در اولین نشست خبری نقشه و مسیریاب نشان مطرح شد؛

از ارائه نقشه ماهواره‌ای دقیق و مسیریابی آفلاین تا جستجوی کسب‌وکارهای مختلف در نشان

تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹

اولین نشست خبری نقشه و مسیریاب بومی نشان امروز، ۱۰ خرداد ۹۹ به صورت آنلاین برگزار شد. در این نشست خبری، مدیرعامل، مدیر تیم ترافیک، مدیر بخش فنی و مدیر استراتژی نشان از وضعیت فعلی این نقشه و مسیریاب، اقدامات و برنامه‌هایش گزارش دادند.

به گفته مدیرعامل نشان، این نقشه و مسیریاب براساس داده‌های کافه بازار دارای ۲.۹ میلیون نصب فعال است. همچنین براساس داده‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران تعداد نصب فعال نشان معادل ۴.۷ میلیون است.

به گزارش وبنا، جواد عامل بهمن ۹۸ را پرترافیک‌ترین ماه سال ۹۸ اعلام کرد و در رابطه با داده‌های حاصل از استفاده کاربران از این نقشه و مسیریاب در آن ماه گفت: «در بهمن ۹۸، روزانه ۵ میلیون درخواست مسیریابی در نشان انجام شد و  ۷۰۰ هزار جستجو در این نقشه و مسیریاب صورت گرفت. همچنین در بهمن ۹۸ اپلیکیشن نشان هر روز ۱۳ میلیون دقیقه پیش روی کاربران بوده است.»


عامل در ادامه با بیان اینکه ۷۳۰ هزار مکان منحصر به فرد در نشان وجود دارد، گفت: «در سال گذشته ۱ میلیون ویرایش و بروزرسانی در نقشه نشان صورت گرفته است. ۸۰ درصد این ویرایش توسط ادیتورهای OSM انجام شده و ۲۰۰ هزار ویرایش نیز توسط تیم نشان بر این نقشه صورت گرفته است. در یک سال گذشته کاربران بیش از ۱۰ میلیون گزارش ترافیکی نشان ثبت کرده اند. همچنین ۲۳ هزار سرعت گیر در نشان ثبت شده است.»

مدیرعامل نشان در رابطه با استفاده تاکسی‌های اینترنتی از این نقشه و مسیریاب بومی، گفت: «۳۶درصد تاکسی‌های اینترنتی با نشان مسیریابی انجام می‌دهند. در شهر تهران ۴۰درصد از تاکسی‌های اینترنتی از نقشه و مسیریاب نشان استفاده می‌کنند.»

نشان در میدان مبارزه با کرونا

داوود امینی، مدیر تیم ترافیک نشان در رابطه با اقدامات این نقشه و مسیریاب بومی در راستای کمک به مقابله با کرونا گفت: «در ابتدای شیوع کرونا قصد داشتیم خودمات خود در مینه کرونا را براساس دیتای نمونه‌های مشابه در کشورهای شرق آسیا ارائه دهیم ولی متوجه شدیم دیتای مناسبی نیست، بنابراین کار را با دیتای خودمان پیش بردیم. از اقدامات صورت گرفته در زمینه مقابله با کرونا در نشان ایجاد یک لایه جدید به نام مکان‌های پرتردد بود که براساس داده تردد پیاده و جستجوها تهیه شد. این لایه دو بخش داشت، که مکان‌های پرتردد را در نیم‌ساعت اخیر و ۲۴ ساعت اخیر نشان می‌داد. تاکنون شهرداری شیراز و قم از داده‌های موجود در این لایه از اپلیکیشن نشان برای گندزدایی معابر خود استفاده کردند. در آینده قصد داریم علی‌رغم وجود یا از بین رفتن بحران کرونا خروجی این لایه را در نشان حفظ کنیم.»

امینی ادامه داد: «اقدام دیگری که در نشان برای مقابله با کرونا انجام شد، اعلام ساعات شلوغ مکان‌های پرتردد نظیر بانک‌ها و هایپرمارکت‌ها بود. داده‌های مربوط به شلوغی این اماکن در قالب نمودار ارائه شد تا کاربران بدانند چه زمانی خلوت‌تر و برای مراجعه به این اماکن امن‌تر است. فراهم کردن زیرساخت برای اپلیکیشن ماسک که توسط دانشجویان دانشگاه شریف راه‌اندازی شد از دیگر اقدامات ما برای مقابله با کرونا بود.»

به گزارش وبنا، مدیر تیم ترافیک نشان با اشاره به نقشه‌ای که گوگل برای ۱۳۰ کشور در راستای مقابله با کرونا منتشر کرد، گفت: «باتوجه به این که ایران جز آن ۱۳۰ کشور نبود، نشان با داده‌های خود و براساس نیازها و مسائل ایران این نقشه را منتشر کرد تا میزان مراجعه به محل‌های مختلف دسته‌بندی شده در اختیار کاربران قرار گیرد.»

امینی در رابطه با گزارش‌های نشان از سفرهای نوروزی، گفت: «گزارش‌های که نشان از داده‌های خود از سفرهای نوروز ۹۹ تهیه کرد نشان داد که به جز روزهای پایانی اسفند ۹۸ سفرهای نوروزی نسب به سال‌های گذشته با کاهش چشمگیر مواجه بوده است. گزارش‌های نشان در رابطه با سفرهای نوروزی مورد استفاده مدیران میانی وزارت بهداشت قرار گرفت.»

قابلیت‌های جدید نشان

به گفته مدیر فنی نشان، این نقشه و مسیریاب بومی در ۳ ماه گذشته علی‌رغم تمرکز بر مقابله با کرونا از توسعه محصول خود غافل نشده است.

مصطفی جلم‌بادانی در رابطه با قابلیت‌های نشان در زمینه حمل و نقل پاک توضیح داد: «در حال حاضر در ۲۷ شهر و ۲۳ شهر که در اطراف آن ۲۳ شهر قرار دارند امکان مسیریابی سرویس‌های حمل و نقل همگانی با استفاده از نشان وجود دارد. در نسخه جدید نشان کاربران می‌توانند با کلیک بر هر ایستگاه از زمان رسیدن اتوبوس به آن ایستگاه مطلع شود. این قابلیت با همکاری شهرهای تهران و مشهد و با استفاده از gps اتوبوس‌های به نشان اضافه شده است.»

مسیریابی دوچرخه با درنظر گرفتن شیب

جلم بادانی از اضافه شدن قابلیت مسیریابی با دوچرخه و مسیریابی پیاده به نشان خبر داد و گفت: «قابلیت مسیریابی با دوچرخه و پیاده برای سراسر ایران در نشان فراهم شده است. در مسیریابی با دوچرخه علاوه بر این که شیب را در نظر گرفته‌ایم بلکه سعی کرده‌ایم کاربر را به مسیرهای هدایت کنیم که مسیر مخصوص دوچرخه دارد.»

مدیر فنی نشان ادامه داد: «در ایام کرونا به دلیل افزایش خریدهای اینترنتی و افزایش چشم‌گیر فعالیت پیک‌های موتوری اقدام به اضافه کردن قابلیت مسیریابی مخصوص موتور کردیم.»

به گزارش وبنا، مصطفی جلم‌بادانی از افزوده شدن قابلیت مسیریابی آفلاین به نشان خبر داد و گفت: «تاکنون در اپلیکیشن نشان این امکان برای کاربران فراهم بود تا از نقشه نشان به طور آفلاین استفاده کنند و همچنین در نقشه به طور آفلاین جستجو کنند. در ورژن جدید نشان امکان مسیریابی آفلاین فراهم شده است. برای نمونه کاربر در منطقه‌ای که در آن دسترسی به اینترنتی وجود ندارد می‌تواند مسیر خود را به سوی مقصد مورد نظر پیدا کند. همچنین این امکان نیز فراهم شده که به محض دسترسی پیدا کردن به اینترنتی در صورت نیاز مسیر کاربر به مسیر مناسب‌تری تغییر کند.»

نقشه ماهواره‌ای

مدیر فنی نشان با اشاره به درخواست کاربران برای نقشه ماهواره‌ای، گفت: «برای داشتن نقشه خود باید دیتای خوب داشت. به این دلیل نقشه ماهواره‌ای دقیقی را به نشان اضافه کردیم و در حال حاضر برای سراسر ایران در نشان نقشه ماهواره‌ای وجود دارد. دیتای ماهواره‌ای نشان در برخی شهرها اندازه ۴۰ سانتی‌متر و در تهران ۱۰ سانتی‌متر دقت دارد. امیدواریم در اواخر تابستان بتوانیم نقشه ماهواره‌ای جدیدی را با دقت ۲۵ سانتی‌متر برای کشور ارائه کنیم.»

نقشه سه‌بعدی

جلم‌بادانی از ارائه نقشه سه‌بعدی برای شهر تهران خبر داد و گفت: «امیدواریم به کمک تصاویر پروازی موفق شویم برای همه شهرهای ایران نقشه سه‌بعدی ارائه کنیم. کاربران با استفاده از نقشه سه‌بعدی می‌توانند نمای سه‌بعدی ساختمان را در کنار شماره پلاک آن مشاهده کنند. در گذشته کاربران فقط در شهر تهران می‌توانستند در نقشه نشان پلاک را مشاهده کنند ولی در حال حاضر این امکان برای کاربران مشهد و کرج نیز فراهم شده است.»

او در پایان صحبت‌هایش از بهینه شدن اپلیکیشن نشان در ورژن جدید که در روزهای آینده منتشر می‌شود خبر داد. نسخه جدید اپلیکیشن نشان ۱۲ درصد کمتر از قبل باطری گوشی موبایل کاربران را مصرف می‌کند.

از این پس گوگل‌مپ را رقیب خود می‌دانیم

حسین بخشایی، مدیر استراتژی نشان در رابطه با برنامه‌های آینده این نقشه و مسیریابی بومی گفت: «در گذشته سعی می‌کردیم کاربر را زمانی که از درب منزل خارج می‌شود به سوی مقصدش هدایت کنیم. از این پس کار نشان از داخل منازل کاربران آغاز می‌شود. به این صورت که کاربر کسب‌وکارهای مختلف و خدماتشان را در نقشه نشان مشاهده می‌کند و برای دریافت خدمات به سوی آن‌ها هدایت می‌شود. قصد داریم رقم ۷۰۰ هزار جستجوی روزانه در سال ۹۸ را به ۲.۵ میلیون جستجو در سال ۹۹ برسانیم. از این رو از این پس خود را رقیب گوگل‌مپ می‌دانیم.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *