع حرف میزند و به صحبتها و افکارش شک نمیکند نمیتواند از داده استفاده درستی داشته باشد»
سایت بینش بازار فضایی است که بازیگران اصلی صنعت برنامه و بازی موبایلی، رسانهها، دانشگاهیها و حتی سیاستمداران می توانن لحظهای به دادهها و گزارشها دسترسی داشته باشند. طبق شرایط اعلام شده از سوی بازار استفاده از دادههای بینش رایگان است و استفاده کنندگان از آن نمیتوانند با ارائه آن دادهها برای خود درآمدی کسب کنند. برنامه «بازار» پلتفرم انتشار بازی و برنامه اندرویدی از سال ۹۴ به انتشار گزارش های برای توسعه دهندگان بازی برناه و بازی موبایلی و بازیگران صنعت فناوری اطلاعات میپرداخته است.