براساس دستورکار کمیسیون صنایع و معادن مجلس؛

طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات این هفته در مجلس بررسی می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹
جهش تولید دانش بنیان

طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع مجلس بررسی می شود.

به گزارش خانه ملت، کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی این هفته طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات را بررسی می‌کند.

براساس دستورکار کمیسیون صنایع و معادن مجلس، این کمیسیون در جلسه روز دوشنبه (۲۲ اردیبهشت ماه) خود، طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات (نمافا) را بررسی می کند.


به گزارش وبنا این طرح در اسفند ۹۷ در دستورکار مجلس قرار گرفت و در بهمن ۹۸ اعلام وصول شد.

براساس آنچه در ماده ۱ این طرح نوشته شده است، در صورت تصویب این طرح، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که براساس قانون حمایت از حقوق پدیدآورندگان نرم‌افزارهای رایانه‌ای تشکیل شده است به سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتقا پیدا می‌کند.

در این قانون این سازمان نهادی مستقل، غیرانتفاعی و غیردولتی عنوان شده که از سازمان نمافای هر استان، شورای انتظامی هر استان، هیأت عمومی سازمان، شورای مرکزی سازمان، شورای انتظامی کل، بازرس و رئیس سازمان با مشارکت اعضای حقیقی و حقوقی تشکیل خواهد شد.

شرکت‌ها، تعاونی‌ها و موسسات موضوع فعالیت در رشته‌های مرتبط یا زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات اعضای حقوقی این سازمان و صاحبان فروشگاه‌های دارای پروانه کسب، فارغ التحصیلان دانشگاهی و دارندگان مهارت‌های تخصصی، اعضای حقیقی سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات را تشکیل خواهد داد.

به گزارش وبنا، انتشار خبر اعلام وصول طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات واکنش‌‌های زیادی را در اکوسیستم استارتاپی ایران در پی داشت.

مسعود شنتیایی، عضو کمیسیون فاوای اتاق ایران در گفتگو با ایرنا، طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات را برای بخش ICT خطرناک ارزیابی کرده بود و اجرایی شدن یکی از بندهای این طرح را سبب شکل‌گیری یک قوه قضاییه جدید در داخل سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌دانست و آن را بر خلاف ساده‌سازی و تسهیل فعالیت‌های بخش خصوصی قلمداد می‌کرد.

نظام‌های مهندسی نمی‌توانند بر اشخاص حقوقی و شرکت‌ها حکم‌رانی کنند

عضو هیات مدیره فدراسیون فاوای ایران در در این رابطه گفته بود: «این طرح که تحت عنوان تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات (نمافا) ارایه شده است، برگرفته از قانون تشکیل نظام های پزشکی و مهندسی ساختمان است. البته آنها بر ساماندهی و نظم دهی اشخاص حقیقی مشغول به فعالیت های تخصصی و کسب و کار نظارت دارند و نمی‌توانند حاکمیت و وظایف خود را برروی اشخاص حقوقی و شرکت ها اعمال کنند.»

این طرح کاملا محرمانه پیش رفته است

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی در زمان اعلام وصول این طرح در مجلس با بیان اینکه اعتراض خود به این طرح را به مجلس اعلام خواهیم کرد به وبنا گفت: «بزرگترین ایراد وارد به این طرح این است که مجلس بدون نظرخواهی از تشکل‌های بخش خصوصی و افراد فعال در این حوزه اقدام به تهیه آن کرده است. این طرح به میزانی ناپخته است که امیدوارم نه تنها در مجلس بلکه در کمیسیون مربوطه نیز رأی نیاورد.»

طرح با مشورت سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهیه شد

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور که در صورت تصویب این طرح، سازمان تحت امرش به سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات ارتقا پیدا می‌کند، در زمان وصول طرح در مجلس این طرح را مثبت ارزیابی کرد. اثنی عشری با بیان اینکه هم‌گرایی در بخش خصوصی سبب کاهش اتلاف انرژی می‌شود، گفت: «این طرح برخی دوستان را نگران از دست دادن جایگاه‌های خود کرده است. در صورتی که آن‌ها می‌توانند وارد ساختار سازمان جدید شوند و با تمرکز بیشتر و بهتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهند.»

اثنی عشری همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا در رابطه با نقش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در تهیه طرح سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفته بود: «این طرح توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی تهیه شده است و نقش ما در تهیه آن محدود به مشورت دادن بوده است.»

مطالب مرتبط:

تاسیس نظام مهندسی فاوا در دستور کار مجلس قرار گرفت

وصول طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات (نمافا) در مجلس شورای اسلامی

طرح سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بخش آی.سی.تی خطرناک است

طرح تشکیل سازمان نظام مهندسی ارتباطات و فناوری اطلاعات، بیم‌ها و امیدها

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *