مصرف اینترنت در روستاها در پی شیوع کرونا ۲ برابر شد

تاریخ انتشار: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹

مدیرکل دفتر هماهنگی امور استانهای وزارت ارتباطات با بیان اینکه ۹۳ درصد روستاهای کشور از پوشش موبایل و ۸۹ درصد از اینترنت برخوردارند، گفت: در دوران کرونا، مصرف اینترنت در روستاها دو برابر شد.

به گزارش وبنا به نقل از رگولاتوری، مهرداد ترابیان با بیان اینکه تا پایان سال ۹۸ حدود ۳۶ هزار و ۷۰۰ روستا، یعنی ۹۳ درصد روستاهای کشور از پوشش تلفن همراه برخوردار شدند، گفت: تقسیمات کشوری روستا به محدوده‌ای گفته می‌شود که بالای ۲۰ خانوار داشته باشد و در حال حاضر در کشور بالای ۳۹ هزار روستا وجود دارد که توسعه ارتباطات و فناوری اطلاعات در آنها یکی از اهداف دولت است.

وی ادامه داد: بر اساس ماده ۶۸ برنامه ششم توسعه، ۸۰ درصد روستاهای کشور باید به پهن باند دسترسی داشته باشند و از ۴ خدمت پزشکی از راه دور، آموزش از راه دور، بانکداری الکترونیک و کشاورزی از راه دور بهره‌مند شوند. بر همین اساس هدف گذاری وزیر ارتباطات برای سال ۹۹، اتصال ۱۰۰ درصدی روستاها به شبکه پهن باند است. البته امکان دارد حدود ۵ درصد روستاها به دلیل شرایط خاص جغرافیایی، شامل این هدف گذاری نشوند.


ترابیان در مورد دسترسی روستاها به شبکه ملی اطلاعات در سال گذشته، گفت: در سال ۹۸ نزدیک به ۳۵ هزار روستا، یعنی حدود ۸۹ درصد از روستاهای کشور به پهن باند شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کرده‌اند؛ این آمار در سال ۹۶ حدود ۳۲ درصد کل روستاهای کشور را شامل می‌شد. همچنین تا پایان سال ۹۸ بیش از ۳۱ هزار و ۵۰۰ روستا به تلفن ثابت دسترسی پیدا کرده‌اند.

وی با اشاره به افزایش پوشش ارتباطی و پهن باند روستاها در دو سال گذشته تصریح کرد: هنگامی که وزارت ارتباطات مشغول شبکه‌سازی در روستاها بود، بسیاری انتقاد می‌کردند که پوشش پهن باند در روستاها چه ضرورتی برای کشور دارد؟ اما با شیوع کرونا و تعطیلی مدارس، راه‌اندازی آموزش از راه دور نشان داد اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات طی این سال‌ها زیرساختی را ایجاد کرده که در بسیاری از روستاهای دورافتاده دانش‌آموزان می‌توانند آموزش از راه دور را تجربه کنند.

ترابیان افزود: در دوران کرونا مصرف ترافیک اینترنت در روستاها نیز مانند شهرهای کشور تقریباً دو برابر شده است. با این تفاوت که با برداشته شدن برخی محدودیت‌ها در شهرها، شاهد افت ترافیک اینترنت بوده‌ایم، اما در روستاها همچنان مصرف ترافیک اینترنت بالا است و البته این موضوع تاکنون مشکل خاصی برای وضعیت دسترسی روستاها ایجاد نکرده است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *