روند انتشار آگهی ملکی در تهران با تعداد معاملات خرید و فروش مسکن، یکسان است؛

بازگشت رونق به ثبت آگهی‌های آنلاین ملکی پس از ۵۰ درصد کاهش در فروردین ۹۹

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

مقایسه تعداد آگهی‌های فروش ملک در شهر تهران با تعداد معاملات انجام شده در سال ۹۸ نشان می‌دهد گرچه تعداد این دو به هم نزدیک نیستند؛ اما روند هر دو، یکسان است.

مقایسه آگهی‌های ملکی در سال ۹۸ که ملک‌رادار آنها را به صورت مجموع، منتشر می‌کند با‌ آمارهای معاملات انجام شده که بانک مرکزی به صورت ماهانه منتشر می‌کند، نشان می‌دهد در ماه‌هایی که تعداد آگهی‌های منتشر شده افزایش داشته، بازار معاملات با رونق همراه بوده، و در مقابل هر زمان بازار معاملات به رکود رفته، تعداد آگهی‌ها نیز کمتر شده‌اند.

اردیبهشت سال گذشته و درست یک ماه پیش از آغاز رکود در بازار مسکن، تعداد آگهی‌ها و معاملات به صورت چشمگیری افزایش یافتند و پس از آن از خرداد تا شهریور ماه، تعداد معاملات به صورت مستمر کاهش یافت. در این ماه‌ها تعداد آگهی‌ها نیز روند نزولی داشته و تنها در تیر ماه با افزایش همراه بوده است. اما در نیمه دوم سال، روند انتشار آگهی‌ها و معاملات مسکن در تهران، اندکی متفاوت بوده‌اند و در حالی که از مهر تا بهمن تعداد معامله‌ها به صورت مستمر افزایش داشته‌اند، تعداد آگهی‌ها در دو ماه آبان و دی نسبت به ماه قبل، کاهش داشته‌اند. همچنین در بهمن ماه که تعداد معامله‌ها حتی از اردیبهشت نیز بیشتر بوده، تعداد آگهی گرچه افزایش را نشان می‌دهد؛ اما به سطح اردیبهشت نرسیده است.


در اسفند ماه نیز هر دو نمودار با کاهش همراه بوده‌اند و در این میان تعداد آگهی‌ها به کمترین میزان در سال ۹۸ رسیده‌اند که این موضوع تاثیر خود را در معاملات فروردین ۹۹ نشان داده است که البته تاثیر کرونا نیز در این امر زیاد بوده است.

بانک مرکزی تاکنون آمارهای معامله‌های ملکی اسفند ۹۸ را منتشر نکرده است؛ اما اطلاعات وزارت مسکن و اتحادیه املاک نشان می‌دهد در ماه پایانی سال گذشته تعداد معاملات مسکن به نسبت بهمن ماه با کاهش زیادی روبرو بوده است.

در ۱۲ ماه سال گذشته، اردیبهشت ماه بیشترین تعداد آگهی‌ها را داشته و اسفند ماه کمترین آگهی‌ها را داشته‌اند. این در حالی است که از نظر تعداد معاملات، بهمن ماه بهترین و شهریور، بدترین ماه بوده‌اند. نمودارهایی که در ادامه می‌آید تعداد آگهی‌های فروش ملک مسکونی و تعداد معاملات ملک مسکونی در تهران به تفکیک ماه در سال ۹۸ را نشان می‌دهد.

ملک‌رادار در گزارش‌های فصلی خود، وضعیت بازار املاک را در فصل‌های تابستان و پاییز بررسی کرده است و گزارش فصلی بازار آنلاین ملک در زمستان ۹۸ به زودی منتشر می‌شود.

روند آگهی‌ها در فروردین و هفته اول اردیبهشت ۹۹

به دلیل شرایط کرونا، تعطیلی دفاتر املاک و محدودیت‌های رفت و آمد، در فروردین امسال شاهد کاهش حدود ۵۰ درصدی تعداد آگهی‌ها نسبت به فروردین سال ۹۸ بوده ایم. اما با کاهش محدودیت‌ها از ۳۰ فروردین، به نظر می‌رسد روند بازار مسکن حداقل در ثبت آگهی‌های ملکی در حال بازگشت به شرایط عادی خود می‌باشد. اطلاعات تکمیلی در این خصوص در گزارش‌های بعدی ملک‌رادار منتشر خواهد شد.

 

 

 

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *