توسط معاونت علمی؛

پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه اقتصاد دیجیتال حمایت می شوند

تاریخ انتشار: ۱۱ تیر ۱۳۹۹

حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه‌های فناوری محور اولویت دار ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در دستور کار قرار گرفت.

به گزارش وبنا به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عدد پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت ناچیز و کوچک است. این در حالی است که هر سال تعداد بالایی از پایان‌نامه‌های دانشجویی در کشور تولید می‌شود. این موضوع ستاد توسعه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری را به صرافت انداخت تا از این اندوخته بزرگ و ارزشمند علمی در کشور برای توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری اقتصاد دیجیتال کمک بگیرد.

هر یک از این پایان‌نامه‌های خاک گرفته و فراموش شده شاید بتواند گره‌ای هرچند کوچک از صنایع را باز کند.


بر اساس گزارشی ملی درصد تعداد پایان‌نامه‌های مرتبط با صنعت به تعداد کل پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی تا سال ۹۴ به یک درصد هم نمی‌رسید اما پس از آن، این موضوع روندی افزایشی یافت و با یک جهش ۳ درصدی به دو دهم رسید. البته این میزان هم در مقایسه با کل پایان‌نامه‌ها همچنان ناچیز است و نشان از آن دارد که همچنان با مشکل کاربردی بودن پایان‌نامه‌ها مواجه هستیم.

اگر مسیر درستی برای بهره بردن از این ذخیره علمی که حاصل تلاشی علمی و مبتنی بر پژوهش‌های دانشجویی است تعریف شود، این منابع تخصصی می‌تواند نقشی تاثیرگذار در توسعه زیست‌بوم فناوری و نوآوری کشور داشته باشد.

براین اساس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از روزهای آغازین فعالیت خود در تلاش بود تا از این ظرفیت علمی استفاده کند و با کاربردی کردن این پایان‌نامه‌ها، دانشجویان و دانشگاه‌ها را به صنعت متصل کند. اتصالی که منافع آن برای جامعه علمی، مردم و صنایع کشور است.

از این رو ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز، برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور در تلاش است تا پایان‌نامه‌های دانشجویی را به سمت تعریف موضوعاتی مرتبط با رفع نیازهای فناورانه این صنعت سوق دهد. با این کار هم دانشجویان با این زیست‌بوم و خلاهای آن آشنا شده و هم صنعت اقتصاد دیجیتال از این دستاوردهای علمی منتفع می شود.

این برنامه شامل حمایت از پژوهش‌های دانشگاهی در حوزه‌های فناوری محور اولویت دار ستاد توسعه فناوری‌های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌شود.

قرار بر این است که با اجرای این برنامه، پایان‌نامه‌های دانشجویی در سطح تحصیلات تکمیلی به یاری صنعت اقتصاد دیجیتال بیایند و نیازهای فناورانه این حوزه را رفع کنند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *