براساس گزارش نمای باز ۹۸؛

رشد ۹ برابری تعدادی بازیکنان آنلاین ایران طی ۱۰ سال

تاریخ انتشار: ۹ مهر ۱۳۹۹
نمای باز ۹۸

گزارش نمای باز ۹۸ از شاخص‌ترین اطلاعات مصرف‌ بازی‌های دیجیتال در ایران منتشر شد.این پژوهش با نظارت مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) و با گردآوری اطلاعات از ۹۲۰۰ خانوار و بیش از ۳۰۰۰ بازیکن ایرانی صورت گرفته است.

براساس این گزارش، در ایران ۳۲ میلیون بازیکن وجود دارد که با توجه به جمعیت ۸۳ میلیونی ایران در در سال ۹۸، از هر ۱۰۰ نفر ۳۸ نفر بازی می‌کنند. آنطور که در این گزارش اعلام شده، ۳۸ درصد بازیکنان در سال ۹۸ را زنان و ۶۲ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. همچنین میانگین سنی بازیکناندر سال ۹۸ برابر با ۲۲ سال است که ۲۵ درصد آنان را کودکان، ۴۴ درصد را جوانان و ۱درصد را کهنسالان تشکیل می‌دهند.

این پژوهش همچنین نشان داده که از سال ۱۳۸۹ تا سال ۱۳۹۸ جمعیت بازیکنان بازی‌های دیجیتال ایران با ۸ درصد نرخ رشد ترکیبی سالیانه از ۱۶ میلیون به ۳۲ میلیون رسیده است.


به گزارش وبنا، براساس داده‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، بازیکنان بازی‌های دیجیتال در سال ۹۸ به طور متوسط روزی ۹۳ دقیقه برای انجام بازی‌ زمان صرف کرده‌اند. افزون بر این ۴۹ درصد از بازیکنان اعلام کرده‌اند که هر روز بازی می‌کنند.

آنطور که در این گزارش اعلام شده با توجه به اینکه بازیکنان عموما از چند پلتفرم برای بازی استفاده می‌کنند، ۹۲ درصد از بازیکنان روی پلتفرم موبایل و ۲۰ درصد از بازیکنان روی پلتفرم رایانه و ۲۲ درصد از بازیکنان روی پلتفرم کنسول بازی می‌کنند.

براساس گزارش نمای باز ۹۸، در کودکان بین ‍‍۳ تا ۱۱ سال ۹۸ درصد روی پلتفرم موبایل، ۱۳ درصد روی پلتفرم رایانه و ۱۰ درصد روی پلتفرم کنسول بازی می‌کنند. این در حالی است که در گروه نوجوان که بین ۱۲ تا ۱۷ سال سن دارند، ۸۸ درصد روی پلتفرم موبایل، ۳۴ روی پلتفرم رایانه‌ و ۳۵ درصد روی پلتفرم کنسول بازی می‌کنند. همچنین در گروه سنی ۱۸ تا ۳۴ سال ۹۰ درصد روی پلتفرم موبایل، ۲۲ درصد روی پلتفرم رایانه و ۲۵ درصد روی پلتفرم کنسول بازی می‌کنند. آنطور که در این گزارش اعلام شده در بین کهنسالان در رده سنی بالای ۵۵ سال نزدیک به ۱۰۰ درصد بازیکنان از موبایل برای بازی استفاده می‌کنند.

همچنین در این گزارش اعلام شده که بازی‌های ورزشی، استراتژی، معمایی، تیراندازی و رانندگی به ترتیب پرطرفدارترین ژانرهای بازی برای بازیکنان ایران در سال ۹۸ بوده است.

طبق آنچه در این گزارش آمده در طول ۱۰ سال گذشته تعداد بازیکنان آنلاین ایران ۹ برابر شده است. نسبت بازیکنان آنلاین ایران به کل بازیکنان از ۱۴ درصد در سال ۸۹ به ۶۵ درصد در۹۸ رسیده است.

از نکات جالب توجه در این گزارش این است که ۱۵ به تماشای بازی دیگران علاقه دارند. این در حالی است که ۳۵ درصد بازیکنان هیچ علاقه‌ای به تماشای بازی دیگران ندارند.

براساس این گزارش در سال ۹۸ مجموع هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی برای خرید بازی‌های موبایلی ۲۹۰ میلیارد تومان بوده که تنها ۸۰ میلیارد تومان این مبلغ برای خرید بازی‌های بومی هزینه شده است. با این حال سهم بازی‌های بومی از میزان هزینه‌کرد بازیکنان ایرانی در حزوه بازی‌های موبایلی از ۱۳ درصد در سال ۹۴ به ۲۸ درصد در سال ۹۸ رسیده است. همچنین میزان هزینه‌‌کرد بازیکنان ایرانی برای بازی‌های کنسول و رایانه‌ای در سال ۹۸ برابر ۴ هزار میلیارد تومان بوده که ۲۷۰۰ میلیارد تومان از این مبلغ صرف خرید سخت افزار و ۱۳۰۰ میلیارد تومان آن صرف خزید نرم افزار شده است.

گزارش «نمای باز ۱۳۹۸» که شاخص‌ترین اطلاعات مصرف بازی‌های دیجیتال در ایران را در خود دارد، از اینجا مطالعه کنید.

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *