با پایان فرآیند ارزیابی؛

۶۸ استودیوی بازی‌سازی به ساختار حمایتی همگرا سال ۱۳۹۹ راه پیدا کردند

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹

به گزارش اداره ارتباطات و اموربین‌الملل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای؛ دبیرخانه همگرا پس از جمع‌­بندی نتایج ارزیابی متقاضیان عضویت در ساختار حمایتی همگرا سال ۱۳۹۹؛ ۳۲ شرکت و ۳۶ تیم را حائز دریافت رتبه در سطوح ۲ و ۳ اعلام کرد.

سیدمحمدعلی سیدحسینی؛ معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با اعلام این خبر افزود: برای بهره­‌مندی حداکثری بازی‌سازان از حمایت­‌ها، متقاضیانی که در این ساختار حائز رتبه نشده‌اند، به عضویت «فراهمگرا» در خواهند آمد. اعضای فراهمگرا قادر خواهند بود از تخفیف‌های خدمات‌دهندگان حمایتی ساختار همگرا و فرصت‌های حمایتی موقعیتی بوجود آمده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بهره‌مند شوند، اما اعتبار حمایتی به آنها تعلق نخواهد گرفت.

معاون حمایت بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: با تجربیات کسب شده از تخصیص اعتبار و ارائه حمایت­‌ها در همگرا ۱۳۹۸ و بازخورد اعضا و نظرات شورای همگرا، تغییراتی در جهت بهبود کیفیت ارائه حمایت­‌ها به اعضا در ساختار حمایتی همگرا ۱۳۹۹ اعمال شد. این تغییرات در فرایند ثبت نام، شاخص‌­های ارزیابی، سطح‌­های رتبه­‌بندی همگرا و حمایت‌­های صادراتی اعضای همگرا صورت گرفته­‌است.


او افزود: همان‌طور که در زمان ثبت‌نام (بهمن ماه۱۳۹۸ ) نیز بیان شد، جهت سهولت در عضویت، برخی پیش شرط­‌های ثبت‌نام در همگرا از قبیل تعداد بازی منتشر شده، تعداد دانلود و سابقه بازی‌سازی برداشته شد تا متقاضیان بیشتری بتوانند در این ساختار ثبت نام کنند.

سیدحسینی با اشاره به محورهای ارزیابی و سنجش تیم/شرکت‌های متقاضی عضویت در همگرا گفت: در این دوره تیم/شرکت‌های بازی‌سازی علاوه بر شاخص‌های «تولید» و «فرهنگی» به لحاظ «مخاطب و بازار» نیز مورد سنجش و ارزیابی قرار گرفتند. کمیته ارزیابی تولید از بازی‌سازان مطرح کشور تشکیل شد و استودیوهای بازی‌سازی متقاضی از جنبه‌های مختلف مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیازبندی شدند. شاخص‌های «مخاطب و بازار» نیز با همکاری بخش خصوصی مورد ارزیابی قرار گرفت.

معاون حمایت بنیاد تصریح کرد: ارزیابی فرهنگی نیز پیرامون چهار محور اولویت­‌دار ابلاغی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل «تقویت نهاد خانواده و گسترش خانواده محوری»، «توجه به مسئولیت‌پذیری فردی و اجتماعی»، «مبارزه با فساد و بی عدالتی با رویکرد تقویت امید و نشاط اجتماعی» و «انعکاس پیشرفت‌های حوزه علم و فناوری کشور» توسط کمیته ارزیابی فرهنگی مورد ارزیابی قرار گرفته و امتیاز هر بازی در این شاخص‌ها تعیین گردید که این محورها جهت ارزیابی متقاضیان عضویت در همگرای سال ۱۴۰۰ نیز مورد استناد قرار خواهند گرفت. در این میان تنها ۱۵ استودیوی بازی‌سازی بازی‌هایی که حداقل یکی از شاخص‌های ارزیابی فرهنگی اعلام شده را دارا بودند، ارائه کردند.

سیدحسینی با اشاره به رتبه­‌های هفت‌گانه ساختار حمایتی همگرا سال ۱۳۹۹ که در چهار سطح دسته‌بندی می‌شوند، گفت: سطح یک از «بازی‌سازان رشدیافته» (رتبه‌های سیمرغ و هما) است که نحوه ارزیابی و عضویت آن‌ها در آینده نزدیک اعلام خواهد شد. سطح دو از «بازی‌سازان در حال رشد» شامل رتبه‌های ققنوس (شرکت‌ها) و شیردال (تیم‌ها)، سطح سه از «بازی‌سازان نوپا» شامل رتبه‌های هدیوش (شرکت‌ها) و یوز (تیم‌ها) و سطح چهار شامل «تیم‌های بازی‌سازی مستعد» با رتبه غزال خواهد بود که توسط «مبادی همگرا» معرفی خواهند شد. تیم‌های عضو «فراهمگرا» نیز فرصت خواهند داشت طی سال جاری از طریق معرفی یکی از «مبادی همگرا»، وارد ساختار همگرا شده و در سطح ۴ همگرا (رتبه غزال) عضو شده و از اعتبار این رتبه استفاده کنند. بدین ترتیب بازی‌سازان سطوح یک و چهار ساختار حمایتی همگرا ۱۳۹۹، در ارزیابی‌های این مرحله حضور نداشتند و نحوه ارزیابی و عضویت در آن­ها در طی سال خواهد بود.

بنا به اعلام دبیرخانه همگرا سال ۱۳۹۹، تمرکز بیشتر بر حمایت‌های صادراتی به اعضای این ساختار با همکاری «مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری ریاست جمهوری» از جمله تغییرات امسال همگرا است. همچنین منابع حمایتی «ستاد توسعه فناوری‌های نرم و هویت‌ساز معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری» جهت بهره‌برداری شرکت‌های عضو به ساختار اضافه شده است. منابع حمایتی ویژه‌ای نیز برای بهره‌مندی بازی‌سازان تولیدکننده «بازی‌های جدی» (بازی‌های هدفمند) اختصاص یافته است.

شایان ذکر است، میزان اعتبار اختصاص یافته به رتبه­‌ها، زمان تخصیص و نحوه استفاده اعضا طبق شیوه نامه بهره‌­برداری از حمایت­‌های همگرا خواهد بود که پس از تصویب آن در شورای همگرا به زودی به اطلاع اعضای همگرا خواهد رسید.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *