توضیح بلاگفا درباره مسدود سازی برخی وبلاگها

تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۸۸

وبنا – علیرضا شیرازی مدیر سایت بلاگفا امروز در وبلاگ رسمی این سایت توضیحاتی در خصوص مسدود شدن برخی از وبلاگ ها توسط این سرویس دهنده اعلام کرد. در ادامه متن کامل این مطلب منتشر شده است.

بلاگفا : “در ماههای اخیر با توجه به تصویب قانون جرائم رایانه ای و همچنین تغییراتی که در شیوه فیلترینگ و روال کارگروه تعیین مصادیق (کمیته فیلترینگ) صورت گرفته است روال کاری سایت و در واقع بسیاری از سرویس دهندگان وبلاگ دیگر در برخورد با وبلاگهای متخلف یا دارای محتوای نامناسب تغییر کرده است.
در چند هفته اخیر نیز تعدادی از وبلاگهای سیاسی، اجتماعی و حتی ادبی مسدود شده اند که برخی از آنها از کاربران قدیمی سایت هستند و با توجه به تماسهایی که با این گروه از کاربران داشتیم به نظر می رسد که فرض بسیاری از آنها این بوده است که ما بر اساس نظر شخصی وبلاگ ایشان را مسدود کرده ایم و برخی نیز انتظار داشته اند که از قبل به آنها اخطار می‌دادیم. لازم دانستم در این زمینه توضیحاتی عرض کنم.
روال کلی سایت این است که تنها وبلاگهایی که محتوای آنها بصورت مشهود خلاف قوانین سایت و قوانین جرائم رایانه ای است  (مانند وبلاگهایی که دارای تصویر و متن غیر اخلاقی هستند) توسط همکارانی که در بخش نظارت و بررسی تخلف سایت با ما همکاری می‌کنند مسدود شود و در دیگر موارد (بخصوص وبلاگهای سیاسی و اجتماعی) با نظر مراجع قانونی به گزارش تخلفات احتمالی رسیدگی می شد. در واقع کمتر موردی در مسدود سازی وبلاگهای اجتماعی و سیاسی بوده که صرفاً براساس نظر شخصی محتوای آنها بررسی و وبلاگی مسدود شود. محتوای اینگونه وبلاگها توسط نهادهای ناظر قانونی (قوه قضائیه یا کارگروه تعیین مصادیق) بررسی و دستور مسدود شدن آنها برای ما ارسال شده است، ما در جریان دلیل مسدود سازی آنها نیستیم  و  پس از دریافت دستور مسدود سازی یک وبلاگ نیز ملزم به مسدود سازی دسترسی به محتوای آن در سریعترین زمان ممکن هستیم بنابراین امکان ارسال اخطار یا بیان دلیل مسدود سازی یک وبلاگ برای ما وجود ندارد. در ماههای اخیر وبلاگهایی که محتوای آنها ( یا حتی یک مطلب آنها) از نظر مراجع قانونی مشکل داشته است توسط مخابرات برای مدتی فیلتر می شود و در  این زمان مدیر وبلاگ می‌تواند با توجه به ایمیل اشاره شده در صفحه فیلترینگ دلیل فیلتر شدن و رفع فیلتر از وبلاگ خود را پیگیری کند در صورت عدم پیگیری نویسنده و مدیر وبلاگ پس از مدتی دستور مسدود سازی برای سرویس دهندگان وبلاگ ارسال می شود و از همین رو توصیه می کنیم که به محض فیلتر شدن وبلاگ توسط مخابرات نویسنده وبلاگ دلیل آنرا پیگیری کند چرا در بسیاری از مواقع یک مطلب یا حتی بخشی از یک مطلب دلیل فیلتر شدن وبلاگ بوده است و امکان دارد با تغییرات کوچکی وبلاگ از فهرست فیلترینگ خارج شود. 
به عنوان سرویس دهنده وبلاگ که در کشور فعالیت می کنیم از طرفی برای تلاش کاربران و محتوای وبلاگ ایشان ارزش قائل هستیم و امیدواریم کمترین مورد مسدود سازی را شاهد باشیم  و از طرفی نیز ملزم به رعایت و اجرای قوانین کشور هستیم. امیدواریم نهادهای ناظر با وسعت نظر و دقت بیشتری محتوای وبلاگها را بررسی کنند و از کاربران نیز می خواهیم شرایط و قوانین کشور را در محتوای وبلاگ خود در نظر بگیرند.”

به نقل از اخبار بلاگفا : http://news.blogfa.com/post-151.aspx

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *