بنیانگذاران دیجی‌کالا برنامه‌های توسعه‌ای خود پس از ورود به بازار بورس را تشریح کردند؛

دیجی کالا در سال ۹۹ به سوددهی می‌رسد / می‌خواهیم با حداقل عرضه وارد بورس ‌شویم

تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۳۹۹

نشست خبری بنیانگذاران دیجی‌کالا همزمان با ارائه گزارش سال ۹۸ این مارکت‌پلیس امروز (۳۰ تیر ۹۹) به صورت آنلاین برگزار شد.

آنطور که برادران محمدی در این نشست خبری مطرح کردند تمایل سهامداران دیجی‌کالا ورود به بورس با حداقل عرضه است اما هنوز مشخص نیست که این مارکت‌پلیس ایرانی با چد درصد از سهام خود وارد بازار سرمایه خواهد شد.

به گفته بنیانگذاران دیجی‌کالا تاریخ IPO دیجی‌کالا هنوز مشخص نیست، تمام کارهای لازم برای ورود به بازار سرمایه از سوی دیجی‌کالا صورت گرفته و دیجی‌کالا در آستانه ورود به هیات پذیرش فرابورس است.


حمید محمدی در رابطه با اهداف دیجی‌کالا برای ورود به بازار بورس گفت: «تصمیم دیجی‌کالا برای ورود به بورس تصمیم جدیدی نیست و به سال گذشته بازمی‌گردد. پروزه عرضه اولیه سهام یک شرکت به خصوص برای کسب‌وکارهای فناورانه زمان‌بر است و بنابراین از سه سال گذشته کمیته IPO دیجی‌کالا در حال فعالیت در راستای این موضوع است. براساس فعالیت کمیته IPO دیجی‌کالا سیستم‌های مالی و گزارش دهی دیجی‌کالا را با شرایط شرکت‌های حاضر در بورس منطبق کرده ایم و تلاش داریم به سوددهی نزدیک شویم.»

محمدی ادامه داد: «دیجی‌کالا به عنوان یک برند ملی که ۱۴ سال از فعالیت آن می‌گذرد و ماهانه ۲۶ میلیون کاربر فعال دارد باید مردم را در منافع خود در قالب عرضه سهام شریک کند. از سوی دیگر در بین ۸ شرکت با بالاترین ارزش بازار در دنیا ۷ شرکت در حوزه تکنولوژی فعالیت می‌کنند بنابراین ورود دیجی‌کالا به بازار سرمایه به هیچ وجه عجیب نیست.»

محمدی توسعه کسب‌وکار دیجی‌کالا را مهمترین دلیل برای ورود به بورس قلمداد کرد و گفت: «دیجی‌کالا در سال ۸۵ با سرمایه شخصی راه‌اندازی شد. اول سال ۹۲ از بخش خصوصی ایران جذب سرمایه کردیم و کسب‌وکار را توسعه دادیم. در سال ۹۵ نیز موفق به جذب سرمایه خارجی شدیم و در پی آن دیجی‌کالا با رشد بزرگی رو به رو شد. در حال حاضر برای تبدیل دیجی‌کالا به یک بازیگر قوی در حوزه تجارت الکترونیک برای یک کشور ۸۰ میلیونی و منطقه، نیاز به حمایت مردم از طریق بازار سرمایه برای توسعه‌های آتی داریم.»

به گفته برادران محمدی سهامدران دیجی‌کالا از ورود به بورس به دنبال نقد کردن سرمایه‌های خود نیستند و دیجی‌کالا از ورود به بازار بورس به دنبال توسعه کسب‌وکار خود خواهد بود.

سعید محمدی در رابطه با برنامه‌های دیجی‌کالا برای توسعه این کسب‌وکار با سرمایه حاصل از ورود به بورس گفت: «توسعه لجستیک دیجی‌کالا، آوردن فروشنده‌های شهرهای کوچک به مارکت‌پلیس، سرمایه‌گذاری در حوزه تکنولوژی نظیر هوش‌مصنوعی و زیرساخت، ادامه مسیر دیجی‌پی در حوزه فین‌تک از برنامه‌های دیجی‌کالا برای توسعه پس از ورود به بورس است. در طرح توجیه افزایش سرمایه که تهیه شده به طور جرئی به هزینه‌کرد سرمایه پرداخته شده است. به طور کلی سرمایه حاصل از ورود به بورس صرف توسعه به خصوص در حوزه لجستیک خواهد شد و مرکز جدید پردازش سفارشات دیجی‌کالا راه‌اندازی می‌شود.»

به گفته بنیانگذاران دیجی‌کالا این کسب‌وکار در سال ۹۹ به سوددهی خواهد رسید و در سال‌های آینده این سوددهی افزایش خواهد یافت.

سعید محمدی در این رابطه گفت: «در شرکت‌های تکنولوژی همیشه موازنه‌ای بین توسعه و سوددهی برقرار است. در این نوع از کسب‌وکارها سهامداران نگاه متفاوتی دارند و معتقدند در یک بازه زمانی بلند مدت رشد سریع شرکت‌هایشان که در طول سال‌ها اتفاق می‌افتد منجر به سوددهی شدید شرکت‌هایشان خواهد شد. نگاه دیجی‌کالا هم اینچنین است و حفظ رشد ۱۱۲ درصدی در طول چند سال برای دیجی‌کالا هزینه داشته است.»

حمید محمدی در پاسخ به سوال خبرنگاران در رابطه با آینده استارتاپ کمدا پس از دریافت سرمایه از دیجی‌کالا گفت: «کمدا تیم راهبری و اجرای خود را دارد و دیجی‌کالا به عنوان حمایت برای توسعه کمدا در کنار این استارتاپ قرار گرفته است. در سال جاری شاهد تحولات بزرگی در کمدا خواهیم بود.»

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *