تپسی وارد بورس میشود.
میلاد منشیپور، مدیرعامل تپسی در گفتگو با روزنامه ایران، استارتاپها را ناچار به ورود به بورس دانسته و در این رابطه توضیح داده است: «فارغ از اینکه شرایط بورس اکنون برای ورود آماده است یا نه باید گفت استارتاپها، چارهای جز حضور در بورس ندارند و برای رشد بیشتر، یا باید سرمایهگذار جذب کنند یا وارد بورس شوند. وقتی شرکتهای اینترنت محور دنیا را نگاه میکنیم میبینیم که این شرکتها یا یک سرمایهگذار خارجی دارند که بخشی از سهام آنها را خریداری کرده یا وارد بورس شدهاند. همه استارتاپهای دنیا مانند اوبر، آمازون و… وقتی از یک سایزی بزرگتر شدند، حتماً وارد بورس شدهاند و گریزی جز طی کردن این مسیر نیست. خوشبختانه ورود تپسی به بورس با زمانی مصادف شده که بورس، شرایط بسیار خوبی دارد چرا که در حال حاضر هم تعداد شرکتهایی که عرضهکننده سهام هستند، کم است و هم تقاضا بسیار بالاست ازسوی دیگر سرمایهگذاری در دیگر حوزهها مانند دلار، مسکن، سکه و… هم راکد است بنابراین بهنظر میرسد وضعیت کنونی هم برای ما و هم برای بازار سرمایه، موقعیت خوبی است.
منشیپور در رابطه با نگرانیهای شرکتهای اینترنت محور از ورود به بورس گفت: «بههر حال ترس و نگرانی در استارتاپها برای ورود به بورس وجود دارد و آن هم ناشی از نگاه بازار سرمایه به شرکتهای اینترنت محور است. در شرکتهای اینترنت محور، رشد در کنار سوددهی بسیار مهم است از طرف دیگر، دارایی اصلی ما شبکه مشتریان (رانندهها و مسافران) است و این دارایی برای ما ایجاد ارزش میکند. با توجه به این موارد، ما در ابتدا فکر میکردیم بازار سرمایه هنوز به گفتمان با استارتاپها عادت ندارد ولی وقتی ما و چند شرکت اینترنت محور دیگر گفتمان خود را با بورس، وزارت اقتصاد و… شروع کردیم، متوجه شدیم که نگرانیهای ما نابجا بوده و بازار سرمایه و بورس طالب ورود استارتاپها هستند و این پذیرش در آنها وجود دارد از اینرو آمادگی خود را برای ورود به بورس اعلام کردیم. البته هنوز باید کارهایی را که برای ورود به بورس نیاز است، تکمیل کنیم که در حال انجام آن هستیم.»
تپسی از نظر اندازه، درآمد و فروش کاملا آماده ورود به بورس است
منشیپور در رابطه با ورود تپسی به بازار سرمایه توضیح داده است: «در حقیقت ما از همان روز اولی که «تپسی» را راهاندازی کردیم به چنین روزی فکر میکردیم و جزو استراتژی ما بود. بههمین دلیل از همان ابتدا تلاش کردیم به موضوعاتی مانند شفافیت مالی، سیستمهای گزارش دهی، سوددهی، رشد و… را که برای ورود به بورس لازم است، توجه کنیم و خوشبختانه اکنون به نقطهای رسیدهایم که از نظر سایز و اندازه، میزان درآمد، فروش و… کاملاً آماده ورود به بورس هستیم.»
تپسی سودده است
منشی پور در ادامه گفت: «خوشبختانه شرکت ما به سوددهی رسیده است. البته باید بگویم که ما قصد ورود به فرابورس را داریم و معیار اصلی ورود به فرابورس، سودده بودن شرکت نیست، البته کار شرکتی که به سوددهی رسیده باشد، در بورس راحتتر است و اگر به سوددهی نیز نرسیده باشد مسیر سخت تری برای ورود به بورس پیش رو دارد، در دنیا نیز میزان ارزشگذاری استارتاپها لزوماً سودآوری نیست و همین که شرکتی امید به سوددهی داشته باشد، کفایت میکند.»
مدیرعامل تپسی در پایان با بیان اینکه مردم از خرید سهام استارتاپها استقبال خواهند کرد گفت: «دقیق نمیتوانم بگویم اما فکر میکنیم بتوانیم در تابستان وارد بورس شویم.»
مطالب مرتبط:
تابستان ۹۹، بهترین زمان ورود استارتاپهای موفق ایرانی به بازار سرمایه