مرکز نوآوری نشر دانش افتتاح شد / ستاری: بازار بزرگ نشر را به استارتاپ‌ها بسپاریم

تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۹

اتفاقی فناورانه برای حوزه نشر رخ داد. «مرکز نوآوری نشر دانش» گشایش یافت. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در مراسم افتتاح این مرکز، بازاری بزرگ را متعلق به حوزه نشر دانست که با کمک ایده‌های خلاق جوانان و توانمندی استارتاپ‌ها توسعه می‌یابد و با تزریق نوآوری به این صنعت می‌توان شاهد تحولی اساسی در آن بود.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با حضور در مرکز نشر دانشگاهی در میان مدیران استارتاپی، گفت: شرایط فعلی کشور بسیار ویژه است. بیماری کرونا هم مزید بر علت شده که فضایی مناسب برای فعالیت استارتاپ های آنلاین ایجاد شود.

به گفته ستاری، حوزه نشر یکی از حوزه هایی است که با فعالیت استارتاپ ها متحول می شود. حوزه ای که ظرفیت مناسبی برای توسعه استارتاپ ها و دانش بنیان ها است.

رییس ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه بیان کرد: بازیگران سنتی صنایع چاره‌ای جز پذیرش استارتاپ‌ها و فین‌تک ها ندارند. مثلا نظام بانکی کشور در ابتدا چندان از حضور فین تک ها در این حوزه استقبال نکرد اما امروز خود بانک‌ها به دنبال توسعه فعالیت این بازیگران جدید هستند.


ستاری ادامه داد: بازیگران سنتی حوزه نشر هم چاره‌ای جز پذیرش استارتاپ‌ها و جوانان ندارند. اگر در مقابل آنها بایستند شکست خواهند خورد.

ایران کشوری پیشرو در حوزه فین‌تک

ستاری همچنین گفت: ایران یکی از پیشروترین کشورهای آسیا در حوزه فین تک است. این در حالی است که روزهای ابتدایی فعالیت آنها مخالفت‌های زیای وجود داشت.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری تغییر نگرش را مهم‌ترین عامل برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری در صنایع خواند و گفت: همین تغییر نگاه کمک کرده که فین تک ها بتوانند جایگاه درست خود را در نظام بانکی کشور پیدا کنند. اگر این اتفاق در صنعت نشر هم بیفتد قطعا این حوزه هم تغییری نوآورانه خواهد یافت.

به گفته ستاری، در آینده نزدیک صنایع کشور متحول می‌شوند. مثلا نظام بانکداری هست اما بانک‌ها به صورت مجازی فعالیت می‌کنند. این اتفاق در همه صنایع رخ خواهد داد برای همین صنایع باید آغوشی باز برای تحولات فناورانه و نوآورانه داشته باشند.

رییس بنیاد ملی نخبگان حضور استارتاپ‌ها در حوزه نشر را ضروری دانست و بر حمایت از این جوانان برای توسعه فعالیت‌های نوآورانه در این صنعت تاکید کرد.

سامانه سجام یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های تشخیصی

وی در ادامه بیان کرد: در طی این چند سال بازیگران سنتی بانک‌ها، بیمه‌ها، فروشگاه‌ها  غیره با حضور استارتاپ‌ها در کنار خود راه آمدند و از بودن آنها استقبال کردند.

ستاری با اشاره به بازار بزرگ حوزه نشر در کشور، بیان کرد: اگر این بازار بزرگ در اختیار جوانان و استارتاپ‌ها قرار گیرد قطعا توحلات نوآوارنه و اساسی در این حوزه را شاهد خواهیم بود. مثلا سامانه سجام یکی از بزرگ‌ترین سامانه‌های تشخیصی در کشور است که به کمک جوانان و هوش مصنوعی در طی یک ماه یک میلیون و ۲۰۰ هویت را شناسایی اینترنتی کند. کاری بزرگ و قابل توجه.

وی معتقد است که فناوری هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های کاربردی در دنیای امروز است که باید برای توسعه آن همه توان دانش‌بنیانی کشور را به کار بگیریم.

اثبات توان علمی بالای کشور

همچنین در ادامهمنصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: حضور استارتاپ‌های فناور در این مرکز نشان‌دهنده توان علمی بالای کشور است که باید از این توانمندی به خوبی استفاده کنیم.

به گفته غلامی، حوزه علمی کشور به رویکرد جدید و فناورانه نیاز دارد. این رویکرد نوین در اختیار استارتاپ‌ها و مجموعه‌های فناور است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه بیان کرد: باید از ظرفیت های این مرکز برای توسعه فناوری در حوزه نشر استفاده کنیم. اگر سرمایه‌گذاری در حوزه فناورانه را افزایش دهیم قطعا آینده صنایع کشور را تضمین کرده‌ایم.

مرکزی برای حمایت از ایده‌ها در حوزه نشر

مرکز نوآوری نشر دانش با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری و منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افتتاح شد.

حمایت از ایده‌ها و طرح‌های جوان در حوزه کتاب، نشر و سبک زندگی از اهداف شکل گیری این مرکز است. در این مجموعه ۱۱ استارتاپ مستقر هستند که در حوزه های مختلفی مانند فرهنگ و هنر، تولید محتوا، مدیریت پسماند، هوش مصنوعی و غیره فعالیت می کنند. رونمایی و بازدید از استارتاپ های حوزه نشر و کتاب مستقر در این مرکز از جمله برنامه های امروز بود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *