سازمان تنظیم مقررات اعلام کرد:

راه‌اندازی یک میلیون پورت اینترنت با سرعت ۵ برابری در کشور

تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی از راه‌اندازی یک میلیون دسترسی اینترنت پهن باند ثابت VDSL و FTTH تا پایان سال جاری در شهرهای اصفهان و قم خبر داد.

به گزارش روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی «محمدتقی شفیعی» با اعلام این خبر گفت: دسترسی ۸۰ درصد خانوارها به پهن باند ثابت با متوسط سرعت ۲۵ مگابیت بر ثانیه در برنامه افق ۱۴۰۴ پیش بینی شده و ارایه پهن باند ثابت از سوی برخی اپراتورها با همکاری سایر نهادها مانند شهرداری‌ها، شرکت‌های توزیع برق و شرکت مخابرات ایران در قالب برنامه زمان بندی شده در برخی استان‌ها آغاز شده است.

وی درباره نحوه پایش کیفیت سرویس اینترنت در اداره کل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی گفت: در استان‌های اصفهان، قم، مرکزی، چهارمحال و بختیاری و یزد در ۳۹ مرکز مخابراتی سنجه ‌های مخابراتی نصب شده است که به طور پیوسته در حال رصد شاخص‌های کیفی و تجربی خدمات اینترنت هستند.


مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی افزود: گزارش های این سنجه های نصب شده از طریق سامانه نت‌ سنج ‌پلاس در اختیار کاربران قرار می گیرد، بر همین اساس علاوه بر رگولاتوری، مردم نیز می توانند با این سامانه شاخص های کیفیت اینترنت اپراتورها را مشاهده و بر آن نظارت داشته باشند.

شفیعی درباره سایر اقدامات نظارتی در حوزه کیفیت خدمات ارائه شده به مردم بیان کرد: علاوه بر پایش برخط، نظارت بر کیفیت، تعرفه خدمات و تفکیک ترافیک داخلی از بین الملل از طریق بازرسی ‌های حضوری نیز انجام می‌شود.

وی سامانه ثبت و پاسخگویی به شکایات (۱۹۵) را یکی دیگر از ابزارهای نظارتی عنوان کرد و گفت: در شرایط کنونی کشور که به علت شیوع بیماری کرونا و ضرورت رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، بازرسی های حضوری سازمان تا حدودی محدود شده است، پیگیری شکایات مردم در سامانه ۱۹۵ در شناسایی تخلف های اپراتورها و رفع آن‌ها موثر بوده است.

مدیرکل تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی منطقه مرکزی، اعلام کرد: از ابتدای سال ۹۸ تا کنون ۲۴ هزار و ۵۴۳ شکایت مربوط به منطقه مرکزی در سامانه ۱۹۵ ثبت شده است که از این میان ۱۵ هزار و ۱۳۲ شکایت مربوط به حوزه فناوری و ۹ هزار و ۴۱۱ شکایت نیز مربوط به حوزه ارتباطی است که در حال حاضر ۹۰ درصد این شکایت‌ها بررسی و به آن‌ها پاسخ داده شده است.

اینترنت VDSL نسل جدیدی از فناوری DSL بر روی بسترهای کابل‌های شبکه فیبرنوری است و نیاز به کابل‌کشی و نصب کابل شبکه فیبرنوری جداگانه از مرکز مخابرات تا جعبه‌های تقسیم خطوط تلفن ثابت یا همان کافوی نزدیک خانه کاربر را دارد.

سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیک به ۵ برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه (برخی استاندارد +VDSL۲) می‌رسد.

سرعت آپلود VDSL نیز ۱۰ برابر ADSL می‌شود و به مرز ۱۰۰ مگابیت می‌رسد. VDSL از کافوها تا درون خانه شما از کابل‌های مسی استفاده می‌کند و باندهای فرکانسی آن از ۱۲ کیلوهرتز تا ۳۵ کیلوهرتز است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *