ستاره اقبال در آسمان هفتم «هورخش»

راهیابی یک بازی ایرانی به بازار بین‌المللی

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۹۹

«فره ایزدی» حالا انگار فرزند خلفی برای«آخرین داستان» شده و این روزها مسیری را طی می‌کند که دورنمای موفقیت‌های زیادی دارد. این بازی سال گذشته در هشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران در سه بخش موسیقی، هنری و ژانر اکشن نامزد دریافت جایزه شد و از هفته‌ گذشته خبرهای خوبی از انتشار بین‌المللی‌اش به گوش می‌رسد. چرا که قرار است، استودیویی استرالیایی بازی فره ایزدی را با تغییرات جدیدی اوایل زمستان امسال به شکل بین‌المللی منتشرکند.
اشکان رهگذر و تیمش در استودیو هورخش این روزها سخت سرگرم انجام تغییرات در بازی‌شان هستند تا طبق قول و قراری که با استودیوی استرالیایی«بلوفیش» گذاشتند، برای اوایل زمستان ۹۹ آماده انتشار شود.

تکه‌ای از یک جهان

دغدغه بازی‌ و بازی‌سازی برای اشکان رهگذر موسس و مدیر عامل استودیو هورخش، به دوران کودکی‌اش برمی‌گردد. آن روزهایی که خودش بازی‌می‌کرد و رویای بازی‌سازی در سر می‌پروراند. رویایی که همزمان با سخت انیمیشن سینمایی« آخرین داستان» به مرزهای تحقق نزدیک و نزدیک‌تر شد. او درباره طراحی و انتشار بازی فره ایزدی گفت:« وقتی روی فیلمنامه آخرین داستان کار می‌کردم، این ایده را داشتم که این کار حتما می‌تواند یک بازی هم داشته باشد. آخرین داستان را صرفا به عنوان یک فیلم مجزا نمی دیدم. آن را جهانی با ابعاد مختلف می دیدم و دوست داشتم یکی از ابعاد این جهان را در قالب بازی منعکس کنم. ما بازی فره ایزدی را به عنوان یکی از محصولات جانبی آخرین داستان دیدیم که به واسطه این بازی گروه تولید بازی ما شکل گرفت . البته تیم ما سالها در روند تولید گیم به صورت مشترک با شرکت های دیگر فعال بود، اما فره ایزدی را کاملا به طور مستقل طراحی و اجرا کردیم.»
بازی، داستان انسان‌هایی را روایت می‌کند که به کمک «فره ایزدی» یا همان جمشید به قدرت و دانش بالاتری دست پیدا کرده بودند، اما طمع قدرت باعث گمراهی و نابودی آن‌ها می‌شود. جمشید از انسان‌ها جدا شده، از شهر می‌گریزد و در معرض نابودی توسط تاریکی قرار می‌گیرد. اما قهرمانانی پیدا می‌شوند که برای دفاع از روشنایی، در مقابل تاریکی‌ها می‌ایستند. قصه بازی از آنجا شروع می‌شود که بعد از گم شدن جمشید تیمی برای پیدا کردن او تشکیل می‌شود. به گفته رهگذر:« این خط داستانی بازی، پیچیدگی‌هایی داشت که فکر کردیم شاید به عنوان اولین کار، مشکل باشد. در نتیجه تصمیم گرفتیم آن را ساده‌تر کنیم و به یک بازی ساید اسکرولینگ مبارزه‌ای رسیدیم.»


تعاملی سازنده با پیشنهادهایی جذاب

نقطه ایده‌آل برای هر شرکت بازی‌سازی، انتشار بین‌المللی بازی‌اش است. تیم هورخش هم از همان ابتدای انتشار بازی‌شان در ایران در فکر انتشار بین‌المللی‌ آن بودند. مسیری سخت و طولانی که به گفته رهگذر تهیه‌کننده اجرایی بازی «فره ایزدی»، بخش‌های زیادی از آن طی شده: « انتشاربین‌المللی از ابتدا هم جز برنامه کاری ما بود، اما شکل نگرفت. قرار بود اول بازی را در ایران منتشر کنیم و بعد از دریافت بازخوردها آن را برای عرضه بین‌المللی آماده کنیم. ازانتشار بازی در پلتفرم‌های ایرانی بازخوردهای بسیارخوبی گرفتیم و بازی سه بار به روزرسانی شد. در نهایت به طور موازی روی انتشار بین المللی آن کار کردیم.»
آنها برای انتشار بین المللی بازی در مرحله نخست، یک نسخه نیمه آماده و قابل بازی ( Playable) بدون باگ آماده کردند. در کنار آن پروپوزالی ازتمام ابعاد بازی که از طراحی تا گرافیک و داستان را توضیح می داد، تهیه کردند و سراغ پخش کننده‌ها رفتند:« با پخش‌کننده‌های مختلف تماس گرفتیم. خیلی‌ها بازی را رد می‌کردند و خیلی‌ها علاقمند می‌شدند. با چند پخش کننده به مراحل پایانی توافق رسیدیم. در نهایت با استودیو بلوفیش به توافق رسیدیم که شرکتی با رویکرد فعالیت در زمینه سرگرمی (اینترتیمنت) است و صرفا در حوزه بازی فعالیت نمی‌کند. چون ما در حوزه انیمیشن هم فعالیت می‌کنیم به نظرمان آمد که بهتر می‌توانیم با آنها توافق کنیم.»
این استودیو استرالیایی چند پیشنهاد جالب توجه برای استودیو هورخش هم داشت که بیشتر ترغیب ‌شان کرد برای نهایی کردن توافق‌شان: « اول اینکه، پیشنهادشان مبنی بر پخش انیمیشن آخرین داستان برایمان جذاب بود. پیشنهاد جذاب دیگرشان درباره انتشار بازی بر روی پلتفرم‌های دیگری چون پلی‌استیشن، ایکس باکس، نینتندوسوئیچ بود. این تعامل برای ما کلی نکات آموزنده داشت. وقتی کار را با این استودیو شروع کردیم، براساس تجربه آنها قرار شد به نسخه ای جدید که بسیار متفاوت‌تر، پیشرفته‌تر و توسعه یافته‌تر از نسخه فعلی است، برسیم. این انتقال تجربه برای ما جالب و سازنده بود.»

انتشار نسخه فیزیکی

اینکه موفقیت انیمیشن سینمایی «آخرین داستان» چقدر به دیده شدن بازی« فره ایزدی» کمک کرد، سوالی است که رهگذر درباره‌اش گفت:« قطعا تاثیر داشت و این خاصیت محصولات جانبی است. یعنی به واسطه تولید یک محصول، محصولات جانبی آن هم شناخته می‌شود. ضمن اینکه آخرین داستان در دو لیست اسکار بوده در فستیوال‌های مختلفی دیده شد. یکی از برنامه ‌های پخش کننده بین المللی بازی فره ایزدی این است که نسخه فیزیکی از آن منتشر کند که در کنار دی وی دی یا بلوری (Blue-Ray) بازی، دی وی دی یا بلوری انیمیشن را هم در همان کشور استرالیا پخش کند.
قرار است بازی با تغییرات جدیدی اوایل زمستان امسال به شکل بین‌المللی منتشر شود، اما تاریخ دقیقی برای این اتفاق هنوز مشخص نشده است. چون به گفته رهگذرتغییراتی که باید انجام شود، زیاد است: « بازی ما به صورت رایگان (فریمیوم) در دسترس کاربران بود و درآمدزایی آن داخل بازی بود. چون قرار است این بازی در کنسول‌ها منتشر شود در حال تبدیل آن به بازی پریمیوم هستیم.
تغییر دیگر مربوط به ارائه آن در پلتفرم‌های اختصاصی است. پیش از این نسخه‌های موبایلی بازی «فره ایزدی» منتشر شده بود، اما در نسخه بعدی این بازی در پلتفرم‌های اختصاصی پلی استیشن استور، ایکس باکس لایو، نینتندو سوئیچ، اپل آرکید و کامپیوتر هم قابل نصب خواهد بود. الان در حال کار روی تغییرات آن هستیم و امیدواریم برای زمان اعلام شده آماده شود.»

نسخه پریمیوم برای پلتفرم‌های ایرانی

چند هفته‌ای است که بازی فره ایزدی از روی پلتفرم های ایرانی حذف شده است. موضوعی که رهگذر توضیح شفافی برایش دارد:« دوست داشتیم بازی ای که به صورت بین ‌المللی و داخلی منتشر می‌شود، یکدست باشد. اگر بتوانیم با حمایت‌هایی نسخه فیزیکی بازی را حتی به صورت محدود در ایران داشته باشیم، اتفاق جذابی است و سعی می‌کنیم بازی را در پلتفرم‌های ایرانی در نسخه جدید پریمیوم منتشرکنیم.»
همه سعی استودیو هورخش این است که بتواند در همان تاریخ ارائه بین المللی بازی، آن را برای کاربران ایرانی نیز منتشر کند. اتفاقی که به گفته رهگذر به نظر پخش کننده خارجی بازی هم بستگی دارد.

افتخاری برای هورخش

فره ایزدی درهشتمین جشنواره بازی‌های ویدیویی ایران که سال گذشته به همت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد در سه بخش  موسیقی، هنری و ژانر اکشن نامزد دریافت جایزه شد. رویدادی که جای خوشحالی برای تیم هورخش داشت: « برایمان اتفاق جالبی بود از آن جهت که در زمینه تولید بازی گمنام و ناشناخته نبودیم و نسل قدیمی بازی‌سازان ایرانی هورخش را بخوبی می‌شناسند. کاندید شدن در سه بخش این جشنواره جای خوشحالی و افتخار برایمان داشت و خیلی خوشحال‌تر می‌شدیم که یکی از این جایزه‌ها را می‌گرفتیم.»

استودیو هورخش را اشکان رهگذر سال ۸۴ با کمک و همراهی برادرهایش آرمان و احسان تاسیس کرد .  سال ۸۷ به‌ صورت رسمی به ثبت رسید و به جمع شرکت‌های دانش‌بنیان کشور پیوست. این استودیو این روزها همه توان و انرژی تیمش را روی به سرانجام رساندن پروژه بازی فره ایزدی متمرکز کرده تا  نسخه جدیدش برای انتشار بین‌المللی در زمستان آماده شود.
خوب است که به انگیزه این گزارش نامی هم از تیم تولید این بازی برده شود که با اشکان رهگذر در پروژه تولید بازی همراهی و همکاری دارند.
تهیه‌کنندگان: آرمان رهگذر، احسان رهگذر، تهیه‌کننده اجرایی:اشکان رهگذر، کارگردانان: بابک ارجمند، روزبه سیفوری، کارگردان هنری: سینا پاکزاد کسری، طراح کانسپت و بک گراند: سینا پاکزاد کسری و فرانک دهقانی، کارگردان تکنیکی:فرانک دهقانی، طراح بازی (گیم دیزاینر): روزبه سیفوری، سرپرست برنامه نویسان: مهیار علیزاده، انیماتورها: پیمان چینی چیان، سیاوش هاشم زاده، علی هنرپور، علیرضا نقی زاده و بابک ارجمند، انیمیشن بک‌گراند: سیاوش هاشم زاده و علی هنرپور، طراحی UI: سینا پاکزاد کسری، روزبه سیفوری، برنامه نویس ارشد:امیرغفاری، برنامه نویسان: مهیارعلیزاده، سید اشکان فاضل، امیرمعتمدی،سینا ذاکر، محمد محمد زاده پارچین و آیدین تیموری، طراحی و ترکیب صدا:علی کلانتری، صدا پیشگان: سیاوش نوروزی، فرزاد برهمن، محسن قلمبر و ساره مهجوبیان، موسیقی : موسیقی انتخابی از انیمیشن سینمایی آخرین داستان – کریستف رضاعی، مدیر تولید: سعید عباسی، طراح گرافیک: الهام قاسمی، پشتیبانی IT: پیمان تاران ، نیما توکلی، علی محمودی / سرپرست تیم IT : احسان رهگذر، سینماتیک: طراح کانسپت و تصویرگر: سینا پاکزاد کسری، موشن دیزاین و کامپوزیت: کیاوش پارسا، انیماتور: مسعود مرادی – بابک ارجمند، استوری برد و استوری ریل: بابک ارجمند، مدیر داخلی و اداری: تارا صدیقی، مشاور رسانه ای: زهرا نجفی، روابط عمومی: ثمین قیطاسی، امور مالی: جواد صفری، سمانه عباسی، زهره کرامتی، امور بین الملل: طاها مقدم پور، شادی وثوقی و امور جشنواره ها: الناز قربانی، با تشکر از احسان حاجی علی رضایی

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *