قالیباف در مراسم افتتاح مرکز داده تبریز:

با اقتصاد دیجیتال باید در کوتاهترین مسیر به بزرگترین دستاوردها برسیم

تاریخ انتشار: ۹ تیر ۱۳۹۹

رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور گفت: مجلس یازدهم موضوع معیشت، اشتغال و اقتصاد را با اولویت مناطق محروم و حاشیه شهر در دستور کار قرار داده و معتقد است تقویت این مسیر کوتاهترین، عادلانه ترین و اقتصادی ترین راه متناسب با شرایط فعلی کشور است.

به گزارش وبنا به نقل از خانه ملت، محمدباقر قالیباف ظهر امروز  در مراسم افتتاح بزرگترین مرکز داده غرب و شمال غرب کشور، ضمن تبریک ایام میلاد باسعادت هشتمین اختر آسمان امامت و ولایت گفت: خدمات بزرگی در مقطع حساسی از کشور انجام گرفته که وزیر محترم ارتباطات و رئیس شرکت همراه اول و دبیر شورای عالی فضای مجازی به آنها اشاره داشتند، اما از نظر دیگر به موضوع می توان پرداخت.
وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از گذشته موضوع اقتصاد دیجیتالی و سایبری و توجه به زیرساخت ها، محتوا و خدمات پایه قابل توجه بوده است، اما از نگاه مشتری مداری ما در شرایطی کار خود را در مجلس یازدهم شروع کردیم که وضعیت اقتصادی کشور خوب نیست.
وی در ادامه تصریح کرد: این روزها در رسانه ها خبر از اجاره های پشت بام در حوزه مسکن شنیده می شود، مسکن دغدغه قابل توجه مردم است و همه ما به عنوان خدمتگزاران مردم موظفیم که دغدغه اول و آخر مردم را در این مقطع با توجه به اقتصاد و معیشت آنها مرتفع کنیم. مردم ما هرگز اختلافات و تنش ها را نمی پذیرند و انتظار کار صادقانه و کار خوب و خوب کار کردن دارند.
قالیباف با بیان اینکه مردم ما انسان های قانعی هستند، گفت: در صورتی که امنیت روانی مردم تامین و زندگی و معیشت آنها مدیریت شود، رضایت مردم کسب خواهد شد.
رئیس قوه مقننه کشورمان یادآور شد: به کمک مجموعه ای که امروز افتتاح شد، در کمترین زمان و با بیشترین تاثیرگذاری در همه جغرافیای کشور می توان با شفافیت و عدالت از اقتصادی ترین روش های حل مسائل برای رفع نابسامانی های اقتصادی استفاده کرد. اقتصاد دیجیتالی به معنای ایجاد فرصتی برای جبران عقب ماندگی های گذشته است و با استفاده از اقتصاد دیجیتالی باید در کوتاهترین مسیر به بزرگترین دستاوردها برسیم.
وی ادامه داد: در صورتی که از این موضوع غفلت شود، فاصله ما با همه دنیا در حوزه دیجیتال بیشتر خواهد شد و آُسیب بزرگی به کشور خواهد رساند.
قالیباف افزود: از سویی حضور جوانان آماده به کار در کشور، تهدید محسوب می شود اما از منظر دیگر وجود نیروی انسانی تحصیل کرده، جوان و آماده به کار به خصوص برای همین فضای دیجیتالی بزرگترین سرمایه به حساب می آید. بسیاری از کشورهای دنیا برای کسب چنین ظرفیتی لحظه شماری می کنند، اما ما در بین ۵ یا ۱۰ کشوری هستیم که از ظرفیت بالای نیروی انسانی برخورداریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نگاه مجلس یازدهم کمک به همه عزیزان در دولت، بخش خصوصی، شرکت های بزرگ و کوچک و روستانشینان است، گفت: روستاییانی که با صنایع دستی خود می خواهند خود را به جهان معرفی کنند و اقتصاد و فرهنگ خود را توسعه دهند، مورد توجه مجلس یازدهم هستند.
وی با اشاره به اقداماتی که در مجموعه نیروی انتظامی داشته است، گفت: در همان روزهای ابتدای قرن بیست و یکم (سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ ) کارهای بزرگی با سرعت، سلامت و به صورت کارآمد انجام گرفت. آثار خدماتی که در حوزه ۱۱۰ آغاز شد، موجب امنیت مردم و خانواده ها و دریافت خدمات در کوتاهترین زمان ممکن شد. در سال های خدمت در شهرداری تهران نیز به حوزه های دیجیتالی توجه ویژه ای کردیم. تهران که از ۷۰ کیلومتر فیبرنوری برخوردار بود، امروز بیش از ۲ هزار کیلومتر فیبر نوری دارد و همه شهرها می توانند این مسیر را طی کنند.
تاکید بر همدلی و همزبانی/ مجلس آماده اصلاح قوانین و رفع خلاء های قانونی است
قالیباف تاکید کرد: یک کار موفق زمانی اتفاق می‌افتد که ما همه باهم همدل و همزبان شویم، به هردوی اینها نیاز داریم. همه ما باید در ارتباط با رفتارهای خارج از قانون و مشکلاتی که در حوزه ساختارهایی که برای ما پیش بینی می‌شود، تابع قانون باشیم و به قانون احترام بگذاریم.  اگر احساس می شود که قانون نیاز به اصلاح دارد به سرعت مطرح شود، ما در مجلس خدمتگزاریم و آماده رفع خلاء های قانونی و اصلاح قوانین هستیم.
رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان یادآور شد: تحول در مجلس یازدهم مبتنی بر شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمدسازی است. حوزه فضای مجازی نیز اگر از این ۴ شاخص برخوردار باشد، نه تنها به جلوگیری از فساد کمک می کند، بلکه موجب ارتقای مدیریت و اثرگذاری و اثربخشی می شود. اقتصاد مقاومتی نیز به معنای مردمی سازی و اقتصاد دیجیتال است. تمام بخش های دولتی، خصوصی و حتی شورای عالی فضای مجازی که مسئولیت سیاستگذاری و نظارت و هدایت کلان این حوزه را دارد، می تواند در این مسیر تاثیرگذار باشد.
ضرورت توسعه عدالت آموزشی با اولویت مناطق محروم
وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا و آسیب های ناشی از آن گفت: هرچند بخشی از کسب وکارها و حوزه ها با شیوع این بیماری آسیب دیدند، اما برای فضای مجازی فرصتی ایجاد شد که باید حداکثر استفاده را از آن ببریم. در حوزه آموزش و راه اندازی سامانه شاد اقداماتی انجام گرفت، اما با توجه به توسعه عدالت آموزشی باید خدمات قابل توجهی به مردم به ویژه روستانشینان و حاشیه نشینان که از امکاناتی چون موبایل هوشمند برخوردار نیستند، ارائه شود.
قالیباف تاکید کرد: از سوی دیگر برای توسعه عدالت آموزشی، شرکت هایی که دارای تعهدات اجتماعی هستند، می توانند به مردم مناطق محروم در این زمینه کمک کنند. شرکت های دانش بنیان نیز در این زمینه تاثیرگذار هستند.
رئیس قوه مقننه کشور خاطرنشان کرد: مجلس یازدهم موضوع معیشت، اشتغال و اقتصاد را با اولویت مناطق محروم و حاشیه شهر در دستور کار قرار داده و معتقد است تقویت این مسیر کوتاهترین، عادلانه ترین و اقتصادی ترین راه متناسب با شرایط فعلی کشور است.
وی یادآور شد: سهم ما در GDP حدود ۵ درصد است، در حالی که اقتصاد بسیاری از کشورها بیش از ۱۵ درصد سهم دارند. ما به کمک نیروی انسانی و منابع غنی با همدلی و همزبانی باید در مسیر پیشرفت حرکت کنیم.
لازم به ذکر است رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان از زحمات و تلاش مدیران مرکز داده شمال غرب و غرب کشور تقدیر و تشکر کرد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *