میهن بلاگ، خسته اما استوار

تاریخ انتشار: ۷ تیر ۱۳۸۶

وبنا – سایت میهن بلاگ که یکی از بزرگترین سرویس دهنده های وبلاگ در ایران است طی چند روز گذشته دچار مشکلات فنی زیادی بوده است. در ادامه متن کامل گزارش این سایت که خطاب به کاربران برای وبنا ارسال شده است را منتشر می کنیم.

با سلام

ضمن عذر خواهی از کلیه کاربرانی که وبلاگ آنها به خاطر مشکل چند وقت اخیر دچار اشکال شده است حائز اهمیت است که مطالبی را در این رابطه یه اطلاع همه دوستان گرامی برسانیم:

شرح مشکل پیش آمده:
دقیقاً یک روز قبل از ارسال مطلب قبلی در رابطه مشکل سخت افزاری سرور متوجه شدیم که یکی از سرور های میهن بلاگ دچار مشکل شده و قابل دسترس نمی باشد.

از آنجا که سرورهای میهن بلاگ در یک دیتاسنتر آمریکایی قرار دارد و ما هیچگونه دسترسی فیزیکی به سرورها نداریم طبق معمول مشکل را از طریق ارتباط تلفنی با مسئولین دیتا سنتر در میان گذاشتیم.

از قرار معلوم طبق صحبت های مسئولین فنی دیتا سنتر، سیستم عامل سرور به علت اشکال در هارد دیسک دچار مشکل جدی شده بود و طبق گفته آنها می بایست ویندوز مجددا نصب می گردید.

نصب سیستم عامل ، تعویض قطعات معیوب سرور و راه اندازی مجدد سرور حدوداً دو روز طول کشید و در طی این مدت تنها کاری که ازدست ما بر می اومد فقط تماس های مکرر با دیتا سنتر و جویا شدن اوضاع و احوال بود.

بعد از اینکه سرور تحویل ما شد متوجه شدیم که کلیه اطلاعات موجود بر روی درایو های آن نا پدید شده است ، پس از پرس وجو از دیتا سنتر مشخص شد که Raid سرور دچار آسیب جدی شده و ۲ هارد از ۳ هاردیسک آن سوخته است!

از آنجا که این موضوع به هیچ عنوان برای ما قابل تحمل نبود از دیتا سنترخواستیم تا هر طور شده است نسبت بازگرداندن اطلاعات روی درایوها اقدام نماید.

من باب اطلاع سیستم Raid5 طوری طراحی شده است هر زمان که یکی از درایوهای دچار اشکال شود به وسیله دو درایو دیگر می توان کلیه اطلاعات موجود بر روی آن را بازیابی نمود که ما برای نصب این سیستم ماهیانه هزینه بالایی را به دیتا سنتر پرداخت می نمودیم.

پس از تلاش های فراوان، مسئولین دیتا سنتر به ما خبر دادند که اطلاعات بر روی درایوها را بازیابی نموده اند اما پس از بررسی تیم فنی میهن بلاگ مشخص شد که دیتابیس های بازیابی شده دچار مشکل می باشند و استفاده از آنها امکان پذیر نیست.

در طی این مدت هر راهی که برای رفع نقص دیتاهای روی سرور انجام پذیرفت به شکست منجر شد اما آخرین تلاش ها روزنه های امیدی برای بازگرداندن اطلاعات کاربرانی که وبلاگ آنها دچار اشکال شده است را پیش روی ما قرار داد.

راه حل:
آنچه که به هیچ عنوان قابل بازیابی نمی باشد نام کاربری و رمز عبور وبلاگ های آسیب دیده است که برای رفع این مشکل به زودی آقای عسکری نرم افزاری را تهیه خواهند نمود که پس از ایجاد نام کاربری و یک رمزعبور تصادفی ، اطلاعات مربوطه را به ایمیل صاحب اصلی وبلاگ که در زمان ثبت نام وارد نموده است ارسال خواهد شد و پس از آن کاربر می تواند نسبت بازگرداندن اطلاعات قبلی وبلاگ اقدام نماید.

دراین رابطه آقای عسکری مطلبی را شخصاً ارسال خواهند نمود.

چرا؟
در رابطه با این که چرا این اتفاق افتاد هنوز دلیل مشخصی وجود ندارد اما آنچه مسلم است این است که دیتاسنتر در وظایف خود که نگهداری از سرورها و جلوگیری از مشکلات سخت افزاری قبل از وقوع می باشد سهل انگاری نموده است.

همچین باید به اطلاع برسانیم که فایل های پشتیبانی هم که از این سرور های میهن بلاگ وجود داشته است به علت جابجایی سرور پشتیبان چند وقت پیش از این مشکل ازبین رفته بودند و از آنجا که حجم اطلاعات سرورها بسیار زیاد می باشند پشتیبان گیری از آنها در فواصل کوتاه زمانی امکان پذیر نمی باشد.

به هر حال ما و تمامی اعضای گروه میهن بلاگ در حال تلاش برای ارائه یک سرویس مطلوب به کاربران خود هستیم اما آنچه مشخص است این است که این تلاش درحیطه توان و بضاعت ماست.

از آنجا که میهن بلاگ سعی نموده است برای عدم وابستگی تمامی هزینه ها را از درآمد خود تامین نماید برای همین همیشه مجبور هستیم که تا آنجا که امکان دارد در مخارج خود صرفه جویی نماییم و همین امر این امکان را به مانمی دهد تا از امکانات پیشرفته پشتیبان گیری و … استفاده نماییم!

شاید اگر ما به سرورها دسترسی فیزیکی داشتیم هیچ گاه شاهد اینچنین اتفاقاتی نمی بودیم.

واقعاً باید این سئوال را از مسئولین امر پرسید با اینکه از چند سال پیش طرح گسترش محتوای فارسی در اینترنت توسط دولت مطرح شده است اما تاکنون چرا میهن بلاگ و یا سرویس های مشابه ای که بیشترین سهم را در گسترش محتوای فارسی برعهده داشته اند از اعتبارات این طرح محروم مانده اند؟!

آیا حداقل حق ما به عنوان یکی از تولید کنندگان بزرگ محتوای فارسی داشتن چند سرور اختصاصی در کشور خودمان نیست؟

مطمئناً این قبیل مشکلات نه تنها اعتبار میهن بلاگ و یا سرویسهای فارسی زبانی که دچار چنین اشکالاتی شده یا خواهند شد را خدشه دار خواهد نمود بلکه باعث خواهد شد که کاربران اعتماد خود را به مرور زمان نسبت به سرویس های ایرانی از دست داده و به سمت سیستم های مشابه خارجی جذب شوند تا بتوانند در امنیت خاطر مطالب خود را منتشر نمایند همان گونه که این روزها همگی شاهد هستیم که سرویس هایی مثل Wordpress توانسته اند بخش عظیمی از کاربران ایرانی را به سمت خود جلب نمایند.

به هر حال مثل همیشه بار مشکل را خودمان به دوش می کشیم و از کلیه کاربرانی که در طی این مدت ما را با صبر و تحمل خود یاری نمودند تشکر می نماییم و امیدواریم هر چه سریعتر این مشکل حل شود.

در ضمن از آقای عسکری نیز که شبانه روز وقت خود را صرف رفع مشکل به وجود آمده نمودند صمیمانه تشکر می کنم و امیدوارم کاربران نیز انصاف را رعایت نموده .ایشان را مسئول مشکل پیش آمده ندانند.

همچنین در پایان به اطلاع تمامی کسانی به خاطر مشکل ایجاد شده از خوشحالی در پوست خودشان نمیگنجند و در این مدت از هر نوع شایعه پراکنی و بدگویی از میهن بلاگ دریغ ننموده اند می رسانم با اینکه میهن بلاگ آسیب دیده است اما همچنان استوار و امیدوار باقی خواهد ماند و به حول و قوه الهی هر روز بیش از گذشته برای رسیدن به اهداف خود تلاش خواهد نمود.

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *