گزارش جدید ملک‌‌رادار از تأثیرات کرونا بر بازار مسکن؛

کرونا رکود بازار مسکن را عمیق‌تر کرد

تاریخ انتشار: ۳۱ فروردین ۱۳۹۹

رکود بازار مسکن که از اوایل تابستان سال ۹۸ در بازار دیده می‌شد، با اعلام خبر ورود کرونا به ایران عمیق‌تر شده و تعداد آگهی‌های ثبت شده را به حدود نصف کاهش داد.

بررسی آگهی‌های آنلاین ثبت شده در پلتفرم‌های مختلف در بازه زمانی اول بهمن تا ۲۵ فروردین دو سال متوالی نشان از کاهش تعداد آگهی‌ها حتی پیش از ورود کرونا به ایران دارد؛ اما این بیماری، تأثیر عمیقی بر بازار گذاشته و روند کاهش آگهی‌ها را شدیدتر کرده است.

مقایسه آگهی‌های ملکی در استان‌های تهران و البرز و چند شهر مهم خراسان (مشهد، بجنورد، بیرجند، نیشابور و سبزوار) در بهمن  سال ۹۷ و ۹۸ نشان از کاهش حدود ۵۳۰ هزار موردی دارد؛ اما تعداد آگهی‌ها در اسفند ۹۷ و ۹۸ بیش از ۶۳۰ هزار تفاوت دارد. همچنین در حالی که اسفند ۹۷ به نسبت بهمن همان سال حدود ۳۰۰ هزار آگهی کمتر منتشر شده بود در سال ۹۸ این فاصله به بیش از ۴۲۰ هزار مورد رسید.


ملک‌رادار به عنوان موتور جست‌و‌جوی املاک ایران، آگهی‌های استان‌های تهران و البرز و منطقه خراسان (استان خراسان رضوی و شهرهای بجنورد، بیرجند و نیشابور و سبزوار) که در پلتفرم‌های مختلف منتشر می‌شوند را به صورت مجموع منتشر می‌کند. داده‌های به دست آمده از آگهی‌های ثبت شده در ماه‌های مختلف نشان می‌دهد بازار مسکن همچنان با رکود عمیقی روبرو است؛ اما پس از ورود کرونا به ایران این رکود شدت بیشتری داشته است به گونه‌ای که تا ۲۵ فروردین سال جاری تنها ۳۰۰ هزار مورد آگهی ملکی در مناطق مورد بررسی، منتشر شده‌اند این در حالی است که تعداد آگهی‌ها در مدت مشابه در سال قبل، نزدیک به ۶۰۰ هزار مورد بوده‌اند.

بررسی نموداری انتشار آگهی‌های روزانه در فروردین ماه نیز نشان می‌دهد سال گذشته از روز ۱۶ فروردین، تعداد آگهی‌ها با جهشی شدید روبرو بوده‌اند و غیر از روزهای تعطیل، این روند ادامه داشته؛ اما در سال جاری چنین جهشی دیده نمی‌شود و برعکس از روز ۲۲ فروردین و با کاهش دامنه قرنطینه، تعداد آگهی‌ها افزایش جزئی پیدا کرده و این روند در روزهای پس از آن نیز ادامه یافته است.

خط آبی سال ۹۸ و خط قرمز سال ۹۹ است

 

به صورت کلی و در ۸۴ روز مورد بررسی، تعداد آگهی‌های ملکی در استان‌های تهران، البرز و منطقه خراسان بیش از یک میلیون و ۴۵۵ هزار مورد کاهش داشته است و در حالی که در سال ۹۷ بیشترین تعداد آگهی‌ها در یک روز از ۷۲ هزار مورد هم بیشتر بوده است (۲۷ بهمن ۹۷) در مدت مشابه این عدد حداکثر به ۴۵ هزار مورد رسیده است (۷ بهمن ۹۸).

 

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *