در اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی؛

سامانه تامین اجتماعی برای شاغلین دورکار کسب‌وکارهای مجازی رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹

سامانه تامین اجتماعی برای شاغلین دورکار کسب‌وکارهای مجازی با حضور رضا الفت نسب‌ عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، ابراهیم شهابی، رئیس اداره تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در محل اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی رونمایی شد.

به گفته رضا الفت نسب‌، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی، سازمان تامین اجتماعی بخشنامه مربوط به سامانه فوق را در سال ۹۷ ابلاغ کرده و به دلیل آماده‌سازی این سامانه از سوی اتحادیه و سازمان تامین اجتماعی، رونمایی آن تا این زمان طول کشیده است.

به گزارش وبنا، الفت‌نسب با بیان اینکه افراد شاغل در فضای دورکار نظیر راننده‌ها و فریلنسرها از مزایای این نوع از بیمه بهره‌مند خواهند شد، گفت: «هر فردی که با کسب‌وکارهای مجازی کار می‌کند ولی فاقد رابطه استخدامی است می‌تواند از این سامانه برای بیمه کردن خود استفاده کند.»


عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی ادامه داد: «در مرحله اول ۱۷۰۰ عضو اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی مجاز به استفاده از این سامانه برای بیمه کردن افرادی هستند که به طور دورکار با آن‌ها همکاری می‌کنند. در مرحله بعد کسب‌وکارهای غیر عضو اتحادیه نیز می‌توانند از این سامانه استفاده کنند.»

الفت‌نسب در رابطه با فرایندی که باید برای بیمه کردن افراد دورکار با استفاده از این سامانه طی شود، گفت: «متقاضی به طور آنلاین فرم را پر می‌کند. سابقه بیمه را وارد و شهر مورد نظر خود را انتخاب می‌کند. کد پیگیری بعد از پر کردن فرم برای متقاضی و کسب‌وکاری که در ان فعالیت می‌کند ارسال می‌شود و کسب‌وکار تائید همکاری با آن شخص را به اتحادیه اعلام می‌کند. شخص متقاضی نامه اتحادیه را دانلود کرده و به دفتر بیمه تامین اجتماعی مراجعه می‌کند.»

رئیس اداره تعمیم بیمه‌های اجتماعی سازمان تامین اجتماعی در رابطه با نحوه استفاده از سامانه بیمه تامین اجتماعی برای شاغلین دورکار کسب‌وکارهای مجازی گفت: «بعد از معرفی افراد به سازمان تامین اجتماعی، پروسه‌ای از سوی سازمان تامین اجتماعی باید طی شود که افراد مشمول بیمه توافقی شوند. افراد با معرفی نامه‌ای که افراد دریافت می‌کنند به سازمان تامین اجتماعی مراجع خواهند کرد و احراز هویت خواهند شد. سپس شماره بیمه دریافت خواهند کرد، معاینه پرشکی می‌شوند و احراز شرایط نهایی صورت می‎گیرد. د نهایت ما با اتحادیه در این مورد مکاتبه خواهیم کرد.»

به گفته ابراهیم شهابی پرداخت حق بیمه برای این بیمه که از نوع بیمه‌های غیر اجباری است ماهانه خواهد بود و متقاضیان می‌توانند در پیش پرداخت حق بیمه خود را تا پایان سال نیز وایز کنند. نرخ حق بیمه طبق ماده ۲۸ قانونی تامین اجتماعی ۲۷ درصد خواهد بود.

ابراهیم شهابی در رابطه با شرایط سنی متقاضیان بیمه توافقی می‌گوید: «شرط سنی برای بیمه اجباری تعریف نشده ولی برای بیمه توافقی که از بیمه‌های غیر اجباری محسوب می‌شود شرط سنی دارد. حداکثر سن متقاضی ۵۰ سال است و اگر متقاضی سابق بیم داشته باشد این سابقه به ۵۰ سال اضافه خواهد شد. برای مثال اگر فرد ۳ سال سابقه بیمه دارد می‌تواند در ۵۳ سالگی نیز از این بیمه استفاده کند.»

به گفت شهابی به این دلیل که برخی از افرادی که به طور دورکار با کسب‌وکارهای مجازی همکاری می‌کنند فاقد رابطه مزدبگیری از کارفرما هستند، مشمول قانون کار نمی‌شوند و بیمه بیکاری به آن‌ها تعلق نخواهد گرفت. همچنین در بیمه‌های توافقی مانند افرادی که بیمع کارگاهی دارند امکانات درمانی در نظر گرفته شده است.

شهابی در رابطه با مشکلی که به لحاظ بیمه‌ برای کافه بازار پیش آمده بود و این اپ‌استور به دلیل بیمه‌نکردن توسعه دهندگان خود جریمه شده بود به خبرنگار وبنا گفت: «این موضوع به اداره کل وصول حق بیمه ارتباط دارد. اگر رابطه کافه بازار با توسعه‌دهندگان از نوع مزدبگیری نبوده این جریمه اشتباه بوده است. کافه بازار مشکل خود را به طور مکتوب به به تامین اجتماعی ارجاع دهد تا این موضوع بررسی شود.»

منبع:

نقش تشکل‌های صنفی در حل مشکلات کسب‌وکارهای آنلاین با تأمین اجتماعی چیست؟

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *