گزارش اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی از تأثیر شیوع کرونا بر کسب‌وکارهای آنلاین

تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹

با ورود بیماری کرونا از اوایل اسفند سال ۹۸ و به دنبال آن قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، تاثیرات متفاوتی بر کسب‌وکارهای آفلاین و اینترنتی گذاشت. در این دوران کرونا باعث شد تا مردم به خرید آنلاین توجه بیشتری نشان دهند و اعتماد کنند.  لذا طبق گزارش به دست آمده از کسب و کارهای آنلاین عضو اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی می‌توان گفت، اگر چه در نگاه اول برخی کسب‌وکارها از شرایط جدید متنفع می‌شوند اما بسیاری از کسب و کارهای کوچک در شهرستان‌ها آمادگی مواجهه و بستر مناسب استفاده از این فرصت را نداشتند.
حوزه‌هایی مانند عرضه کالا و مواد غذایی، عرضه لوازم دیجیتال، مشاوره پزشکی، ویدئو و رسانه، خرید آنلاین بلیط و رویداد آنلاین با افزایش حجم سفارشات روبرو بودند و توانستد در این ایام به مردم خدمت‌رسانی کنند. اما کسب و کارهای حوزه‌های خدماتی، گردشگری، تاکسی آنلاین، تبلیغات آنلاین، مسکن و سفارش آنلاین غذا با کاهش چشمگیری از حجم سفارشات روبرو بودند که بسیاری از آن‌ها را مجاب به تعدیل نیرو و یا در بعضی از شهرها تعطیلی کسب و کارشان کرد.
در نمودارهای زیر به تفکیک شهرها می‌توانید آمارها را مشاهده کنید:

استان اصفهان :

شهر اصفهان که با ۱۲۷ کسب وکار عضو اتحادیه کسب و کار های مجازی بعد از تهران جایگاه دوم تعداد کسب و کار  های عضو را دارد توانست با رشد بیش از ۶۰۰ درصدی در حوزه ی عرضه کالا و مواد غذایی بیشترین رشد حجم سفارشات را نسبت به شهر های دیگر داشته باشد . همچنین اصفهان بیش ترین رشد را در حوزه ی عرضه ی لوارم دیجیتال را دارد.
اما در عین حال مانند بیشتر کشور ها کسب و کار های حوزه های خدماتی ، گردشگری و تاکسی های آنلاین با کاهش چشم گیر حجم سفارشات مواجه بودند.



مشهد :
پایتخت مذهبی ایران پس از شیوع ویروس کرونا در کشور طبق اطلاعات به دست آمده از اتحادیه کشوری کسب و کار های مجازی با کاهش حجم سفارشات کسب و کار های اتحادیه روبرو بوده است . که البته همچون بیشتر شهر ها با رشد در حوزه های عرضه کالا و مواد غذایی و عرضه محضولات دیجیتال روبرو بوده است.


و شهر های یزد، خوزستان، شیراز و گیلان به ترتیب زیر است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *