نگاهی به خدمات استارتاپ‌های شتابدهنده کارا در دوران شیوع کرونا؛

از خدمات‌دهی به ۱.۱ میلیون نفر تا ایجاد ۵۰۰ شغل

تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹

در سومین ماه از اعلام رسمی شیوع کرونا در ایران هر چند این بیماری هنوز در کشور ما قربانی می‌گیرد ولی اطلاعات و آمادگی مردم برای محافظت از خود فارغ از اینکه با گذشت ۲ ماه جه میزان این بیماری را جدی می‌گیرند، بسیار بالا رفته است. در حال حاضر آمارهای برخی از کسب‌وکارهای آنلاین شاهدی بر رعایت فاصله‌ اجتماعی از سوی مردم است. کسب‌وکارهای آنلاین در این مدت نه‌تنها مایحتاج زندگی روزمره مردم را به درب منازل آن‌ها بردند و آن‌ها را از خرید حضوری بی‌نیاز کردند، بلکه با تولید محتوای در زمینه شیوع کرونا به آگاهی مردم از این بیماری اضافه کردند. با ارائه فیلم و کتاب آن‌ها را سرگرم کردند و با برقراری ارتباط آنلاین بین بیمار و پزشک از مراجعه حضوری مردم به بیمارستان‌ها که از آلوده‌ترین نقاط به ویروس کرونا اعلام شده، جلوگیری کردند.

آمارهای کافه بازار نیز شاهدی بر این ادعاست. براساس آمارهای کافه بازار، اپلیکیشن‌های پزشکی در فاصله بین ۱ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹ با ۱۰۰ درصد رشد مواجه بوده‌اند.

کارا، شتابدهنده تخصصی حوزه سلامت الکترونیک که چندین استارتاپ حوزه پزشکی و تندرستی را در پورتفولیوی خود دارد، نیز خدمات گسترده‌ای را در این دوران به مردم ارائه کرده است.


شتابدهنده کارا در دوران شیوع کرونا به حدود ۱.۱ میلیون نفر به طور رایگان و به ارزش ۳ میلیارد ریال خدمات ارائه کرده است. ارائه رایگان خدمات توسط تیم‌های مخلتف شتابدهنده کارا تنها نقطه مثبت در کارنامه این شتابدهنده در دوران شیوع کرونا نیست، زیرا آنطور که معاون مدیرعامل کارا اعلام می‌کند، استارتاپ‌های زیر مجموعه این شتابدهنده در این دوران به طور مستقیم و غیر مستقیم برای ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی کرده‌اند.

معاون مدیرعامل شتابدهنده کارا در گفتگو با وبنا خدمات استارتاپ‌های مختلف این شتابدهنده در دوران کرونا را تشریح می‌کند.

حسام سردارلو در رابطه با خدمات اپلیکیشن هلیکس می‌گوید: «اپلیکیشن هلیکس دستیار سلامت دیجیتال است. این اپلیکیشن در دوران شیوع کرونا به طور آنلاین ارتباط مستقیم پزشک و بیمار را برقرار کرد. در این مدت ۷۰۰۰ بیمار ۱۲۰۰۰ مشکل پزشکی خود را به طور رایگان از طریق اپلیکیشن هلیکس برطرف کردند. ارزش خدمات هلیکس که ۴۵ پزشک در آن در حال فعالیت هستند، در این مدت  معادل ۱۰۰ میلیون تومان بوده است.»

آوید

سردارلو در ادامه در رابطه با خدمات آوید، دیگر استارتاپ شتابدهنده کارا توضیح می‌دهد: «آوید پلتفرم آموزش مجازی در حوزه آموزش تخصصی سلامت است. آوید در این مدت برای تمام دوره‌های خود ۶۰ درصد تخفیف درنظرگرفته بود. آوید همچنین به طور تخصصی در رابطه با ویروس کووید ۱۹ محتوا تهیه کرده است. در این مدت کاربران ۱۲۰۰۰ ساعت محتوای آموزشی را بر بستر پلتفرم آوید تماشا کردند. آوید همچنین یک پلتفرم آموزشی رایگان را در این مدت به دانشگاه‌ها ارائه کرد.»

مانیار

به گفته سردارلو، در دوران شیوع کرونا ۲۵۰  فروشگاه به سیستم پرداخت اپلیکیشن مانیار مجهز کرده‌اند. اپلیکیشن مانیار یک دسیار پرداخت است که از با استفاده از QR کد پرداخت‌ها را تسهیل می‌کند. همچنین آنطور که معاون مدیرعامل شتابدهنده کارا می‌گوید، در دوران شیوع کرونا، ۱۲۰ خیریه کمک‌های مالی را از طریق اپلیکیشن مانیار دریافت کرده‌اند.

فیت‌شیپ

فیت‌شیپ استارتا دیگر شتابدهنده کارا است که به طور تخصصی در حوزه تندستی و بدن‌سازی فعالیت می‌کند.

سردارلود در رابطه با خدمات فیت‌شیپ در دوران شیوع کرونا، می‌گوید: «در دوران شیوع کرونا، حدود ۹۰۰۰ نفر از طریق اپلیکیشن فیت‌شیپ در منزل با مربی خود تمرین و ۱۵۰هزار نفر بیماری‌های خود را با کمک اپلیکیشن فیت‌شیپ کنترل کرده‌اند. در این مدت ۱ میلیون نفر از از وب‌سایت فیت‌شیپ که محتوای تولید شده توسط تیم فیت‌شیپ در آن منتشر می‌شود، بازدید کرده‌اند.»

سردارلو از نمونه‌گیری از کاربران برای تست کرونا در منازل توسط اپلیکیشن دکترچکاپ خبر می‌دهد و می‌گوید: «۲۱۰۰ نفر در این مدت بدون مراجعه به مراکز درمانی و از طریق اپلیکیشن دکتر چکاپ تست کرونا داده‌اند. به این صورت که متخصصین با لوازم تخصصی به درب منازل یا محل کار کاربران مراجعه و از آن‌ها نمونه‌گیری می‌کردند. از ۲۱۰۰ نفر که توسط دکتر چکاپ مورد آزمایش قرار گرفتند، نتیجه تست کرونای ۲۵۲ نفر مثبت شد. بنابراین شناسایی این افراد از طریق اپلیکیشن دکتر چکاپ سبب جلوگیری از ابتلای حدود ۵۰۰۰ نفر به ویروس کرونا شد.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *