مدیر بالاترین: فیس‌بوک و بالاترین دشمن کسی نیستند

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۸۸

وبنا – مهدی یحیی‌نژاد، مدیر و مؤسس سایت بالاترین گفتگویی را با رادیو زمانه انجام داده اند که در بخشی از این گفتگو در ادامه منتشر شده است.


زمانه : آیا روزی که بالاترین را راه می‌انداختید فکرش را می‌کردید که متهم به نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی بشوید و شما را تهدید به حساب آورند؟ چه شد که بالاترین که سایتی اجتماعی می‌توانست باشد، تبدیل به رسانه‌ای سیاسی شد؟

یحیی نژاد : زمانی که بالاترین را شروع کردم، فکرش را نمی‌کردم که چنین شود. اوایل ۱۵ درصد مطالب سیاسی بود؛ اما الان بیشتر از نصف مطالب سیاسی است و حتی بیشتر. این سایت‌ها به خودی خود ضدیتی با کسی ندارد.


زمانه : طرح افزایش مصرف برق از طریق بالاترین گسترش پیدا کرد. وقتی روی بالاترین طرح شد، چه نگاهی به آن داشتید و آیا انتظار داشتید که برای حکومت تبدیل به بحران شود؟


یحیی نژاد : خود من وقتی این طرح را وقتی روی بالاترین آمد، خواندم. به نظرم طرح آن چنان جالبی نیامد. اما چون طرح ساده‌ای بود که مردم می‌توانستند آن را امتحان کنند، فراگیر شد و موردی بود که نشان داد (ممکن است از) فعالیت‌های اینترنتی و ایده‌ای که یک نفر (به صورت) نظری نوشته، حرکتی شکل بگیرد و بقیه نظر خودشان را بدهند و تکمیل کنند و پر و بال بدهند و به یک برنامه هماهنگ تبدیلش کنند. شاید از نظر تاریخی اولین مثالی باشد که شکل‌گیری اولیه‌اش روی اینترنت باشد. خیلی از برنامه‌های دیگر ممکن است توسط رهبران مطرح می‌شد؛ اما این یکی از طریق اینترنت مطرح شد و تبدیل به یک حرکت اجتماعی شد و مردم در ابعادی وسیع آن را شنیدند.


زمانه : شما چه شباهتی میان حرکت‌های آنلاین اجتماعی با جنبش‌های اجتماعی کلاسیک می‌بینید؟


یحیی نژاد : این شاید به سابقه ۳۰ ساله و یا ۵۰ ساله اخیر ایران برمی‌گردد. هر جایی که دیده‌اند مردم دور هم می‌آیند، سعی کرده‌اند از شکل‌گیری‌شان جلوگیری کنند و نگذارند مردم کنار هم بیایند.


مطلب منتشر شده در بالا بخش کوچکی از مصاحبه مدیر سایت بالاترین بود با رادیو زمانه. متن کامل این مصاحبه در آدرس http://zamaaneh.com/special/2009/09/post_887.html قرار دارد. اهمیت سایت بالاترین پس از انتخابات ایران از این جهت می باشد که بسیاری از اطلاع رسانی ها از طریق بالاترین انجام شده و در دادگاهی که به عنوان دادگاه اغتشاشگران پس از انتخابات معروف شده است از این سایت به عنوان بک سایت مخالف نظام و خطرناک نام برده شده است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *