معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی مطرح کرد؛

عزم صندوق نوآوری و شکوفایی برای سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد تومانی بر طرح‌های‌ فناورانه در سال ۹۹

تاریخ انتشار: ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۹

رویداد جذب سرمایه در حوزه سلامت(Demo Day) صبح امروز در محل صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد. در این رویداد که در مجموع ۲۰۰ نفر حضور داشتند، نزدیک به ۵۰ سرمایه گذار به صورت مجازی و حضوری از صندوق‌های پژوهش و فناوری و سرمایه‌گذارانی از بخش خصوصی شرکت کردند. در این رویداد ۶ استارت‌آپ حوزه سلامت در مجموع تقاضای حدود ۱۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری داشتند.

به گزارش روابط عمومی‌صندوق نوآوری و شکوفایی، در ابتدای این مراسم، دکتر علی ناظمی، معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی، خدمات سرمایه‌گذاری این صندوق را تشریح کرد و گفت: این رویداد، اولین رویداد سال جاری صندوق در عرصه سرمایه‌گذاری است و در نظر داریم ماهیانه دو رویداد در حوزه‌های تخصصی برگزار کنیم.
وی در مورد میزان سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های شرکت‌های دانش بنیان خاطرنشان کرد: در نیمه دوم سال ۹۸ بسته ابزارهای سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری طراحی آماده شد و از آن زمان تا پایان سال، ۱۶۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در طرح‌های دانش بنیان صورت گرفت. صندوق نوآوری در نظر دارد که در سال جاری ۴۰۰ میلیارد تومان در طرح‌های مختلف از طریق مدل هم‌سرمایه‌گذاری با عاملان بخش خصوصی به حوزه سرمایه‌گذاری تخصیص دهد.
وی ادامه داد: در طرح هم‌سرمایه‌گذاری چنانچه عاملان صندوق نوآوری و شتاب دهنده‌ها ۲۰ درصد از هزینه مورد نیاز طرح‌های فناورانه را تامین کنند صندوق نوآوری ۸۰ درصد باقیمانده را تامین خواهد کرد. اگر سرمایه‌گذاران درخواست همراهی صندوق نوآوری و شکوفایی را داشته باشند ظرف کمتر از دو ماه طرح مورد ارزیابی قرار گرفته و در صورت تایید، قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد خواهد شد.
در ادامه این رویداد ۶ استارت‌آپ حوزه سلامت ویژگی‌های محصول و مدل کسب و کار و نیازهای سرمایه‌گذاری خود را به سرمایه‌گذاران حاضر و وبیناری رویداد ارائه کردند.
اولین استارت‌آپ، استارت‌آپ «دارا» از شتاب دهنده «پرتقال» بود که در زمینه زخم پوش برای بخش‌های درمانی، نانو هیدرو پلیمری، زخم بستر، دیابت و سوختگی فعالیت دارد و یکی از دستاوردهای آن پیشگیری از قطع عضو بیماران متعدد در طول مطالعات کلینیکی است. سرمایه مورد نیاز این اپلیکیشن یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان عنوان شده و تاکنون یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان نیز در آن سرمایه‌گذاری صورت گرفته است.
استارت‌آپ «سیمو طب» از شتاب دهنده «ابر زندگی» دیگر استارت‌آپی بود که به تشریح ویژگی‌های محصول تولیدی خود پرداخت. این اپلیکیشن بعد از تست مزاج و دریافت اطلاعات متقاضی، افراد را به نزدیکترین پزشک طب سنتی انتقال و راهنمایی می‌کند. تمام امور از ویزیت و نوبت دهی تا دریافت دارو در این اپلیکیشن به صورت آنلاین انجام می‌شود. این اپلیکیشن در حال حاضر ۴۱ هزار بار نصب شده و در ۱۰ کلینیک نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. سرمایه مورد نیاز این اپلیکیشن یک میلیارد تومان برای توسعه بخش فروشگاهی و ۸۰۰ میلیون تومان برای بخش تبلیغات است.
استارت‌آپ «ایران پروبیوتیک» از شتاب دهنده «پرتقال» تولید کننده صنعتی پروبیوتیک‌های تجاری مبتنی بر انواع سوشن‌های باکتریایی بومی‌(ویژه فرآورده‌های لبنی) نیز دیگر استارت آپی بود که نیازهای سرمایه گذاری خود را در این رویداد مطرح کرد. این استارت‌آپ برای تولید ۲۰ هزار یونیت باکتری پروبیوتیک بومی ‌نیازمند سرمایه‌گذاری ۴ میلیارد تومانی است و بازگشت سرمایه آن نیز به میزان ۱۳ میلیارد تومان تخمین زده شده است.
استارت‌آپ «اچپن» از شتاب دهنده «ابر زندگی» دیگر استارت‌آپی بود که در رویداد امروز صندوق نوآوری و شکوفایی حضور داشت. این اپلیکیشن خدمات پزشکی و پرستاری در منزل ارائه می‌کند و در آن خدمات پزشکی از طریق واسطه این پلتفرم انجام می‌شود. فاز اول فعالیت این اپلیکیشن، درخواست خدمات در منزل و اعزام افراد متخصص به منزل است و در فاز دوم تجهیزات مانیتورینگ در منزل بیماران ارائه می‌شود. تاکنون هزار نفر این اپلیکیشن را نصب و بالغ بر ۳۰۰ میلیون تومان برای آن هزینه شده است. اپلیکیشن «اچپن» برای تبلیغات و مانیتورینگ در منزل نیازمند سرمایه گذاری یک میلیارد تومانی است.
دیگر استارت آپی که در این رویداد به ارائه نیازهای سرمایه گذاری خود پرداخت، استارت‌آپ «جنروا Generva» از شتاب دهنده «پرتقال» بود که در زمینه تولید صنعتی کانال‌های بیوپلیمری زیست تخریب پذیر نارسایی اعصاب محیطی فعالیت می‌کند و تاکنون یک میلیارد و ۷۰۰ تومان در آن سرمایه‌گذاری شده است. این طرح نیازمند یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری برای راه‌اندازی مجموعه‌ای با ظرفیت ۲۴ هزار کانال است. درآمد ناخالص این طرح در حدود ۱۲ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است. ظرفیت بازار آن در ایران در حدود ۲۰ هزار کانال است و قرار است با ظرفیت تولید صنعتی ۶ هزار کانال در سال اول آغاز شود.
در پایان این رویداد نیز استارت آپ «فیت شیپ» از شتاب دهنده « الکترونیک سلامت کارا» به تشریح ویژگی‌های این پلتفرم پرداخت. این اپلیکیشن با هدف اصلاح سبک زندگی افراد و ارائه راهکار تغذیه و ورزشی برای تامین سلامت افراد طراحی شده است. «فیت شیپ» تاکنون ۱۳ هزار نصب طی یکسال داشته و ماهانه ۲ هزار کاربر فعال دارد. سرمایه گذاری مورد نیاز این استارت آپ، یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است که ۸۰ درصد آن صرف تبلیغات و مارکتینگ و ۲۰ درصد باقی برای نگهداری و توسعه محصول صرف خواهد شد. این استارت آپ در فاز اول فعالیت خود علاقمندان به رژیم ورزش، بیماران دیابتی و کبد چرب و شرکت‌ها و ارگان‌ها را هدف قرار داده است.


درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *