‌بنیانگذار زعفروش در گفتگو با وبنا از شکل‌گیری و چالش‌های این استارتاپ می‌گوید؛

خام‌فروشی برگ برنده بازار محصولات کشاورزی نیست

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹
زعفروش

زعفروش استارتاپی که از دل روستاهای خراسان برخواسته و ماموریت آن کمک به کشاورزان برای افزایش فروش و سودآوری محصولات است. این استارتاپ از اسفند سال ۹۸ کار خود را در زمینه فروش زعفران، کشمش و بادام آغاز کرده و برنامه‌های جذابی برای آینده دارد. فاطمه درویشی بنیانگذار این استارتاپ۲۵ ساله و متولد روستای ایور از توابع خراسان رضوی است.  او در رشته مهندسی آی تی دانشگاه تهران تحصیل کرده و معتقد است به کمک داشتن یک برند بین المللی و ورود به بازارهای جهانی اتفاق خوشایندی برای کشاورزان رقم خواهد زد. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از راه‌اندازی زعفروش بگوید.

ورودتان به بازارکار چه سالی و در چه حوزه ای بود. قبل از زعفروش چه تجاربی داشته‌اید؟

از ترم سوم کارشناسی کم‌کم به فکر کار کردن و کسب درآمد بودم. آن زمان اغلب کار تایپ یا پروژه را برای  دانشجویان انجام می‌دادم اما حضور جدی من در بازار کار از دوران کارآموزی در تابستان ۹۷ شروع شد. در ابتدای مسیر شغلی به سئو و مارکتینگ علاقه مند شدم و تصمیم گرفتم راهم را به این سمت تغییر دهم. بعد از آن هم تلاش کردم تجربیات خوب و مفیدیم را در زمینه سئو و مارکتینگ در یک سایت شخصی بیان کنم.


چطور و چه سالی با اکوسیستم آشنا شدید؟ ایده زعفروش چطور و چه سالی شکل گرفت و چطور اجرا کردید؟

اولین‌بار از طریق استارتاپ آرنا طب با فضای استارتاپی آشنا شدم. اما ایده زعفروش را از دوران راهنمایی در سر داشتم. آن دوران بیشتر اوقات کلی محاسبات کشاورزی و دام داری برای پدرم انجام می‌دادم. بعد از محاسبات برای مثال به پدرم گزارش می‌دادم سوددهی این محصول نسبت به محصول دیگر بیشتراست، یا برایش حساب می‌کردم که چطور می‌تواند از زمین‌هایش بیشتر بهره‌برداری را داشته باشد.

تا اینکه در سال ۹۷ در راستای همکاری با استارتاپ آرناطب متوجه توانایی خودم در زمینه فروش شدم، به ذهنم رسید که فعالیتی در حوزه کشاورزی انجام دهم و رویای دوران کودکی را عملی کنم. یک روز من برای دوستان دیجیتال مارکتر در آرناطب توضیح دادم که با توجه به اینکه پدر و مادرم کشاورز هستند، قصد دارم در حوزه کشاورزی سایتی راه‌اندازی کنم و محصولاتشان را به فروش برسانم. از آن‌ها خواستم در مورد اسم این استارتاپ با من همفکری کنند. بعد از گفتگو‌هایی که انجام شد اسم زعفروش یعنی زعفرون + فروش را انتخاب کردیم. آن زمان فقط اسم زعفروش انتخاب شد و من به سمت اجرایی کردن ایده نرفتم. تا این که بهمن ماه ۹۸ در دوره مدیریت راهبری آقای مجید حسینی نژاد شرکت کردم و بعد از این دوره بود که تصمیم گرفتم زعفروش را با قدرت اجرایی کنم. در نهایت زعفروش ۵ اسفند ۹۸  متولد شد.

 

استارتاپ‌های ایرانی را در وبنا دنبال کنید:

اپلیکیشن پزشکی بهزی پیگیری روند درمان را برای پزشکان میسر می‌کند

حجم بازار کشاورزی دقیق در ایران در سال ۱۰،۱۴۰۰هزار میلیارد تومان خواهد بود

رشد چشمگیر پذیرش ۲۴ در دوران کرونا

برنامه سایکلاپس برای درمان اوتیسم، بیش‌فعالی و انواع فوبیا با واقعیت مجازی

 

 

استارتاپتان را چطور معرفی می‌کنید؟چه نیازی را قرار است در جامعه پاسخ دهد؟

من در یک خانواده کشاورز به دنیا آمدم و اقوام من همگی کشاورز هستند. تجربۀ زیستن در این فضا به من نشان داد که کشاورزان زمان برداشت محصول برای جلوگیری از پوسیدگی مجبور هستند محصولاتشان را با قیمت پایین به‌فروش برسانند. البته از آنجا که نیروی کار روی زمین، عموما اعضای خانواده هستند کشاورز خیلی احساس خسران ندارد. اما کافی است نگاهی به قیمت نهایی محصولات در بازار بندازیم تا ببینیم محصولی که زحمت اصلی آن روی دوش کشاورز است با قیمتی بسیار بالاتر از قیمت فروش کشاورز در بازار عرضه می‌شود. زعفروش قراراست به چگونگی فروش محصولات کشاورز به مصرف کننده اصلی و ارائه آموزش‌هایی به کشاورزان با هدف افزایش کیفیت محصولات و سودآوری بپردازد. البته من به عنوان بنیانگذار معتقد هستم تا زمانی که در حوزه محصولات کشاورزی به یک برند خوش نام بین المللی نرسیم، نمی ‌توانیم به کشاورزان کمک کنیم.

استارتاپتان در حال حاضر چه خدماتی را ارائه می‌دهد و در آینده قرار است چه بخش‌هایی به پلتفرم فعلی اضافه شود؟

در ۶ماهی که از راه‌اندازی زعفروش گذشته  ما به فروش زعفران، بادام و کشمش پرداختیم. یکی از برنامه‌های من برای آینده زعفروش افزایش تعداد کشاورزان تحت پوشش است. برنامه دیگرم ارائه پک‌های آماده متشکل از زعفران، بادام، کشمش و یکسری محصولات خوراکی خوشمزه به مشتریان است. این ایده از آنجا نشات می‌گیرد که می‌دانم خام فروشی برگ برنده این بازار نیست. اینطور بگویم از نظر من از بین دو استارتاپ که یکی از آن‌ها سیب زمینی می‌فروشد و دیگری چیپس، استارتاپی که چیپس می‌فروشد بیشتر رشد خواهد کرد!!!! ما قصد داریم در زعفروش تنها روی خام فروشی تمرکز نکنیم.

چه تعداد کاربر جذب کردید؟

در حال حاضر ۱۷۷۴ کاربر از طریق سایت زعفروش جذب کردیم و حدود ۳۵۰۰ کاربر فعال هم در اینستاگرام داریم.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

رقیب داخلی دارید؟ مزیت شما نسبت به رقبایتان چیست؟

بله، رقیب داریم. مزیت زعفروش را از دو منظر می‌توان بیان کرد، از دید کاربران و از دید خودم. از دید کاربرها مزیت رقابتی زعفروش شامل صداقت، سادگی و شفافیت، کیفیت عالی محصول، مدیریت خوب، قیمت منصفانه، بسته بندی منحصر به فرد، خلاقیت در بازاریابی و مشتری مداری است. از دید خودم مزیت رقابتی زعفروش، جامعیت در ارائه محصول، سرمایه‌گذاری روی آموزش و توسعه فردی و از دل روستا برخواستن ایده است.

تا امروز سرمایه جذب کردید یا با سرمایه شخصی ادامه دادید؟ اگر سرمایه جذب کردید چه میزان بوده و چقدر سهام در ازای آن واگذار کردید؟

تا به امروز هیچ سرمایه‌ای برای زعفروش جذب نکردیم، چندین پیشنهاد برای جذب سرمایه داشتیم اما ترجیح می‌دهیم جلوتر برویم و به کمک دستاوردهای زعفروش پیشنهادهای بهتری دریافت کنیم.  بخشی از مسیرمان تا رسیدن به جذب سرمایه هنوز باقی مانده است.

تا امروز چه  چالش‌هایی داشتید؟ چطور رفع کردید؟

تا امروز بزرگترین چالش من و زعفروش باورهای محدود کننده بوده است، باورهایی که از طرف خانواده و فضای محیط اطراف تحمیل می‌شود. برای مبارزه با این چالش تصمیم گرفتم با وجود مشکلات به مسیرم ادامه دهم  تا بعد از رسیدن به موفقیت بتوانم دیگران را با خود همراه کنم.  بنابراین روی توسعه فردی و ذهنیت خودم سرمایه‌گذاری کردم که به نظرم این سرمایه‌گذاری و آموزش فردی در مورد حل مسئله باورهای محدود کننده بسیار موثر خواهد بود.

 

یک دیدگاه برای این مطلب ارسال شده است

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *