رئیس سازمان نصر کشور در نشست خبری تبعات اقتصادی کرونا مطرح کرد؛

دولت به جای وام بیمه کسب‌وکارهای حوزه فاوا را پرداخت کند

تاریخ انتشار: ۳ شهریور ۱۳۹۹

نشست خبری سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور با هدف تشریح گزارش آن سازمان در رابطه با تبعات شیوع کرونا بر کسب و کارهای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، دوشنبه ۳ شهریور ۹۹ برگزار شد.

به گزارش وبنا، «محمدباقر اثنی عشری» رییس سازمان نصر کشور از تعطیلی ۵۰ درصد از کسب‌وکارهای حوزه فاوا در صورت ادامه بحران کرونا تا ۶ ماه دیگر خبر داد و گفت: «حوزه فاوا ۲۲ شاخه فعالیت دارد که از این بین فعالان حوزه شبکه، سخت‌افزار، صندوق‌های مکانیزه فروش، فروشگاه‌های IOT، IT (اینترنت اشیا)، و نرم افزارهای پیشرفته سازمانی و پرتال بیشترین آسیب را دیده‌اند و کمترین آسیب به بدنه کسب و کارهای حوزه‌های بانکداری دیجیتال، بازی‌های رایانه‌ای و فین‌تک‌ها وارد شده است.»

سود ۱۲ درصد کسب‌وکارهای حوزه فاوا از شیوع کرونا


رییس سازمان نصر با عنوان این که بر اساس بررسی ما، ۷۰ درصد از فعالان حوزه فاوا، اعلام کردند که کسب وکارشان بدتر، خیلی بدتر یا مقداری بدتر شده و ۳۰ درصد از این اوضاع تاثیر منفی نگرفته‌اند افزود:« ۶۱ درصد از این افراد، با مشتریان دولتی و خصوصی سرو کار دارند که با کاهش جدی میزان تقاضا رو به رو شدند.  ۳۴ درصد نیز که مشتری عمومی دارند به دلیل کاهش تقاضا، ضرر جدی را تجربه کردند. ۳۰ درصد از شرکت‌ها با زنجیره تامین مشکل داشتند و ۱۲ درصد از کسب و کارهای حوزه فاوا، پاندومی کرونا توانست فرصتی را ایجاد کند که آنها از آن بهره‌مند شوند.»

بر اساس این گزارش، ۴۰ درصد شرکت‌های حوزه فاوا، ناچار به تعدیل موقت یا دائمی نیروی کار خود شدند که در نهایت نیز ناچار به تعدیل بیش از نیمی از نیروی انسانی خود شدند و سرمایه اصلی خود را از دست دادند.

جذب سرمایه ۱۰ درصد از کسب‌وکارهای حوزه فاوا در بحران کرونا

اثنی عشری با بیان اینکه از دست رفتن درآمد، کاهش تقاضا و بهره‌وری از دغدغه‌های اصلی صاحبان کسب و کار است، گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که صاحبان کسب و کارها با آن روبرو شده اند، مشکلات مالی برای پرداخت حقوق، دستمزد و هزینه بیمه تامین اجتماعی است. ضمن اینکه در این مدت رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تامین سلامت کارمندان هزینه مضاعفی را بر آنها تحمیل کرده است.  ۶۰ درصد از کسب و کارها ناگزیر شدند از محل پس‌انداز و منابع مالی خود استفاده کنند تا بتوانند هزینه برون رفت از بحران را بپردازند و ۱۰ درصد توانستند سرمایه جذب کنند که گویای محدودیت برای سرمایه‌گذاری است. تعریف پروژه از سوی دولت برای تحریک تقاضا در بازار از مهم‌ترین مسائلی است که انجام آن می‌تواند بازار IT را نجات دهد.

 

اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

 

اثنی‌عشری ادامه داد: در این مدت ناهماهنگی‌هایی بین وزارتخانه‌های صمت و بانک مرکزی وجود داشته و مشکلاتی در حوزه واردات کالا بوده است و بعضا به‌دلیل کج‌رفتاری سازمان‌های دولتی، کسب‌وکارها وارد بحران شدند. بیشترین نرخ نارضایتی کسب‌وکارهار از سازمان تامین اجتماعی و اداره مالیات بوده و به نظر می‌رسد اداره مالیات آگاهی ندارد که شرکت‌ها در این شرایط نمی‌توانند به‌صورت عادی مالیات پرداخت کنند و این موضوع کسب‌وکارهای بی‌رمق را به مرز ورشکستی می‌رساند.

دولت به جای وام به شرکت‌ها پروژه دهد

وی خاطرنشان کرد:‌ سازمان درمورد نیروی انسانی پیشنهاد داد که دولت به جای اینکه به شرکت‌ها وام بدهد که بالاخره بازپرداخت‌های سنگینی دارد، با سازمان تامین اجتماعی وارد مذاکره شده که پرداخت بیمه را عقب بیندازد یا اینکه بیمه شرکت‌ها را پرداخت کند. همه جای دنیا دستگاه‌های حاکمیتی وارد مشکل کمبود تقاضا می‌شوند و به جای اینکه وام بدهند، از شرکت‌ها کار می‌خواهند، زیرا محول کردن پروژه به شرکت‌ها، می‌تواند مشکل نیروی انسانی و درآمد شرکت‌ها را حل کند.

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای با بیان اینکه مقامات ارشد نظام با فرصتی که آی‌تی می‌تواند برای عبور از بحران ایجاد کند، آشنا هستند، اظهار کرد: وزارت آی‌سی‌تی، بانک‌ها و سازمان‌های دولتی با تحریک تقاضا و تعریف پروژه، کاری کنند که بتوانیم با بهره‌گیری از فرصت‌هایی که فناوری اطلاعات ایجاد می‌کند، از این بحران عبور کنیم.

در این نشست همچنین علی آذرکار – دبیر سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران- اظهار کرد: در سازمان نظام صنفی، گزارش‌های خارجی مرتبط با کرونا و آی‌تی را بررسی و آمار و ارقام را مطالعه کردیم و همچنین با بررسی گزارش‌های داخلی ازجمله سازمان فناوری اطلاعات و مرکز آمار، تلاش کردیم چارچوبی را برای بررسی تبعات ناشی از کرونا پیدا کنیم. بر اساس خوشه‌بندی حوزه‌های فاوا و براساس مدل یونیدو اثرات را بررسی کردیم تا یک اولویت‌بندی از میزان تبعات ارائه دهیم و همچنین راهکارهایی را به دولت پیشنهاد دهیم که به فراخور توانایی‌هایش به شرکت‌ها کمک کند.

وی با اشاره به نقش فناوری اطلاعات در کرونا بیان کرد: فناوری اطلاعات از دو جهت قابل بررسی است، اول اینکه نقش سازنده فاوا در مهار و مدیریت کرونا برای اینکه فعالیت‌های اجتماعی روند مستمر داشته باشند و جامعه از خدمات آی‌تی بهره ببرد و فضا برای کسب‌وکارهای آی‌تی در کشور فراهم شود و دیگر اینکه خود فاوا به‌عنوان یک صنعت مستقل با شیوع کرونا مشکلات خود را دارد. بررسی و تحلیل منابع و مصاحبه با صاحب‌نظران نیز در گزارش تحلیلی سازمان نصر آمده است.

مطالب مرتبط:

با گذشت ۶ ماه از شیوع کرونا، ۲۳ درصد از کسب‌وکارهای حوزه فاوا هنوز غیرفعال اند

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *