بین معاونت علمی و استاندار تهران؛

تفاهم‌نامه ایجاد ناحیه نوآوری پردیس تهران منعقد شد

تاریخ انتشار: ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

تفاهم نامه ایجاد ناحیه نوآوری پردیس تهران بین معاون علمی و استاندار تهران منعقد شد.

به گزارش وبنا به نقل از معاونت علمی و فناوری،عصر امروز تفاهم‌نامه ایجاد ناحیه نوآوری پردیس تهران به امضای سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران رسید. ناحیه نوآوری پردیس تهران قرار است پیشران فناوری ایران اسلامی شود.

این تفاهم‌نامه با هدف تقویت زیست‌بوم فناوری و نوآوری استان تهران با مرکزیت شرق استان و استفاده از حداکثر ظرفیت‌ها و امکانات و تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و استانداری تهران برای گسترش سخت‌افزاری و نرم‌افزاری ناحیه نوآوری پردیس امضا شد.


ناحیه نوآوری پردیس تهران به عنوان پیشران آینده اقتصاد کشور و جایگزین منابع نفتی با جذب استعدادها و متخصصان داخل و خارج از کشور با بهره‌گیری از توانمندی‌های شرکت‌های فناور و نوآور، بستری برای یکپارچگی بین سه رکن منطقه نوآوری، منطقه صنعتی و منطقه مسکونی را در شرق استان تهران ایجاد کرده است.

با توجه به این‌که بهترین زیست‌بوم‌های دنیا، نواحی نوآوری ویژه خود را دارند، قرار بر این است که ناحیه نوآوری پردیس تهران هم به عنوان ناحیه ویژه نوآوری در کشور معرفی شود. به عنوان مثال دره سیلیکون آمریکا که ۶۷ سال پیش کار خود را آغاز کرد، ۳ میلیون جمعیت دارد و ۵۰۰ هزار نفر شغل نوآورانه هم در آن ایجاد شده است. از دیگر نمونه های موفق این نواحی در دنیا می توان به دایدوک کره جنوبی، سوژوی چین و هسینچوی تایوان اشاره کرد.

شهر پردیس با ۴ هزار و ۱۵۰ هکتار، ۱۷۰ هزار نفر ساکن یکی از بهترین موقعیت های جغرافیایی برای تاسیس ناحیه نوآوری در ایران است. این موقعیت به دانشگاه آزاد اسلامی رودهن، دانشگاه پیام نور پردیس، دانشگاه آزاد اسلامی ناحیه نوآوری پردیس، مرکز ارتباطات ماهواره‌ای بومهن و پژوهشگاه علوم شناختی قابل اتصال است.

همچنین مراکز صنعتی که می توانند به این ناحیه متصل شوند شامل شهرک صنعتی فیروزکوه، منطقه صنعتی خرمدشت، منطقه صنعتی کمرد، منطقه صنعتی سیاه سنگ و شهرک صنعتی دماوند می شوند.

در فاز اول ناحیه نوآوری پردیس مقرر شده است که فاز ۴ پارک فناوری پردیس در ۲۰ هکتار، پردیس کارآفرینی در ۳۱ هکتار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ناحیه نوآوری پردیس در ۲۵ هکتار، پردیس دانشگاه در ۱۸ هکتار و پردیس نوآوری در ۲۰ هکتار راه اندازی شود.

پیش بینی می شود که تا سال ۱۴۰۳، در این ناحیه، ۵ هزار دانشجو، ۲۰ هزار فعال، یک هزار شرکت، ۱۰۰ متخصص ایرانی بازگشته به کشور، ۱۲۰ میلیون دلار صادرات و ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش پارک رقم بخورد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *