بنیانگذار استاد سلام از آمادگی این استارتاپ برای ارائه خدمات آموزشی به 3 میلیون دانش‌آموز می‌گوید؛

استادسلام تاکنون با ۶۰۰ آموزشگاه و ۳۵ هزار معلم همکاری داشته است

تاریخ انتشار: ۷ مرداد ۱۳۹۹

مصاحبه با نغمه عقیلی ، بنیانگذار استارتاپ استاد سلام

این روزها که با شیوع بیماری کرونا بازار آموزش آنلاین بیشتر از همیشه داغ است به سراغ یکی از استارتاپ‌های این حوزه رفتیم تا از آمادگی جامعه برای پذیرش ایده‌های آموزش آنلاین بگوید. استاد سلام یک استارتاپ در زمینه آموزش آنلاین است که استاد و شاگرد را به یکدیگر معرفی می کند و هر گونه خدمات آموزشی از جمله معلم خصوصی، دوره آموزشی، کلاس آنلاین، مدرسه آنلاین، اجاره فضای آموزشی، فروشگاه آموزشی و به‌طورکلی آنچه یک شاگرد برای یادگیری و یک استاد برای یاد دادن، به آن نیاز دارد را فراهم می‌کند. نغمه عقیلی بنیانگذار این استارتاپ ۴۰ ساله و متولد تهران است. به گفته خودش ابتدا در رشته کامپیوتر تا مقطع لیسانس تحصیل کرده و همزمان با فعالیت در حوزه کسب‌وکار در مقطع کارشناسی ارشد MBAخوانده است. او در این گپ‌وگفت برایمان از تجربه‌هایش قبل و بعد از راه‌اندازی استادسلام صحبت کرد.

از تجربه‌هایتان قبل از استادسلام بگویید؟


شرکت لوح و قلم اولین جایی بود که اوایل دوران تحصیل در آن مشغول بکار شدم، در این شرکت کار ادیت فیلم های آموزشی و صدا را انجام می دادم. بعدتر کم‌کم شروع به نوشتن برنامه حسابداری کردم و با برنامه نویس‌ها آشنا شدم و شروع به یادگرفتن برنامه نویسی کردم در کنارش طراحی کارت ویزیت و فتوشاپ انجام می‌دادم وروز به روز سفارش‌های بیشتری داشتم. آن زمان به صورت پروژه ای با چند شرکت همکاری کردم تا اینکه کم کم به این نقطه رسیدم که خودم یک وب‌سایت بنویسم و تبدیل به یک وب‌سایت‌کار شدم، بماند که انیمیشن هم تولید می‌کردم. بعد از مدتی در زمینه پشتیبانی و عقد قرار وارد شدم و البته یک برنامه‌نویس هم  در کنارم داشتم، همان زمان شرکتی راه‌اندازی کردم ولی خیلی رونق نگرفت و سودآور نبود.

اگرچه پیشنهادهای شراکت خوبی داشتیم اما اصلا فکر نمی کردیم سایت‌ها بتوانند درآمدزایی داشته باشند، ولی در طی زمان به این نتیجه رسیدم  که اولین جایی که بتوان از آن کسب درآمد کرد همان هاست و دامنه است و سایتی برای خودم در زمینه تعمیرات و بازسازی منزل و یک سایت هم برای خانواده‌ام در حوزه خدمات یدکی راه‌اندازی کردم و از سایت خودم در مدت کوتاه توانستم بازخوردخوبی بگیرم.

ایده استادسلام چطور شکل گرفت؟

یادم هست زمانی که تخفیفان به تازگی راه افتاده بود برای من خیلی جذاب بود بنظر من تخفیفان و نت برگ کار بزرگی را از این نظر انجام دادند که مردم می‌توانستند ارزان‌تر و راحت‌تر خرید کنند و بعد از شکل‌گیری و رونق این کسب‌وکارها بود که من هم به فکر افتادم چنین کاری انجام دهم.

در گیرو دار اینکه دنبال ایده کسب‌وکار مناسب برای یک خانم بودم هر روز هم به سایت ایستگاه سر می‌زدم و برایم جذاب بود که درآمد روزانه‌شان چقدر است. آن زمان با خودم فکر می‌کردم اگر بتوانم فقط در بخش آموزش یک کسب‌وکار آنلاین راه‌اندازی کنم شروع خوبی خواهد بود، بنابراین با دو نفر دیگر کار را استارت زدیم یک نفر بخش برنامه نویسی و دوست دیگر کار گرافیک را برعهده گرفتند و سایت آموزش اتوکد و حسابداری را سال۹۲ راه‌اندازی کردیم.

از شرکت‌‌هایی که قبل‌تر با آن‌ها همکاری داشتم برای لینک خارجی و معرفی بیشتر استاد سلام کمک گرفتم.استارتاپمان کم‌کم شکل گرفت و یک و سال نیم به همین منوال پیش رفت و کم‌کم به درآمد رسید، معلم‌ها هم برای درج آگهی پیشنهاد پرداخت هزینه داشتند و درآمدی از این طریق کسب می‌کردیم. در این مسیر خیلی اتفاقی با  مفهوم شتاب دهنده و  شتاب دهنده‌های دیموند و آواتک آشنا شدم که در نهایت دیموند را برای ادامه همکاری انتخاب کردم.

استاد سلام در حال حاضر چه خدماتی را به چه تعداد کاربر و در چه حوزه‌هایی ارائه می‌دهد؟

استادسلام قرار است میز کار مجازی یک معلم شامل آگهی، جذب شاگرد، دریافت نظرات، اشتراک‌گذاری رزومه و جزوه باشد. البته علاوه بر میزکاری معلمین میز کار آنلاین آموزشگا‌ها هم شد و تاامروز توانسته با حدود۶۰۰ آموزشگاه و ۳۵هزار معلم در زمینه‌های یوگا، باله کودکان، ژیمناستیک بزرگسالان، فوتبال، فوتسال، والیبال، شطرنج، چرتکه، دروس دانشگاهی، تنیس و معلم خصوصی ریاضی و سایر رشته‌ها همکاری داشته باشد. ما ایده مدرسه آنلاین استاد سلام را نه با شیوع بیماری کرونا بلکه قبل از آن درنظر داشتیم که امروز مدرسه، معلم و آموزشگاه می توانند در قالب پلتفرم استادسلام به کلاس‌های آنلاین متصل شوند و خدمات موردنظر را ارائه دهند. در بخش توسعه خدمات فروشگاهی  را راه اندازی کردیم که کتاب‌های معلمان هم درآن به فروش می‌رسد.

 

بر روی تصاحب چه سهمی از بازار آموزش آنلاین هدفگذاری کرده‌اید؟

استادسلام می‌تواند به ۲تا۳ میلیون شاگرد خصوصی خدمات آموزشی ارائه دهد و در حال حاضر هم حجم خوبی از شاگردان را جذب کردیم.

از ابتدا جذب سرمایه داشتید؟

بازه‌ای تصمیم گرفتیم از شتاب‌دهنده خارج شویم و بعد از این تصمیم بود که توانستیم سرمایه‌ای به مبلغ کم جذب کنیم و این جذب سرمایه در زمینه رشد کمک زیادی به ما کرد. در حال حاضر نیاز و تمایلی به جذب سرمایه جدید نداریم.

مزیت اصلی استاد سلام نسبت به رقبا چیست؟

سایت‌های استادبانک و ایران مدرس از رقبای داخلی ما هستند مزیت ما نسبت به این دوپلتفرم جامعیت خدماتی است که ارائه می‌دهیم.

دوران کرونا استاد سلام دستخوش چه تغییراتی شد؟

از ابتدای شیوع بیماری کرونا اتفاق‌های جالبی را تجربه کردیم برای مثال شاگردهای خصوصی ما خیلی کم شدند و بخش اجاره کلاس‌ها کلا تعطیل شد و افرادی زیادی به اجبار به سمت آموزش آنلاین آمدند. درآمد ناشی از سه بخش استاد سلام به صفر رسید ولی در بخش آموزش آنلاین رشد و رونق خوبی را تجربه کردیم.

اکوسیستم استارتاپی ایران را چطور می‌بینید؟

اکوسیستم از دیدگاه من خیلی با بازار سنتی تفاوت معنایی ندارد و در هر دو به دنبال کسب درآمد هستیم. به عنوان یک بنیانگذار می‌دانم باید برای پرداخت حقوق کارمندان کسب درآمد داشته باشم و وظیفه‌ام را به درستی انجام بدهم. البته در بحث استارتاپی ما سابقه و تجربه طولانی نداریم چراکه خیلی نوپا و کم سن و سال است. امروز حتی خیلی از کسب و کارهای ظاهرا آنلاین فعالیت دارند در حالیکه خیلی از پشتیبان‌ها کارها را به شکل سنتی پیش می برند.

بیماری کرونا علتی بود که خیلی از کسب و کارها به سمت آنلاین شدن حرکت کنند و بخش آموزش آنلاین هم در این مدت پیشرفت خوبی داشت اگرچه هنوز معلمانی هستند که با فرآیند تدریس آنلاین آشنا نیستند و این خود چالش بزرگی ایجاد می‌کند.

 

 

 

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *