اختصاصی: دامین و احتمالآ هاست بلاگفا توسط هکرها هک شده است

تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۳۸۶

وبنا – پس از هک شدن دامین سایت پرشین بلاگ (persianblog.com) که در هفته ی گذشته رخ داد روز گذشته نیز سایت بلاگفا اعلام کرد دامین اصلی این سایت (blogfa.com) مورد تهدید جدی قرار گرفته است.

هرچند که در اطلاعیه ای که از طرف “علیرضا شیرازی” مدیر این سایت منتشر شده بود استفاده از دامین جدید blogfa.ir به عنوان ابزاری پیشگیرانه در صورت از دست رفتن نام اصلی عنوان شده بود اما به گفته ی یک کارشناس امنیتی، احتمالا دامین سایت بلاگفا اکنون روزها است که کاملآ هک شده و ظاهرآ مدیران آن دیگر کنترلی نسبت به نام آن ندارند.

“محمد مظفری” کارشناس امنیت وب و مدیر سایت “رسانه امنیت دیجیتال” نظر متفاوتی در این زمینه دارد و می گوید:

گفتن اینکه ما برای آینده نگری و یا حمایت از دامنه های ویزه ایرانیان نام دامنه اصلی خود که چند سال است در گوگل ایندکس شده و …. را یک شبه از com. به ir. تغییر دادیم منطقی بنظر نمی رسد. در عرض کمتر از چند روز دو سرویس دهنده ی بزرگ وبلاگ فارسی دامنه های خود را از دست دادند! درست بعد از اعلام نتایج نخستین جشنواره رسانه های دیجیتال که هر دو این سرویس دهنده ها جزو برندگان آن بشمار می روند دامنه های آنها بسرقت رفت.

همه بخوبی می دانیم که دامنه در اینترنت حکم شناسنامه انسان را دارد و بیش از هرچیز دیگر باید به آن اهمیت داد. همه پرشین بلاگ را با نام آن می شناسند و بلاگفا را نیز همینطور. وقتی با کمال تعجب و در حالیکه هنوز از شوک سرقت دامنه پرشین بلاگ بیرون نیامده بودم این مطلب را خواندم، تهدید دامنه سایت بلاگفا توسط یک گروه ناشناس. حدس زدن در رابطه با دلیل نوشتن این مطلب کار سختی نبود!

پس از کمی بررسی براحتی متوجه تغییرات انجام شده در دامنه بلاگفا در ۸ روز پیش یعنی تاریخ ۱۹-Jul-07 خواهید شد. دامنه احتمالا دیگر در دست صاحبان واقعی آن نیست. بنظر نمی رسد نفوذگران که در حال حاضر دامنه را در دست دارند، قصد آزار رساندن را داشته باشند در غیر اینصورت هنوز دامنه بر روی blogfa.ir منتقل نمی شد.

با دیدن آخرین ارسال موجود در بلاگفا شک تبدیل به یقین می شود. عنوان این پست که دقایقی پیش از سایت حذف شده است خبر از “مرگ تدریجی بلاگفا” می دهد و کاملآ مشخص نیست که توسط مدیر سایت نوشته شده است یا افراد هکر.

این احتمال وجود دارد که روش نفوذ یکی از روش های Client Hacking و یا Social Engineering باشد. و اگر این پست توسط افراد هکر نوشته شده باشد بدان معنی است که، نفوذگران دسترسی در سطح مدیریت به بلاگفا دارند و براحتی قادر به انجام هر کاری می باشند. امیدوارم هر دو موضوع پرشین بلاگ و بلاگفا هرچه زودتر به پایان برسد.

لازم به ذکر است با نگاهی به مشخصات دامنه blogfa.com در بخشی از اطلاعات این سایت، آدرس شهر بیروت در کشور لبنان (LBN, beirut 11-4181 Lebanon) به چشم می آید یعنی همان آدرسی که پس از هک شدن دامین پرشین بلاگ در قسمت توضیحات آن اضافه شده بود.

تا این زمان سایت بلاگفا اظهار نظری پیرامون عدم مالکیت دامین اصلی این سایت نکرده است و باید دید در ساعات آینده عکس العمل مسئولان این سایت چه خواهد بود. همچنین هنوز اطلاعات دقیقی پیرامون نحوه این حملات و یا حمله کنندگان نه از طرف سایت پرشین بلاگ و نه از طرف بلاگفا منتشر نشده است. برخی این گروه مخرب را عراقی، برخی آنرا آلمانی، لبنانی و حتی آنرا یک گروه ایرانی می دانند.

نوشته شده توسط علی پارسا http://www.winbeta.net

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *