مدیرعامل حرکت اول از سرمایه‌گذاری 926 میلیاردتومانی این مجموعه روی استارتاپ‌ تا پایان سال 1401 خبر داد؛

سرمایه‌گذاری حرکت‌اول در سوپر مارکت آنلاین پینکت

تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۹

گروه سرمایه‌گذاری خطرپذیر حرکت اول  که نزدیک به دوسال از فعالیتش می‌گذرد، تا امروز بر روی استارتاپ‌هایی از جمله آچاره و اوبار  سرمایه‌گذاری کرده و این روزها تصمیم گرفته با ورود  به حوزه  بازار محصولات تند مصرف بر روی استارتاپ پینکت سرمایه‌گذاری کند. پینکت استارتاپی است که شغل جدیدی به نام خریدیار را به فضای کسب‌وکار آنلاین ایران اضافه کرده و به گفته بنیانگذارش قصد دارد تا پایان سال بیش از هزار نفر را در این شغل استخدام کند. در راستای اطلاع‌رسانی این سرمایه گذاری ۲۱مردادماه نشست خبری آنلاینی با حضور احمد آبنیکی مدیرعامل پینکت و محمدمهدی عباسخانی مدیرعامل حرکت اول برگزار شد.

احمد آبنیکی مدیرعامل پینکت در این نشست ضمن اشاره به شروع فعالیت این استارتاپ در اواخر سال ۹۷ عنوان کرد:«ما در حال حاضر در شهرهای تهران، کرج و مشهد فعالیتمان را آغاز کردیم و قصد داریم آن را به ۱۰شهر مهم ایران توسعه دهیم. مزیت رقابتی و وجه تمایز بارز ما نسبت به سایر فعالان اینترنتی فروش کالاهای تند مصرف وابسته به وجود خدمتی به نام خریدیاران یا دستیاران خرید است؛ این بخش در واقع متشکل از نیروهای دوره دیده‌ای است که شخصا مامور خرید مشتری می‌شوند.»

او در این نشست در توضیح شغل جدید ایجاد شده گفت:«ما در بخش خریدیاران افراد گوناگونی را استخدام کردیم و ضمن آموزش به آنها، این افراد را ماموران خرید مشتریان خود کرده‌ایم. در واقع خریدیاران مسئول خرید مشتریان می‌شوند و با آنها به صورت تلفنی یا چت در ارتباط خواهند بود تا خریدهای آنها را دقیقا مطابق سلیقه‌شان انجام دهند. مردم در مواردی چون بسته بندی خرید خود یا تاریخ انقضای خریدهای خود و دیگر موارد حساس هستند و تمامی این موارد بین خریدار و خریدیار رد و بدل می‌شود تا تجربه خرید آنلاین دقیقا مطابق با خرید فیزیکی خود کاربر صورت بگیرد.»


اخبار اکوسیستم استارتاپی را از کانال تلگرام وبنا دنبال کنید

آبنیکی در پاسخ به این پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه تا امروز چند خریدیار در مجموعه آنها حضور دارند، گفت:« حدود سیصد نفر خریدیار داریم و امیدوار هستیم تا انتهای سال این عدد را به بیش از هزار نیرو برسانیم. او همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار دیجیاتو مبنی بر اینکه پینکت با چه فروشگاه‌هایی همکاری دارد بیان کرد: «با هایپرمی، بازار و میوه‌های تره‌بار شهرداری برخی مناطق همکاری داریم و با مجموعه‌هایی چون های‌فمیلی نیز همکاری می‌کنیم. اخیرا نیز با افق کوروش و باغ میوه ایرانی نیز همکاری جدی شروع کردیم که این همکاری به زودی در چندین شهر اجرایی خواهد شد. ما هیچ محدودیتی در همکاری و مذاکره با فروشگاه‌ها نداریم و تمایل داریم با همه مجموعه‌ها وارد مذاکره شویم.»

گلرنگ اعتقادی به انحصار ندازد

مدیرعامل پینکت در پاسخ به این پرسش که چطور توانسته‌اند با مجموعه‌هایی چون افق کوروش و باغ میوه ایرانی که هر دو متعلق به هولدینگ گلرنگ بوده اند و باتوجه به این که این هولدینگ خودش فروشگاه اینترنتی کالا دارد به همکاری و تفاهم برسند اینگونه توضیح داد: «خوشبختانه گروه صنعتی گلرنگ به انحصار اعتقادی ندارند و همکاری خوبی را با ما شروع کرده‌اند به طوری که پس از سه ماه مذاکره توانستیم هم‌اکنون اولین شعبه افق کوروش را در پینکت داشته باشیم و خریداران بتوانند از این فروشگاه نیز خرید کنند. متاسفانه مجموعه‌ای چون هایپراستار این انعطاف را از خود نشان نداده و با اینکه صحبت‌هایی با آنها شده اما به نتیجه نرسیدیم و امیدواریم این مجموعه و برخی دیگر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای رویکرد خود را عوض کنند و بیشتر به فکر مشتریان باشند.»

آبنیکی ضمن اشاره به سرمایه‌گذاری جذاب حرکت اول روی این مجموعه تاکید کرد که این سومین مجموعه‌ای است که روی پینکت سرمایه‌گذاری کرده و پیش‌تر مجموعه‌هایی چون ارتباط فردا و گروه رحمانی بر روی این استارتاپ سرمایه‌گذاری کرده‌اند او همچنین در رابطه با این سرمایه‌گذاری گفت:«ورود حرکت اول برایمان جذاب بود چرا که مجموعه بسیار بزرگی وارد چنین فضایی از تجارت الکترونیک شده است. مذاکرات طولانی نبود و بسیار زود به نتیجه رسیدیم.»

او همچنین نسبت فروش فروشگاه‌های زنجیره‌ای به سوپرمارکت‌ها در شهرهای بزرگ را ۲۰ به ۸۰ و در شهرهای کوچک ۱۰به۹۰ عنوان کرد و گفت: «ما معتقدیم که فروشگاه‌های محلی کم کم در مناطق شهری جدید وجود نخواهند داشت و بازار بیشتر به سمت استفاده از فروشگاه‌های زنجیره‌ای پیش خواهد رفت. همانطور که تا سال ۲۰۲۵ بازار تجارت الکترونیکی آمریکا بر اساس آمارها به ۲۵ درصد خواهد رسید، بازار تجارت الکترونیکی در ایران نیز بین ۵ تا ۱۰ درصد خواهد بود.»

افزایش ۷ براری فروش پینکت پس از بهمن ۹۸

آبنیکی در رابطه با روند رشد این استارتاپ در شرایط کرونایی گفت:«ما شاهد یک رشد چند برابری از بهمن ماه سال گذشته تا امروز بوده‌ایم. با توجه به اینکه در ایام شیوع کرونا در حال رشد بودیم، افتی نداشتیم و این رشد به ما کمک کرد که از بهمن سال گذشته تا امروز میزان خریدها ۷ برابر افزایش داشته باشد. ما چندین پیک رشد را تجربه کردیم که در مرحله اول بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصد رشد پیدا کردیم و بعد از عید یک رشد ۱۰۰ درصدی دیگر تجربه کردیم و در نهایت در روزهای اخیر یک رشد ۴۰ درصدی را دیگر را پشت سر گذاشتیم.»

مدیرعامل این استارتاپ نوپا در ادامه گفت:« ما از وجود بازیگران قدرتمند و رقبای قدری چون دیجی‌کالا و اسنپ در این بازار آگاه هستیم اما امیدواریم تا پایان سال جز بازیگران جدی این عرصه باشیم. چراکه اعتقاد داریم با توجه به مزیت‌ رقابتیمان یعنی ارائه یک خرید کاملا شخصی‌سازی شده آنلاین می‌توانیم به این هدف دست پیدا کنیم.»

حرکت اول تا پایان سال ۱۴۰۱، ۹۲۶ میلیارد تومان روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند

محمد مهدی عباسخانی مدیرعامل حرکت اول نیز در این نشست آنلاین اعلام کرد که سرمایه‌گذاری آنها روی مجموعه پینکت یک سرمایه‌گذاری خطرپذیر بوده و آنها مطمئن هستند که پینکت در سال‌های آینده به عنوان یکی از بازیگران اصلی فروش کالاهای تند مصرف ظاهر خواهند شد. او همچنین توضیح داد:«مجموعه حرکت اول قصد دارد تا پایان سال ۱۴۰۱ به طور دقیق مبلغ معادل ۹۲۶ میلیارد تومان را بر روی استارتاپ‌ها سرمایه‌گذاری کند که بخش اعظم این رقم تا پایان سال جاری عملیاتی خواهد شد. تا پایان امسال هم ۴۷۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهیم داشت. ۶اولویت اول مجموعه ما برای سرمایه‌گذاری به ترتیب در حوزه‌های فین‌تک و اینشورتک، سلامت، مدیا، تجارت الکترونیک، آموزش، توریسم و حمل و نقل خواهد بود.»

عباسخانی در پاسخ به پرسش خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا آنها قصد دارند سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و سریع‌تری در اکوسیستم استارتاپی داشته باشند گفت: «گروه سرمایه‌گذاری حرکت اول در مهرماه نود و هفت تاسیس شده و کمتر از دو سال عمر دارد، تا به امروز در این مدت سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده، ضمن اینکه با تیم مدیریت جدید همراه اول کمی تغییرات در گروه ما ایجاد شد. از دی ماه سال گذشته تیم جدید مستقر شد و رویکردهای جدیدی برای سرمایه‌گذاری در استارتاپ‌ها شروع شد که تا امروز با همراه مکانیک و پینکت راه را پیش بردیم. تا پایان سال نیز حداقل روی دو مجموعه و حداکثر روی چهار مجموعه دیگر سرمایه‌گذاری خواهیم کرد.»

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *