دست رد آموزش و پرورش بر سینه پیام‌رسان‌های بومی؛

پلتفرم اخصاصی آموزش و پرورش با همکاری همراه‌اول راه اندازی شد

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۹
وزارت آموزش و پرورش ایران با انتشار اطلاعیه‌ای در رابطه با نحوه شکل‌گیری شبکه آموزشی دانش آموزان (شاد) توضیح داد.
در  این اطلاعیه اعلام شده که شیوع کرونا با گسست ارتباطات حضوری بین معلمان و دانش‌آموزان در بیش از ۷۰۰ هزار کلاس و ۱۰۰ هزار مدرسه باعث شد آموزش و پرورش در گام اول با هماهنگی با صداوسیما اقدام به پخش زنده دروس باقی‌مانده کند ولی این اقدام به دلیل یکسویه بودن و فضای غیر تعاملی تأمین کننده نیازهای آموزشی دانش‌آموزان نبوده است. همچنین آموزش پرورش اختصاصی نبودن پیام‌رسان‌های بومی، عدم همراهی مناسب پیام‌رسان‌ها با بخش فنی برای تست‌های مورد نیاز، عدم تأمین ویژگی‌های خواسته شده آموزش و پرورش و امکان درز اطلاعات دانش‌آموزان در بستر پیام رسان‌های بومی را دلیل روی آوردن آن وزارتخانه برای راه‌اندازی شبکه اختصاصی اعلام کرده است.
به گزارش وبنا، وزارت آموزش و پرورش از امضای توافق‌نامه بین آن وزراتخانه و همراه اول برای ایجاد شبکه آموزشی دانش‌آموزان (شاد) و راه‌اندازی این شبکه در تاریخ ۲۱ فروردین ۹۹ خبر داده است.
آموزش و پرورش اعلام کرده تاکنون تعداد نصب این نرم افزار به بیش از ۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر رسیده و مراجعه بیش از ۹۰ درصد مدیران دوره ابتدایی به سامانه و راه‌اندازی محیط مجازی برگزاری کلاس‌ها در طول این مدت کوتاه نشان از تصمیم درست و سریع آموزش و پرورش در این خصوص قلمداد کرده است.
در پایان این اطلاعیه ضمن ابراز خرسندی از مالکیت انحصاری آموزش و پرورش بر پلتفرم اختصاصی خود اعلام شده که اجازه ایجاد انحصار از هیچ نوعش به هیچ بخش و گروهی از جمله پیام رسان‌ها داده نخواهد شد.
این اطلاعیه در حالی منتشر شد که شامگاه گذشته، مدیرعامل پیام رسان گپ در صفحه توییتر خود از همکاری انحصاری روبیکا و آموزش پرورش در رابطه با راه اندازی شبکه آموزشی دانش‌آموزان خبر داد و انتقاداتی را مطرح کرده بود.
مهدی انجیدنی در توییتر نوشته بود:  «۴۵ روز پیش آموزش و پرورش به دلیل تعطیلی مدارس از پیام‌رسان‌ها خواست با اتصال API آموزش و پرورش، شبکه‌های اجتماعی دانش‌آموزشی شاد را بر بستر خود پیاده‌سازی نموده و به عنوان یک بستر ارتباط رایگان و فراگیر، میزبان دانش‌آموزان و معلمان باشند. پیام‌رسان گپ و سروش و آیگپ و بله و روبیکا پس از پیاده‌سازی خواسته‌ها و فلوچارت مورد نظر آموزش و پرورش و اینتگریشن یا API شاد، کار را تحویل آموزش و پرورش دادند. یک پروژه ملی با حضور همه پیام‌رسان‌های فعال در کشور در حال شکل‌گیری بود اما آموزش و پرورش ۱۵ فروردین درخواست جدیدی مطرح کرد. اینکه دانش‌آموزان در یک فضای ایزوله از سایر کاربران پیام‌رسان باشند. این خواسته نیز در کمتر از ۴۸ ساعت توسط پیام‌رسان‌ها در قالب kid mood پیاده‌سازی و تحویل شد. تیم‌های فنی پیام‌رسان‌ها برای رساندن این قابلیت شبانه‌روزی مشغول بودند. بیش از ۸۰ هزار مدرسه حساب کاربری خود را در این پیام‌رسان‌ها فعال کرده و همه منتظر رونمایی رسمی از شاد بودیم. ناگهان در ۲۱ فروردین آموزش و پرورش طی بخشنامه‌ای از همکاری انحصاری خود با پیام‌رسان روبیکا در قالب یک کلاینت اختصاصی به نان شاد رونمایی کرد و ۴۵ روز تلاش ۴ پیام‌رسان! هیچ! به همین راحتی ۴۵ روز هزینه، وقت و تلاش ۴ تیم پیام رسان که به دعوت آموزش و پرورش در ایام تعطیلی و کرونا تمام وقت و با تمام توان پای کار آمدند، یکجا پای مال شد و تامام. مبارک دوستان همراه اول و روبیکا باشه.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *