دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در گفتگو با وبنا مطرح کرد؛

تأثیر کرونا بر رفع موانع تحقق دولت الکترونیکی / تمرکز کارگروه ویژه پیگیری اجرای دولت الکترونیکی بر حذف کاغذ و مراجعه حضوری

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۹

نخستین جلسه کارگروه ویژه پیگیری اجرای دولت الکترونیکی، شنبه ۹ فروردین ۹۹ برگزار شد.

به گزارش وبنا، در این نشست، ضوابط و تامین مالی پروژه ها، کیفیت و افزایش خدمات برخط در حوزه های مالیات، خدمات بیمه ای کارفرمایی، سلامت پایه، تکمیلی، مستمری، قبوض پرداختی، شماره گذاری خودرو و تعویض پلاک، خدمات بانکی، ابلاغیه های قضایی، ارسال و دریافت مکاتبات دستگاه های اجرایی برای کمک به کاهش رفت و آمد ها  مردم و خدمات از راه دور دولت الکترونیکی در شرایط مقابله با ویروس کرونا بررسی و تصویب شد.

به گفته دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور، ابلاغیه جلسات ۱۲ و ۱۳ شورای اجرایی فناوری اطلاعات، ۲۵ اسفند ۹۸ توسط زئیس جمهور به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سپس به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ شد. براساس این ابلاغیه شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با توجه به اختیارات دبیرخانه آن شورا برای نظارت بر دستگاه‌های مسئول تحقق دولت الکترونیک، مکلف شده است بر تحقق دولت الکترونیک نظارت مستمر داشته باشد.


رضا باقری اصل در گفتگو با وبنا با اشاره به برگزاری اولین جلسه کارگروه ویژه پیگیری اجرای دولت الکترونیکی، می‌گوید: «در این جلسه نمایندگانی از مرکز پژوهش‌های مجلس، مرکز مدیریت آمار و انفورماتیک قوه قضائیه، اعضای هیأت مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوز های کسب و کار، سازمان فناوری اطلاعات ایران، سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور اداره استخدامی حضور داشتند. جنس کار این کارگروه متفاوت است و بر سلامت و حذف مراجعه حضوری مردم تمرکز دارد.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور با بیان اینکه با شیوع کرونا در ایران و الزاماتی که به این دلیل در فضای اجتماعی ایران برقرار شده تحقق دولت الکترونیکی به نحو دیگری اهمیت پیدا کرده است، می‌گوید: «با توجه به الزامات جدید در فضای اجتماعی ایران، حذف کاغذ و الکترونیکی شدن از اهمیت خاص و جدیدی برخوردار شده است. به این منظور اولویت‌هایی از خدمات دولت تعیین شده است تا در آن‌ها کاغذ از بین دستگاه‌های دولتی و مردم حذف و نیازی به مراجعات حضوری مردم نباشد. در این حوزه خدماتی را که مراجعه مردم برای دریافت آن‌ها بیشتر است، نظیر بخش مالیات و تأمین اجتماعی در اولویت حذف کاغذ و مراجعه حضوری قرار گرفتند.»

او در رابطه با اقدامات صورت گرفته در این زمینه به خبرنگار وبنا، می‌گوید: «تاکنون در بخش بیمه، هم‌پوشانی بین بیمه تأمین اجتماعی، کمیته امداد و بیمه سلامت ایرانیان صورت گرفته است. حوزه دیگر نسخه‌ها الکترونیکی است که به واسطه‌ آن قصد داریم مردم را از دفترچه‌های کاغذی بی‌نیاز کنیم تا برای استحقاق‌سنجی در حوزه درمان نیاز به حمل دفترچه نباشد و امور درمانی مردم با کارت ملی آن‌ها انجام شود.»

دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور در پاسخ به سوال خبرنگار وبنا مبنی بر چگونگی تأثیر شیوع کرونا بر روند تحقق دولت الکترونکی، می‌گوید: «اگر با نگاه کارشناسی به بحث تحقق دولت الکترونیکی نگاه شود، ۲ مانع اصلی بر سر تکمیل چرخه دولت الکترونیکی قرار دارد. اولین مانع عدم مشارکت مدیران به دلیل مشغولیت فراوان روزمره است که باعث می‌شود بحث دولت الکترونیکی به چشم ‌آن‌ها نیاید. دومین مانع سنتی انگاری و درون سازمانی است. این مانع در دستگاه‌هایی دیده می‌شود که در بحث دولت الکترونیکی حوزه IT را پیش برده‌اند ولی عملکردشان در حوزه بیزینس مردم را مجبور به مراجعه حضوری می‌کند. در این مورد نیز با شیوع کرونا و اهمیت پیدا کردن حفظ سلامت کارمندان، اراده جدیدی در این دستگاه‌ها برای کاهش مراجعه حضوری مردم ایجاد شده است.»

باقری اصل در پایان از مشکلات فرآیندی، فقدان زیرساخت و نظام تأمین مالی دولت الکترونیکی به عنوان موانع دیگر تحقق دولت الکترونیکی یاد می‌کند و می‌گوید: «۲ مانع اصلی بر سر راه تحقق دولت الکترونیکی که به آن‌ها اشاره کردم زور بیشتری نسبت به موانع دیگر داشتند که از میان برداشته شدند.»

درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید...

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *