بنیانگذار دفتر شما در گفتگو با وبنا از چالش‌ها و اهداف این استارتاپ می‌گوید؛

تاکنون ۱۵هزار مشترک از خدمات «دفتر شما» استفاده کرده‌اند

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۹۹

مصاحبه با علی دشتی ، بنیانگذار استارتاپ دفترشما

این روزها که به واسطه شیوع کرونا دورکاری بخشی از هویت کسب‌وکارهای آنلاین شده و اهمیت این نوع همکاری بیش از پیش مشخص شده احتمالا دفتر کار مجازی هم در آینده نه چندان دور به جایگزینی مدرن برای خیلی از دفاتر کار امروزی تبدیل خواهد شد. دفتر شما استارتاپی است که به ارائه خدمات مرتبط با دفترکار مجازی از جمله شماره تلفن ثابت، سرویس تلفن گویا، سرویس منشی مجازی، اتاق جلسات و مرکز تماس به کسب‌وکارهای آنلاین می‌پردازد. علی دشتی بنیانگذار ۴۰ ساله این استارتاپ متولد ایالت تگزاس آمریکا است که در حال حاضر در تهران زندگی می‌کند. او تحصیل در رشته مهندسی سخت‌افزار در دانشکده ایالتی نیویورک را به عنوان رشته اصلی و فلسفه را هم به عنوان رشته ماینر انتخاب کرده است. به گفته خودش از بچگی به ساخت و فروش وسایل علاقه داشته و همچنین از طریق اجاره کتاب‌های کتابخانه‌اش بیزنسی راه‌اندازی و کسب درآمد می‌کرده است. با او به گفتگو نشستیم تا برایمان از تجربه فعالیت در اکوسیستم استارتاپی ایران بگوید.

از تجربه‌هایتان قبل از دفترشما بگویید؟


دوران دبیرستان را در ایران گذراندم و برای تحصیلات کارشناسی ترجیح دادم به آمریکا مهاجرت کنم و مجدد سال ۲۰۰۵ به ایران برگشتم که دفتر شما را راه‌اندازی کردم. قبل از دفتر شما  یک بیزنس خانوادگی در زمینه محصولات هوشمند خانگی مثل تنظیم نور، کنترل در یا پرده اتوماتیک راه‌اندازی کرده بودیم.  این کسب‌وکار تقریبا نزدیک به رشته ام بود اما به علت های متعددی از جمله اینکه شناختمان از بازار هدف خوب نبود منجر به شکست شد و بعد از آن هم چندین کار در حوزه نرم افزاری مثل تولید نرم افزار جامع مدیریتی، نرم افزار مربوط به اتوماسیون اداری و اتوماسیون مربوط به ناوگان های دریایی انجام دادیم.

چطور به اکوسیستم وارد شدید؟ایده دفتر شما چطور شکل گرفت؟

من حدود سال ۹۵ وارد اکوسیستم شدم و از طریق شرکت در الکامپ با اکوسیستم بیش از پیش آشنا شدم. عضو کمیسیون تجارت الکترونیکی سازمان نظام صنفی رایانه ای استان تهران هم بودم و از این طریق با افراد متعددی در اکوسیستم دیدار داشتم و ارتباطاتم گسترده ترشد.

سال ۹۲ و قبل‌تر که تحریم ها شکل گرفته بود، کسب و کارهای ایرانی که نمی توانستند در کشورهای اطراف حضور داشته باشند، علاقه مند بودند که حضورشان در ایران باشد ولی بتوانند تماس هایشان را از امارات جواب بدهند. ایده از همین جا شکل گرفت و متوجه شدیم دفتر مجازی جدای از کاهش  هزینه ها  نیاز خیلی از کسب‌وکارها است. ما روی آن کار کردیم و بعدتر متوجه شدیم همین نیازمندی در ایران هم برای کسب و کارها لازم است و باتوجه به اینکه قیمت‌ها رو به رشد است کسب‌وکارها می‌توانند به این طریق هزینه هایشان را کاهش دهند. سال ۹۲ فعالیت دفتر شما شروع شد و اوایل خیلی کوچک بود ولی بعد نرم افزار را نوشتیم و سیستم را فول اتوماتیک کردیم و سال ۹۶ نرم افزارمان به صورت آنلاین راه اندازی شد.

دفتر شما را چطور تعریف می‌کنید؟

دفترشما ابزاری است برای کسب‌وکارها که بتوانند تماس هایشان را مدیریت کنند در واقع یک نوع سانترال اینترنتی و ابری است که امکان دورکاری را نیز فراهم می‌کند. درحال حاضر به دلیل حفظ جانمان دورکاری خیلی مهم است  و خیلی از کسب‌وکارها با استفاده از سرویس دفتر شما تلفن ثابت را دریافت می‌کنند و پرسنل به صورت دورکاری با مشتریان ارتباط می‌گیرند و می‌توانند صحبت کنند. اما مهم ترین نیازی که دفتر شما برطرف می‌کند این است که درحال حاضر خیلی از کسب و کارها اینترنتی شده‌اند یعنی این پتانسیل را دارند که مخاطبان زیادی به آن ها رجوع کنند. بنابراین ابزارهایی نیاز دارند که بتوانند به مخاطب هایی با حجم بالا پاسخگو باشند و قسمتی از این پاسخگویی تلفنی است و ایجاد ابزارهایی در محل خیلی هزینه بر هست. از سوی دیگر خیلی از استارتاپ ها محل مشخصی ندارند و در شتابدهنده‌ها فعالیت دارند و تیمشان سراسر کشور پراکنده هستند. دفتر شما  ابزاری است که بتواند تماس های تلفنی را برای استارتاپ ها، سایت ها و کسب‌وکارها با حجم بالا جواب دهد و مدیریت کند و به کارشناسان در سراسر ایران وصل کند. این ایده همانطور که در دنیا باعث رشد زیادی شده در ایران هم جای آن خالی است و هدف اصلی دفتر شما این است که بتواند به کسب و کارها و استارتاپ‌ها کمک کند که حجم بالای تماس را بتوانند به راحتی مدیریت کنند و کار ثبت نام، پشتیبانی، مشاوره و هرنوع خرید را به‌صورت مجازی انجام دهند.

درحال حاضر چه خدماتی ارائه می‌دهید؟دفترشما  به چه حوزه‌های جدیدی ورود خواهد کرد؟

استارتاپ دفتر شما در حال حاضر دو خدمت ارائه می دهد:

۱.تلفن گویا که نوعی سانترال است و فرد می تواند تنظیم کند تا پیغامی پخش شود و  یا هر سرویس تلفن تهران روی خط مشتری قرار می گیرد.

۲.سرویس منشی مجازی که یک تلفن ثابت روی آن گرفته می شود و کسب و کارها می توانند به میزان دقیقه در ماه منشی داشته باشند و منشی ها هم پرسنل متبحری هستندکه در دفترمان مشغول بکارند و می توانند پشیتبانی کنند و تماس ها را به درستی جواب بدهند و براساس دستورالعملی که مشترک تعیین می کند در پنل پرسنلمان تماس ها را جواب می دهند.

درآینده این پلتفرم را به اپراتور دورکار تبدیل خواهیم کرد و هموطنان از سراسر ایران مثل پلتفرم تاکسی‌های آنلاین می توانند پاسخگوی تماس‌های تلفنی باشند. هر یک از هم وطنانمان می‌توانند جنسیت و زبان موردنظر، مهارت و رشته موردنظر را مشخص کنند و بعد از یک مرحله تست وارد سیستم شوند. از طرف دیگر کسب و کارها می‌توانند مشخص کنند تماس هایشان را می خواهند چه افرادی با چه مهارت‌ها و زبانی پاسخ بدهند و از طریق پلتفرم ما نیازشان را برطرف کنند.

حجم بازار این حوزه چطور است؟بر روی تصاحب چه سهمی از بازار این حوزه هدفگذاری کرده‌اید؟

ما در کشور به‌صورت مینیمم ۲میلیون نفرفریلنسر داریم از طرفی کسب‌وکارهای کوچک و متوسطمان هم حدود ۲میلیون هستند که تقریبا جامعه هدف ما محسوب می‌شوند.ما هم سابقه طولانی در بازار برای اینگونه خدمات داشتیم، هدف کوتاه مدت ما رسیدن به ۱۰هزار مشترک است که البته در نیمه راه هستیم و هدف بلند مدت ما ارائه خدمت به ۱۰۰هزار مشترک است.

در حال حاضر چند نفر از خدمات دفترشما استفاده کرده‌اند؟

درحال حاضر بیش از ۱۵هزار مشترک از خدمات ما استفاده کرده‌اند و در حال حاضر ۴۵۰۰شماره تلفن به کسب و کارها واگذار شده که حدود ۳هزار کسب و کار از این خدمات استفاده می کنند.

از ابتدا جذب سرمایه داشتید یا با سرمایه شخصی شروع کردید؟

تا امروز با سرمایه شخصی سعی کردیم هزینه ها را در شرکت مدیریت کنیم و رشدمان را ادامه دهیم ولی تمایل داریم یک سرمایه‌گذار استراتژیک داشته باشیم. سرمایه‌گذاران عموما دنبال این هستند که قراردادهای یک جانبه ببندند خیلی از سرمایه گذاران بر روی استارتاپ هایی سرمایه گذاری می‌کنند که در مراحل اولیه هستند بنابراین استارتاپ‌ها هر نوع توافقی را می‌پذیرند و یک قرارداد یکطرفه شکل می‌گیرد. سرمایه‌گذاران با شتاب دهنده‌ها و استارتاپ‌هایی که بلوغ بالاتری دارند به سختی همکاری می‌کنند.

دفترشما رقیب داخلی دارد؟ مزیت شما نسبت به رقبا چیست؟

در مورد خدمت منشی مجازی سرویس منحصر بفردی داریم ولی در بقیه موارد رقبای زیادی داریم. ساده بودن و سرعت کاری که انجام می‌دهیم، نامحدود بودن خدمات و پرداخت هزینه براساس میزان مصرف از مزیت‌های دیگرما است. پنل آنلاینمان هم برای کاربران خیلی جذاب بوده و تنظیمات آنلاین کمک زیادی به آن‌ها کرده است.

از شروع به کار چه چالش‌هایی داشته‌اید؟

همه چیز چالش است!!! از چالش‌های حقوقی گرفته تا اتفاقی که در آن پول به کارت شرکت اشتباهی ریخته شده و حکم جلب مدیرعامل آمده است. از سوی دیگر می‌توان به چالش‌های حوزه رگولاتوری به دلیل عدم شناخت از حوزه های جدید بیزنسی و عدم ایجاد سندباکسی در سازمان‌های مختلف باهدف مانیتور کسب و کارهای جدید اشاره کرد.

در ایران همه مسئولان و دست اندرکاران خیرخواه هستند و قصد دارند کشور رشد کند  البته مقداری بدبین هستند. در اکوسیستم بعضی می‌خواهند با کلاهبرداری سود مقطعی داشته باشند و به همین دلیل بدنه حاکمیت نسبت به همه بدبین شده است  ودر آخر هم باید گفت ناهماهنگی زیادی برای اجرای یک کار جدید در فضای اکوسیستم وجود دارد و به همین دلیل همیشه به بن بست می‌خوریم و برآیند اجرایی صفر است.

 

نقاط قوت و ضعف اکوسیستم ایران را در چه می‌بینید؟

اینترنتی شدن در کشور ما هنوز به بلوغ نرسیده و از آ‌‌ن‌ طرف هم بدنه حکومتی ابزارهای مناسب برای نمونه در زمینه احراز هویت مشتری را در اختیار کسب و کارها قرار نمی‌دهد.

باید در جامعه آموزش و اطلاع‌رسانی کامل انجام شود، در حال حاضر این اطلاع‌رسانی به جامعه در خصوص خدمات اینترنتی خیلی کندتر از رشد آن است. در اکوسیستم ما رشد خیلی خوب است اگر یک سرویس ارزشمند ایجاد شود رشد سریعی خواهید داشت ولی این رشد باعث می‌شود که برخی افراد از این رشد سواستفاده کنند. راهکار این است که همزمان با این رشد اطلاع‌رسانی هم  در مورد نقاط قوت، ضعف و ریسک‌ها بشود که در نهایت منجر به رشد اکوسیستم می‌شود.

دراکوسیستم استارتاپی  ما هنوز جای یک متولی برای کاهش هزینه های مالیاتی استارتاپ‌ها خالی است. خیلی از استارتاپ ها برای اینکه به صورت رسمی ثبت شوند تردید دارند و اینقدر از این کار خودداری می‌کنند که در آینده مشکلات بیشتری را از سر می‌گذرانند. دستگاه قضایی هنوز به تجارت الکترونیکی تسلط کامل ندارد و پلتفرم‌ها را کامل نمی‌شناسد. نباید این نکته را فراموش کنیم که اگر زمینه برای رشد پلتفرم‌ها فراهم نشود کندی رشد اکوسیستم را در پی خواهد داشت.

 

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *