رئیس جمهور در جلسه هم اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان؛

دانشگاه‌ها براساس تعداد پارک‌های علم‌فناوری و ارائه علم به بازار ارزش‌بندی شوند

تاریخ انتشار: ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر امروز در جلسه هم اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان که به صورت ویدئوکنفرانسی انجام شد، اظهار داشت: باید کم کم ارزش بندی دانشگاه‌ها بر این مبنا قرار گیرد که این دانشگاه، دارای چند پارک علم و فناوری است و چگونه می‌تواند علم را از طریق این پارک‌ها به بازار برساند.

رئیس جمهور گفت: علم و دانش و فناوری را باید به دست مصرف کننده نهایی برسانیم و معمولاً دانشگاه‌های ما در علم و دانش و تحقیقات کارهای بزرگی انجام می‌دادند و گاهی ارتباط محقق با مصرف کننده واقعی مشخص نبود و دانشگاه به تولید اتصال نداشت و تولید نیز به مصرف نهایی متصل نبود.

روحانی با اشاره به اینکه امروز شاهد یک حرکت بسیار خوب هستیم، گفت: امروز استان مرکزی گزارش داد که در پارک‌های علم و فناوری این استان، هزار و ۸۰ نفر تحصیل کرده در این مرکز شاغل هستند.


وی افزود: گزارش مرکز اصفهان هم برای من جالب بود، زمانی که محصولی را در این پارک تولید می‌کنند آن را تا مصرف کننده نهایی دنبال می‌کنند و این برای ما بسیار مهم است که تولید خودمان را چگونه پایش و نظارت کنیم که آیا در جایی انبار و یا سوء‌استفاده می‌شود و یا یک فروشگاهی به یک قیمت نامناسبی عرضه می‌کند و آیا به دست مصرف کننده می‌رسد؟

روحانی همچنین گفت: این برای ما بسیار ارزشمند است که زنجیره را از ابتدای تولید تا پایان مصرف، نظارت کنیم.

مسئله تولید واکسن ویروس کرونا یک رقابت جهانی است

رئیس جمهور با اشاره به اینکه اقدامات برای درمان ویروس کرونا (تولید واکسن) در ایران شروع شده است، اظهار داشت: مسئله درمان ویروس کرونا و تولید واکسن یک رقابت جهانی است و ما هم در این رقابت حضور داریم.

روحانی با اشاره به اینکه از سال ۹۲ تا امروز به تعداد پارک‌های علم و فناوری ۱۹ درصد اضافه شده است، گفت: از لحاظ درآمدزایی نیز حرکت خوبی صورت گرفته و چنانکه وزیر علوم هم در جلسه امروز اعلام کرد، ۱۳ هزار میلیارد تومان میزان فروش این شرکت‌های دانش بنیان بوده است.

وی افزود: میزان فروش این شرکت‌ها از سال ۹۶ به لحاظ ارزی مقداری کاهش داشته که قاعدتاً مسئله تحریم و ارتباطات بین کشورها بر این موضوع اثرگذار بوده است؛ البته باید تلاش کنیم این مسئله حل و فصل پیدا کند.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه ما در حوزه‌هایی مثل نانو و بیو، بازار خوبی برای صادرات داریم، گفت: البته معضل بزرگ کرونا بر این مسئله اثر گذار بوده است و اگر چه ما وقتی از کرونا حرف می‌زنیم به فکر سلامت جسم و بازار و اقتصاد هستیم، اما خیلی از مسائل مهم دیگری هم وجود دارد که کرونا آن‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

روحانی با بیان اینکه کرونا روابط اجتماعی و ارتباطات خانوادگی را هم تحت تأثیر قرار داده است، تصریح کرد: تأثیر این ویروس بر عید نوروز و ماه مبارک رمضان کاملاً مشهود است؛ مثلاً در شب‌های ماه مبارک رمضان جلسات انس و معنویت که برای مردم ما به لحاظ معنوی و سلوک زندگی بسیار مهم بود، برگزار می‌شد، اما این ویروس در این ماه مبارک مانع از تشکیل چنین جلساتی شده است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه این ویروس زندگی بشر تحت تأثیر قرار داده است، گفت: این موضوع نشان دهنده قدرت طبیعت و قدرت خداوند است که یک موجود ریز پنهان نادیدنی از یک نقطه‌ای فعالیت خودش را شروع می‌کند و نهایتاً همه کره زمین را در مدت یک ماه تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد و این موضوع تا حدی باعث تنبه ما شده است.

رئیس جمهور با اشاره به یک تعبیر قرآنی، افزود: در قرآن گفته می‌شود هر چقدر شما به دانش و علم نزدیک شوید، دانش و علم بشر کلاً اندک است.

روحانی ادامه داد: ۱۰ سال پیش چه زمانی فکر می‌شد که یک ویروس می‌تواند سلامت، زندگی، ارتباطات، اقتصاد و سیاست جامعه را این چنین تحت تأثیر قرار دهد.

وی با اشاره به تأثیرات منفی ویروس کرونا خاطر نشان کرد: البته این ویروس فضا و فرصتی خاص برای فعالیت‌های ما ایجاد کرده است؛ امروز فعالیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری را می‌بینیم که چگونه با همه قدرت از روز اولی که با این ویروس مواجه شدیم به میدان آمدند و نیازمندی‌ها در بخش ضدعفونی، تشخیص، پیشگیری و مراقبت پاسخ دادند.

رئیس جمهور همچنین اظهار داشت: البته در بعضی از زمینه‌ها مثل درمان که دنیا هم در مراحل اولیه است ما هم در مراحل اولیه هستیم> من خوشحال شدم که برخی از پارک‌های علم و فناوری حتی در تلاش هستند ببینند چگونه از طریق داروهای گیاهی می‌توانند کرونا را مهار کنند.

روحانی با اشاره به اینکه دلاوری و شجاعت در آغاز این کار بسیار مهم است، گفت: معمولاً در حوزه درمان رسیدن به یک نتیجه قطعی و واقعی زمان بر است؛ مخصوصاً نسبت به ویروس ناشناخته‌ای که کل شناخت ما نسبت به آن چند ماه بیشتر نیست و رسیدن به درمان نهایی زمان می‌برد.

وی افزود: امروز مراکزی هستند که به صورت ویژه در بحث واکسن مشغول به کار هستند که این کار بسیار بزرگی است؛ امروز همه دنیا در مسئله درمان ویروس کرونا فعال است و رسیدن به واکسن کرونا یک رقابت جهانی است و ما هم وارد یک رقابت جهانی شده ایم.

رئیس جمهور گفت: اگر زودتر از دیگران به نتیجه برسیم از لحاظ افتخار، سلامت، نجات بشر و اقتصاد بسیار برای ما مهم است.

تاکید رئیس جمهور بر تقسیم کار شرکت‌های دانش بنیان برای مقابله با بیماری کرونا

رئیس جمهور بر ضرورت تقسیم کار میان شرکت‌های دانش بنیان برای تشخیص و تولید تجهیزات پزشکی مراقبتی و درمانی بیماری کرونا تاکید کرد.

روحانی در ادامه جلسه هم اندیشی با مدیران پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش بنیان که بصورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، افزود: ما باید بتوانیم یک تقسیم کاری میان پارک‌های فناوری و شرکت‌های دانش بنیان ایجاد کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر ضرورت تقویت شرکت‌های دانش بنیانی که در زمینه‌های تولید ماسک، کیت تشخیص ویروس کرونا و دستگاه‌های تنفسی بیشتر کار کرده اند، گفت: ما باید یک تقسیم کاری میان ۴۳ پارک علم و فناوری که در زمینه مقابله با بیماری کرونا فعالند انجام دهیم، تا هر کدام در یک بخش فعال شوند.

روحانی افزود: شرکت‌های دانش بنیان در برخی استان‌ها در حوزه تولید ماسک‌ها n ۹۵ و در برخی دیگر از استان‌ها در تولید دستگاه‌های تنفسی و تولید دستگاه‌های سیتی اسکن فعالند و علاوه بر تأمین نیازهای داخل برای صادرات هم آمادگی دارند.

رئیس جمهور گفت: با یک تقسیم کار می‌توانیم کاری را که عقب‌تر است، به پارک علم و فناوری بدهیم که آمادگی بیشتری برای انجام آن دارد.

وی افزود: آقای ستاری اعلام کرد که در تولید کیت سلولوژی ما از هفته‌های آینده توان صادرات داریم و علاوه بر تأمین نیازهای داخلی در زمینه کیت‌های آنتی بادی هم می‌توانیم صادر کننده باشیم و در زمینه کیت‌های تشخیصی می‌توانیم نیازهایمان را رفع کنیم و حتی صادر کننده باشیم.

روحانی افزود: در زمینه مواد شوینده و ضد عفونی کننده هم در دولت مطرح شد که الان به نقطه‌ای رسیده ایم که می‌توانیم نیازهای کشور را بکلی رفع کنیم و صادر کننده باشیم.

رئیس جمهور گفت: ما با یک ویروس خطرناکی مواجه شدیم که امروز اکثر نیازهای ما در داخل تولید می‌شود این نشانه قدرت علمی، خودکفایی و اقتصاد دانش بنیان کشور است.

روحانی این حرکت خوب را نشانه غیرت مومنانه ملی دانست و افزود: از آن روزی که شرکت‌های دانش بنیان متوجه گرفتاری مردم به ویروس کرونا شدند، دربرابر این ویروس تمام توان خودشان را بکار گرفتند.

رئیس جمهور گفت: یک سری از شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری باید در بخش تشخیص و یک تعداد دیگر باید در بخش تولید تجهیزات مراقبتی مثل تولید دستگاه‌های تنفسی فعال باشند.

روحانی افزود: در زمینه درمان هم در قدم‌های اول هستیم و باید تلاش کنیم تا به نتیجه برسیم.

شرکت‌های دانش بنیان برای کاهش تبعات اقتصادی کرونا به صحنه بیایند

رئیس جمهور تاکید کرد: شرکت‌های دانش بنیان باید برای کاهش تبعات اقتصادی و اجتماعی ناشی از همه گیری بیماری کرونا به صحنه بیایند.

روحانی گفت: کار این شرکت‌ها صرفاً مسائل بهداشتی و تشخیص ویروس کرونا نیست بلکه کارهای بسیار عظیمی دارند که من با آن آشنا هستم.

وی تاکید کرد: باید کاری کنیم که بخش خصوصی و تولید کننده به نحوی تشویق شوند که بدانند برای آینده صنعت، خدمات و تولیدشان به شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری متصل شوند و آنان باید متقاضی باشند.

رئیس جمهور افزود: شرکت‌های دانش بنیان نیز باید طرح‌های جدید به بخش‌های خصوصی و تولید کننده ارائه کنند و خودشان باید سرمایه گذار اصلی در این زمینه باشند.

روحانی گفت: اگر اتصال میان دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری، شرکت‌های دانش بنیان، کارخانه‌ها و تولید کنندگان به طور کامل برقرار شود، آنگاه می‌بینیم که هم تولید کنندگان نفع می‌برند و هم دانشگاه‌ها تشویق می‌شوند و می‌دانند که چه دانشی مهم‌تر است و بیشتر باید در آن رشته‌ها سرمایه گذاری کنند.

وی همچنین با تاکید بر ایفای نقش شرکت‌های دانش بنیان در کاهش تبعات اقتصادی و اجتماعی همه گیری کرونا، افزود: وقتی به مردم می‌گوئیم بیشتر در خانه بمانند اگر بتوانیم نیازهایشان را تأمین کنیم و آنان بتوانند نیازمندی هایشان را از طریق فضای مجازی منتقل کنند، کار بزرگی در زمینه کاهش تبعات اقتصادی کرونا انجام داده ایم.

رئیس جمهور گفت: به هر حال این بیماری مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده که ممکن است چند ماه دیگر با آن مواجه باشیم، ما نمی‌دانیم که پایان همه گیری این بیماری چه ماه و چه روزی است و بسیار زود است که درباره این مسئله حتی در سطح دنیا صحبت شود.

روحانی تاکید کرد: بنابراین باید به تبعات اقتصادی این بیماری توجه کنیم و پارک‌های علم و فناوری در این زمینه نیز طراحی، فعالیت و اقدام می‌کنند.

وی افزود: البته در موضوع روابط اجتماعی با وجود کرونا خیلی کارها می‌شود انجام داد، چنانکه برخی دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان فعالیت‌هایشان را در این زمینه آغاز کرده اند.
رئیس جمهور عملکرد اغلب شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های علم و فناوری و واحدهای تولیدی را در کمک به مهار بیماری کرونا بسیار خوب دانست و گفت: آنان به پروتکل‌های بهداشتی توجه کردند و به همین علت در بسیاری از این مراکز تولیدی، افراد بسیار کمی به این بیماری مبتلا شدند.

روحانی افزود: برخی از شرکت‌های بزرگ به ما اعلام کردند که حتی یک نفر از کارکنان، مهندسان و مدیرانشان در این مدت مبتلا به کرونا نشده اند که این نشان می‌دهد مراقبت دقیقی انجام داده اند.

وی با قدردانی از شرکت‌های دانش بنیان در ساخت دستگاه‌های تب سنج از راه دور، گفت: این گونه وسایل در تشخیص مبتلایان به ما کمک می‌کند و مانع از توسعه بیماری کرونا می‌شود.
رئیس جمهور همچنین با اشاره به کاهش آمار فوتی‌های ناشی از ابتلاء به کرونا در کشور، اظهار داشت: خوشبختانه در دو هفته اخیر آمار این فوتی‌ها از سه رقم به دو رقم و تعداد بیماران بستری کاهش یافته است که امیدواریم روز به روز پایین‌تر رود.

منبع: مهر

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *