براساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران:

در صورت تداوم شیوع کرونا ۶۱ درصد شرکت‌های نوپا در ۳ ماه آینده تعطیل می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۷ فروردین ۱۳۹۹

گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران از تأثیر شیوع کرونا بر کسب‌وکارهای آنلاین منتشر شد.

براساس گزارش سازمان فناوری اطلاعات ایران،رشد مرسولات خرید اینترنتی در فروشگاه‌های شاخص در ۲۰ روز اول فروردین ۹۹ به شرح زیر است:

انتشارات گاج: ۸۸۱٪


باسلام:۷۴۱٪

دیجی‌کالا:۱۲۹٪

آنطور که در این گزارش امده است، شاپرک میزان تراکنش‌های اسفند ۹۸ را نسبت به ماه قبل، ۱.۳٪ کمتر اعلام کرده است. در سال ۹۷ میزان تراکنش‌ها در ماه اسفند نسبت به ماه قبل ۱۲.۵٪ درصد و در سال ۹۶ میزان تراکنش‌ها در اسفند نسبت به ماه بهمن، ۱۳.۳۹٪ رشد داشته است.

بخش دیگر این گزارش به اعلام نتایج نظرسنجی سازمان فناوری اطلاعات ایران از شرکت‌های نوپا در رابطه با چگونگی تأثیر شیوع کرونا اختصاص دارد.برای دستیابی به تصویری هرچند کلی از وضعیت کسب‌وکارهای نوپای فناوری اطلاعات کشور، سازمان فناوری اطلاعات ایران پیمایشی را در تماس با مدیران ۱۰۰ شرکت منتخب از ۲۰۰۰ شرکت که در سامانه نوآفرین (irannoafarin.ir) ثبت نام کرده‌اند، انجام داده که نتایج آن در این گزارش جمع‌بندی شده است. این پیمایش روز ۲۳ فروردین ۹۹ و توسط همکاران معاونت سیاستگذاری فناوری اطلاعات سازمان فناوری اطلاعات ایران انجام شده است.

از ۹۴ کسب‌وکار شرکت‌کننده در نظرسنجی سازمان فناوری اطلاعات ایران، ۶۱٪ (۵۸ شرکت) ادعا کرده‌اند در صورت تداوم شرایط موجود کسب‌وکارشان در کمتر از ۳ ماه تعطیل خواهند شد. ۶ شرکت ادعا کرده‌اند با تدوام شرایط موجود بین ۳ تا ۶ ماه دیگر تعطیل خواهند شد. ۳۰ شرکت نیز ادعا کرده‌اند منابع آن‌ها برای ادامه فعالیت در شرایط موجود تا پایان سال جوابگو خواهد‌ بود.

۳۲ درصد از کسب‌وکارهای شرکت کننده در نطرسنجی سازمان فناوری اطلاعات ایران پیرامون تأثیرات کرونا، اختلال در دسترسی به زنجیره ارزش شامل خدمات دهندگان، پیمانکاران و … را دلیل تأثیر کرونا بر کسب‌وکار خود دانستند. ۳۷٪ از کسب‌وکارهای آنلاین کاهش حضور نیروی انسانی و اختلال در انجام عملیات کسب‌وکار و ۵۱ ٪ کاهش مشتریان و کاهش درآمد‌های ناشی از آن را دلیل تأثیر شیوع کرونا بر کسب‌وکار خود معرفی کرده‌اند.

براساس نتیجه نظرسنجی سازمان فناوری اطلاعات ایران، ۱۸ درصد از کسب‌وکارهای آنلاین که در نظرسنجی آن سازمان شرکت داشتند به دلیل شیوع کرونا مجبور به تعدیل نیرو شده‌اند. از این بین ۹ شرکت در حوزه نرم‌افزار، ۲ شرکت در حوزه دیجیتال مارکتینگ و فروشگاه‌اینترنتی،۲ شرکت در حوزه پزشکی و ۴ شرکت در حوزه‌های دیگر فعالیت می‌کردند.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *