با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛

مسابقه‌ ملی «پاناسه» در راستای کاربردی شدن پایان‌نامه‌ دانشجویان برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹
هر سال تعداد زیادی پایان نامه در کشور توسط دانشجویان به رشته تحریر در می‌آید اما چه تعداد از آنها تجاری سازی شده و به جامعه رسوخ می‌کند و راه حلی برای یکی از مشکلات جامعه می‌شود. تعداد زیادی از این تلاش‌های علمی تنها در همان سطور پایان نامه باقی می‌ماند و افراد کمی از نتیجه و دستاورد آن آگاهی می‌یابند. اما این موضوع در جشنواره و مسابقه‌ای ملی “پاناسه”، دیده شد تا راهکاری برای کاربردی شدن این پایان‌نامه‌ها باشد.

در همین راستا نخستین دوره از مسابقات ملی پایان نامه‌های سه دقیقه ای با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار می‌شود.

از پایان نامه به آغازنامه
پرویز کرمی دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان درباره اهداف برگزاری این رویداد ملی، توضیحاتی ارائه داد و گفت: بیش از ۴ میلیون دانشجو در مقاطع گوناگون مشغول تحصیل هستند، تعداد زیادی هم در سال‌های گذشته فارغ التحصیل شده‌اند. همه این افراد در انتهای مسیر تحصیل خود با موضوعی به نام پایان نامه مواجه می‌شوند. حال با برگزاری «پانا سه» در نظر داریم پایان نامه را به آغازنامه و امید نامه تبدیل کنیم. تا مردم و سازمان ها از فعالیت‌های علمی و فناوری دانشجویان و آنچه در دانشگاه‌ها می‌گذرد آگاه شوند. آن هم با زبانی شیرین، جذاب و قابل فهم برای عموم و در کوتاه ترین زمان ممکن.

رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی ادامه داد: پس در این رویداد به دنبال آن هستیم تا دستاورد تحقیقات دانشجویان و فارغ التحصیلان به میان مردم برود. در این صورت این پژوهش ها که قطعا بسیاری از آنها فایده و تازگی دارد به جامعه ورود پیدا می‌کند و نتیجه بخش می‌شود. اما در این میان نباید غافل شد که یکی از دستاوردهای مهم این رویداد فرهنگسازی و ترویج علم است. «پاناسه» با بیان نتایج علمی و تخصصی پایان نامه‌ها با زبانی روان راه را برای نفوذ در زندگی‌ها هموار می‌کند و عموم از نتایج تلاش‌های علمی و آنچه در دانشگاه‌های کشور اتفاق می‌افتد، مطلع می‌شوند. در این صورت راهکاری نیز برای افزایش علاقه به موضوعات علمی در جامعه ارائه شده است.


به سوی رفع نیازهای جامعه
مشاور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با اشاره به اینکه این رویداد می‌تواند گامی برای حرکت به سوی رفع نیازهای فناورانه جامعه با پایان‌نامه‌های دانشجویی باشد، افزود: با برگزاری این رویداد موضوعات پژوهشی در پایان‌نامه‌ها رصد می‌شود و می‌توان آنها را به سوی تجاری سازی و رفع نیازهای جامعه سوق داد و از نوآوری و خلاقیت نیروی جوان و تازه نفس کشور در این زمینه بهره برد.

رییس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین بیان کرد: در نهایت نیز از ۵ پایان نامه برتر حاضر در این رویداد برای تجاریسازی حمایت‌های ویژه می‌شود. البته دانشجویان و فارغ التحصیلان شرکت کننده در «پانا سه» پس از گذراندن مرحله منطقه‌ای وارد مسابقه ملی می‌شوند.

سه دقیقه خلاقانه
کرمی با بیان اینکه علاقمندان برای شرکت در این رویداد در فیلمی به مدت سه دقیقه خلاقانه و به دور از پیچیدگی‌های تخصصی پایان نامه خود را توضیح می‌دهند، گفت: پس از آن این فیلم در سامانه جشنواره به آدرس http://panase.ir بارگذاری می‌شود و در مرحله مجازی ۱۵۰ نفر انتخاب می‌شوند و به مرحله منطقه ای راه می‌یابند در این مرحله نیز ۳۰ نفر برگزیده به مرحله کشوری می‌روند و در نهایت ۵ نفر برگزیده می‌شوند.

دبیر ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان معاونت علمی با اشاره به اینکه از زمان انتشار فراخوان تا کنون بیش از ۱۵۰ پایان نامه و طرح پژوهشی به جشنواره ارسال شده است، افزود: دانشجویان و فارغ التحصیلان از سراسر کشور برای شرکت در این رویداد تا ۱۵ تیرماه سالجاری مهلت دارند. البته با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها این مهلت تمدید شد. این اقدام با توجه به استقبال در همین مدت کم و درخواست زمان بیشتر انجام شد.

شایسته یادآوری است جشنواره اولین دوره ی مسابقات ملی پایان نامه های سه دقیقه ای “پاناسه” با حمایت معاونت علمی و فناوری و توسط صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان در حال برگزاری است.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *