راه‌اندازی اینترنت حلال در ایران

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۰

وبنا – معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رییس‌جمهوری گفت: نخستین شبکه اینترنت حلال که از سایت‌های غیراخلاقی پاک شده است، برای نخستین بار در ایران راه‌اندازی می‌شود.

به گزارش «وبلاگ نیوز» ،علی آقا محمدی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا، با بیان اینکه مقدمات راه‌اندازی این شبکه در کشور آماده شده است، افزود: می‌توان شبکه اینترنت حلال را توسعه داد و به سایر کشورهای اسلامی و همسایه متصل کرد.

وی با اشاره به ثبت کنسرسیوم «ایرانیان نت» گفت: این کنسرسیوم قرار است در زمینه توسعه شبکه فیبر نوری فعالیت کند که در آن صورت شاهد افزایش سرعت اینترنت در کشور خواهیم بود.

آقامحمدی تصریح کرد: با راه‌اندازی شبکه اینترنت حلال شاهد تحولات بزرگی در عرصه دولت الکترونیک، تجارت الکترونیک و بانکداری الکترونیک خواهیم بود و تمام خدمات الکترونیکی از طریق این شبکه در اختیار کاربران اینترنت داخلی قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد که جای اینترنت جهانی محفوظ است و در کنار اینترنت داخلی،‌ دسترسی به شبکه جهانی اینترنت همچنان امکان پذیر خواهد بود. معاون اقتصادی معاون‌ اول رییس‌جمهوری در مورد کنسرسیوم ایرانیان نت اظهار داشت:‌ ترکیب اعضای این کنسرسیوم هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

آقا محمدی گفت:‌ این کنسرسیوم دارای مشاور خارجی است و در مرحله نخست فعالیت خود که ۱۸ ماه به طول خواهد انجامید، ۱۰ میلیون کاربر را از طریق فیبر نوری به اینترنت متصل می‌کند. وی باتاکید بر اهمیت تولید محتوا برای اینترنت حلال گفت: بخش‌های مختلف فرهنگی باید در زمینه تولید محتوا برای اینترنت داخلی فعالیت کنند.

آقا محمدی در مورد تجربه کشور چین در راه‌اندازی شبکه اینترنت داخلی گفت: چینی‌ها برای تولید محتوی مورد نیاز کاربران اینترنت، به‌طور وسیع به کار ترجمه پرداختند و الان بعد از انگلیسی زبان دوم در اینترنت زبان چینی است.

اینترنت پاک برای تمام بشریت

آقا محمدی در شرایطی از طرح اینترنت حلال سخن گفته است که پیش از این و روز شنبه ۷ اسفندماه رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از تشکیل هسته‌های اولیه ایده «اینترنت پاک» در کشور خبر داد و اظهار امیدواری کرد که پس از شروع این طرح در ایران، اینترنت پاک در اختیار تمام بشریت قرار ‌گیرد.

رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر از اجرایی کردن ایده تفکیک اینترنت پاک از ناپاک در کشور خبر داد و گفت: «درصد بالایی از استفاده‌های داخل کشور از اینترنت، استفاده‌های مناسب و درستی است؛ اما درصد کمی هم که برای کسب‌وکارهای غیراخلاقی به کار می‌رود، باید به کلی از بین برود که با تحقق ایده اینترنت پاک، این فضای کثیف و غیراخلاقی در کشور منتفی خواهد شد».

وی در آخرین اظهارات خود پیرامون وضعیت پروژه اینترنت پاک گفت: «اینترنت پاک یک ایده است و باید دانشمندان و متفکران و متخصصان حوزه فناوری اطلاعات راجع به این ایده نظرات خود را به ما ارائه کنند».

رضا تقی‌پور با تاکید بر اینکه در زمینه اینترنت پاک نیاز به نظریه‌های عمیق و تئوری‌های بسیار گسترده احساس می‌شود، افزود: «هسته‌های اولیه کار آغاز شده است؛ به نحوی‌که چندین اتاق فکر برای عملیاتی کردن ایده اینترنت پاک تشکیل شده و در قسمت‌های مختلف بحث و بررسی در حال انجام است. این ایده از زوایای مختلف باید مورد بررسی قرار گیرد و باید به نحوی عمل شود که سرآغاز این طرح از ایران باشد و پس از آن در اختیار تمام بشریت قرار گیرد».

وی ادامه داد: «برای استفاده از نظریات تمامی شهروندان فراخوان اعلام می‌کنیم. از همین تریبون استفاده کرده و اعلام می‌کنیم که هر فردی در رابطه با اینترنت پاک ایده و برنامه‌ای دارد، با مراجعه به سایت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات یا سازمان فناوری اطلاعات نظرات خود را برای این وزارتخانه ارسال کند. نظرات تمامی صاحبان فکر و اندیشه در زمینه اینترنت پاک مورد مشارکت قرار می‌گیرد و از تمامی رهنمودها استفاده خواهد شد».

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه ایران اولین کشوری است که قرار است اینترنت پاک را اجرایی کند، گفت: «بسیاری از کشورها از این ایده استقبال کرده‌اند، به ویژه کشورهای مسلمان مانند مالزی و کشورهای حوزه خلیج‌‌فارس تمایل خود را برای اجرایی کردن اینترنت پاک در کشورشان اعلام کرده‌اند که با این وجود، امید می‌رود بتوانیم گوی سبقت را از دیگر کشورها برای عملیاتی کردن اینترنت پاک برباییم».

مطهری: عملی نیست

در همین حال علی مطهری، نماینده شبستر و رییس کمیته مخابرات کمیسیون صنایع و معادن مجلس، با انتقاد از مشخص نبودن جزئیات طرح راه‌اندازی اینترنت پاک در کشور گفت: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات باید به‌صورت دقیق درباره جزئیات این طرح، اطلاع‌رسانی کند.

به گزارش خبرگزاری خانه‌ملت وی افزود: شبکه بین‌المللی اطلاعات که به‌صورت مشترک در دسترس تمام مردم دنیا است، محدود به کشور یا فرهنگ خاصی نیست و گرچه برخی از محتوای این شبکه با مناسبات فرهنگی و اجتماعی ما همخوانی ندارد، اما دسته‌بندی این شبکه، به شیوه‌ای که از اصطلاح اینترنت پاک برمی‌آید، کارگشا نیست.

حذف بخشی از اینترنت در دستور کار نیست

نماینده شبستر در مجلس تصریح کرد: در قانون برنامه پنجم توسعه نیز بر توسعه شبکه ملی اطلاعات داخلی و اینترنت بین‌المللی تاکید و تکلیف شده‌است، بنابراین شایعه دو بخش کردن منابع اینترنتی و حذف یکی از این بخش‌ها، مورد تایید مجلس شورای اسلامی نیست.

مطهری تاکید کرد: اینترنت پاک باید به معنی دسترسی آسان و با کیفیت بالا به منابع اطلاعاتی داخلی باشد نه دو بخشی کردن فضای عمومی و جهانی اینترنت و حذف بخشی از آن.

وی با بیان اینکه تدوین طرح اینترنت پاک، به لحاظ اجتماعی مزیت‌های با ارزشی را به‌دنبال دارد، توضیح داد: مهم‌ترین نکته در این مورد، توانایی فنی مهندسان داخلی در تعیین میزان دسترسی به منابع پاک اینترنتی است که البته بعید به‌نظر می‌رسد چنین امکانی برای متخصصان داخلی وجود داشته باشد.

اینترنت پاک باید پاسخی به تهدیدها باشد

مطهری، با یادآوری تهدیدهای برخی سایت‌های خرابکار و جنبش مجازی کشورهای مخالف مواضع جمهوری اسلامی، تاکید کرد: اینترنت پاک باید به ملت ایران و به‌ویژه کانال‌های خبری کشور این امکان را بدهد که با توانایی مخابره خبرهای صحیح و دقیق، فضای خبری دنیای مجازی را به نفع واقعیت‌ها تغییر جهت دهد، نه اینکه با حذف بخشی از آن امکان شناخت مواضع دوست‌ها و دشمنان را از ملت بگیرد.

وی اظهار امیدواری کرد: طرح اینترنت پاک، رضایت مردم در استفاده از شبکه بین‌المللی اطلاعات، اثر مثبت و انگیزه‌بخشی داشته باشد.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *